AC kompressor i båt mjukavstängning?
AC kompressor i båt mjukavstängning?
Har en kompis som har en större båt och under ena sängen sitter an ac-kompressor som vibrerar störande när den startar och stannar, speciellt stannar.
Han vet att en annan kompis har gjort något på sin ac men av andra anledningar så vill han inte fråga honom.
Så frågan är hur man gör på lämpligaste sätt, går nog att bygga något men tips mottages.
Han vet att en annan kompis har gjort något på sin ac men av andra anledningar så vill han inte fråga honom.
Så frågan är hur man gör på lämpligaste sätt, går nog att bygga något men tips mottages.
Re: AC kompressor i båt mjukavstängning?
Betyder "ac-kompressor" att den drivs med AC eller att den är för båtens AC (Air Condition)?
Är det möjligt att förändra monteringen? Så att kompressorn blir gummiupphängd?
Sök på:
vibrationsdämpande gummifötter
/π
Är det möjligt att förändra monteringen? Så att kompressorn blir gummiupphängd?
Sök på:
vibrationsdämpande gummifötter
/π
-
Prins Valiant
Är det en Air Condition AC kompressor kan jag tänka mig en mjukstartare, som ökar och minskar spänningen steglöst vid start och stopp. Detta förutsätter att det är en 230V eller 400V AC-kompressormotor.
Jag jämför med bergvärmepumpar typ Nibe som ofta har mjukstart. Det blir mer som en motor som tuffar igång, och stannar med lugnare varvtal. Nibe har dessa tider ställda på 2 sekunder.
Jag jämför med bergvärmepumpar typ Nibe som ofta har mjukstart. Det blir mer som en motor som tuffar igång, och stannar med lugnare varvtal. Nibe har dessa tider ställda på 2 sekunder.
Den går på 230V skulle jag tro. Borde ju finnas färdiga lösningar för det.
Om man nu inte hittar någon DIY lösning.
Om man nu inte hittar någon DIY lösning.
-
Prins Valiant
Finns även mjukstart för 1-fas 230V, men motorn får ej vara en med startkondensator.
Ska kolla upp exakt hur den ser ut först så får man se vilken lösning som är lämplig.
Mjukstartarna är enbart till för att minska startströmmen, De brukar inte minska de mekaniska rörelserna.
Vore bra med lite fotografier på hur det ser ut.
Vore bra med lite fotografier på hur det ser ut.
Tänker inte på strömmen utan spänningen, och det gäller främst när den stängs av.
Ska ta lite bilder nästa gång jag träffar honom.
Ska ta lite bilder nästa gång jag träffar honom.
Mjukstartaren reducerar startströmmen. Oftast genom att minska spänningen över motorn.
I sitt enklaste utförande består den av ett eller flera effektmotstånd i serie med motorlindninen (lindningarna), efter någon halvsekund drar ett relä, som byglar motståndet.
I sitt enklaste utförande består den av ett eller flera effektmotstånd i serie med motorlindninen (lindningarna), efter någon halvsekund drar ett relä, som byglar motståndet.
-
Prins Valiant
Mjukstart och bergvärmpump vid stopp och låter lite som en gammal båtmotor som stånkar till och stannar. Det är det jag menar kan kanske ta bort ljudolägenheterna.
Sedan kan det ju vara en AC till kylutrustning, kylrum eller liknande. En del sådana aggregat har man ju hört att de har väldigt hårt metalliskt ljud i start och stopp. Sådana aggregat som sitter på baksidan av mataffären m.m.
Sedan kan det ju vara en AC till kylutrustning, kylrum eller liknande. En del sådana aggregat har man ju hört att de har väldigt hårt metalliskt ljud i start och stopp. Sådana aggregat som sitter på baksidan av mataffären m.m.
Jo, en enkel lösning med relä och effektresistorer skulle kunna fungera.
Den lär ju vibrera lika mycket, kompressorn i sig, rent mekaniskt påverkas inte av en sk mjukstart, då den enbart är till för att undvika att skjuta säkringarna.
Så nej, det är ingen lösning för dig.
Så nej, det är ingen lösning för dig.
Smartast måste väl vara att flytta kompressorn till ett annat utrymme än sovrummet.
Annars om det är en AC-motor kan man ordna långsam uppvarvning och nedvarvning (några sekunder) med VFD. Eller motsvarande med varvtalsreglering av DC-motor.
Det kan också vara en växelventil för växling mellan AC/avfrostning/värme och det är när den slår om som det blir en tryckstöt. Ordna en fördröjning på den så trycket hinner "läcka över" innan den slår om.
Annars om det är en AC-motor kan man ordna långsam uppvarvning och nedvarvning (några sekunder) med VFD. Eller motsvarande med varvtalsreglering av DC-motor.
Det kan också vara en växelventil för växling mellan AC/avfrostning/värme och det är när den slår om som det blir en tryckstöt. Ordna en fördröjning på den så trycket hinner "läcka över" innan den slår om.
Flytta den är helt uteslutet tyvärr. Ska se om jag får möjlighet i helgen att själv kolla o lyssna på den. Kanske ta en liten video oxå.