Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av gunne »

15 kW är redan det i klenaste laget. Och det är helt onödigt att bygga en konstruktion med fel motor så jag letar upp en för 400V. Kör jag en på 22 kW vet jag att VFDn inte begränsar i alla fall och kan ju byta ut den till en kralligare i ett senare skede om det behövs.

Sen vet jag inte riktigt hur generator + Victronsystemet gillar att jag plockar ut 22 kW. Generatorn är en Betaset12 på 12 kVA. Den får ju hjälp av 3 st Victron Multiplus II 48/5000 som kan knuffa ut 15 kW från batteribanken. Så jag borde ha ~ 27 kW tillgängligt. Sleipner tycker att man måste ha en generator på dubbla elmotorns effekt för deras bogproppar med 400 V AC-motor.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Ja då är det ju helt rätt att ta större motor om du kan få tag på det.
Om man ska direktstarta en motor många gånger med kort intervall behöver man definitivt en generator på dubbla effekten.

Med VFD borde det i teorin kunna fungera så som du har med 12 kVA generator och 27 kVA batteribank. Det är dock en förutsättning att generator och växelriktare för batteribanken samarbetar perfekt med en responstid som är snabbare än upprampningen för VFD utan att börja oscillera.
När du börjar testköra bör du logga frekvens och spänning noga för att se om responstid för generator eller växelriktare behöver justeras.
VFD bör programmeras så den sänker effekten steglöst om nätfrekvensen sjunker, det får ju inte vara så att motorn tvärstannar ifall växelriktaren slår ifrån, eller att VFD bombar på med för hög effekt och gör så att skeppet blir strömlöst.

Är det gammal analog generator eller digital styrning av varvtal och magnetiseringsspänning?
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Det är en Betaset 12. Oklart hur smart den är.

Untitled.png

Jag tänker mig att man rampar upp proppen på kanske 10 sekunder till fullt ös? Så att generator och Victronomaterna har en chans att hänga med i galoppen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

10s låter som en väldigt lång tid i sammanhanget.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Kör du Victron som master så den startar och syncar in generatorn vid behov pga hög last eller låg batterinivå?
Eller är generatorn master och Victron följer dess frekvens?
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Jag har ännu inte kopplat in generatorn... Men nu när vi ligger på landström så följer ju Victron efter frekvensen från land. Jag har inte kollat om det går att ställa in nåt sånt.

Tanken är att Victronsystemet skall starta generatorn automatiskt när batternivån är låg och landström inte finns. Men när man ska använda bogpropp startar man såklart generatorn manuellt innan.

Från Kalkman som är ett nederländskt företag som sysslar med bl.a. bogproppar:
I can certainly understand the advice to consider a larger generator, although at this power range it is not necessarily required to go for one that is twice the size.
The available combined power between generator and batteries is sufficient for a 20E or 25E, but I would not recommend going any higher.

We also work a lot with Victron. These inverters perform well in many applications, but in combination with frequency drives they often cause disturbances that the system does not handle very well.
In practice it can work, but from a technical perspective it is not really the most reliable solution.
Anledningen att jag gått på 400V-spåret är mest att det är enkelt och ekonomiskt. Motorn är gratis i sammanhanget och en VFD fick jag tag på för endast tre Båtpengar. Bara en sladd fram till fören sen är det klart. Ska jag köra hydraulik måste jag skaffa både pump till huvudmaskin och motor till proppen. Inte billigt. Och sen dra rör 15 meter ToR genom konstiga utrymmen. Helst vill jag inte heller punga ut med kulor som behövs för att sätta ett 48 V-system i fören. Motor, batteribank, laddare. Halvkass intermittens på driften oxå.

Om jag skrotar 400 V-motorn tror jag att hydraulik blir nästa alternativ att undersöka. Inte så elektroniskt dock så det får bli på Svenska Hydraulforumet ;).
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Det går såklart att få en generator och Victron att fungera mot VFD, men det kräver programmeringskunskap som 90% av alla elektriker saknar. Troligen därför de avråder från detta.
Du kommer säkert få det att fungera, bara börja i liten skala och se till så allt är stabilt.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Säkert lätt att vara efterklok och kanske omöjligt såhär i efterhand, men i princip skulle du kunna ha monterat motoraxel från propellern och placerat en 48V-motor nära batterisystemet. Kan absolut förstå att du inte vill köra ca 400A vid 48V i kablage från batterisystemet till en 48V-motor nära propellern.

Sidospår:
Synd att komponenterna lär vara rätt dyra och det inte lär finnas några mängder med fina färdiga scheman att utgå från för att bygga VFD själv. Annars hade det väl varit en idé att dels bygga VFD för 500V-motorn du redan råkar ha, och dels DC-DC-omvandlare från 48V till de ca 700V som man lär vilja ha som DC-spänning för att mata en VFD som driver 500V-motor. Det är ju trots allt mycket mycket lättare att bygga en DC-DC-omvandlare än en inverter som ger exakt önskad spänning/frekvens.

Också synd att billiga kina-inverters inte kan styras på så sätt att de ger valfri frekvens och spänning, som en VFD. Annars hade tre såna kunna varit nåt. Jag antar att det mest är nära hamn som man faktiskt behöver exakt kontroll på bogpropellern. Ute till sjöss så kan du säkert bara mata den on/off från generatorn som grovstyrning som backup? Typ det gör ju inte så mycket om rörelserna blir ryckigare så länge det inte finns risk för mekanisk skada.

Sidospår: Vad för typ av generator har du / tänker du ha? Kan den regleras ungefär som en bilgenerator, eller är den hårdkodad till viss spänning ungefär som när man kör en vanlig trefasmotor som generator?
nifelheim
Den första

Inlägg av nifelheim »

din VFD verkar ju ha "Smart Logic Controller "
så det finns nog I/O pinnar som du kan använda för att låta den automatiskt begränsa ström/effekt/varvtal,
beroende på om genset är igång eller ej.
Typ max 10 kw utan genset och 15 kW med eller så.

Har använt VFD som mjukstart på 1,5 kW motorer för att kunna köra på en 2kW 24/230V inverter, det funkar bra.

kör även 300kW elmotoreffekt på ett eller två genset om 199kW styck.
om bara ett genset är igång effektbegränsar VFD . Elmotor effekten till 160kW
Det blir precis som om elmotorn hade varit lite mindre.

Skicka ett pm om du vill komma förbi och kolla någon dag.
Användarvisningsbild
LeCanard

Inlägg av LeCanard »

Hittade den här bilden på Facebook…
IMG_0451.jpeg
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Snygg båt! :D

En polare som också har fartyg ville bli av med den här pjäsen som är på 22 kW. Rejält mycket större än den 15 kW jag hade sen innan. Så nu har jag två bojsänken!

2025-09-30 19.33.33.jpg

Efter att ha burit runt lite på dessa motorer funderar jag på om det inte istället är rätt att köpa en flänsmonterad 2-polig motor på 18,5 kW. Den har då samma ramstorlek (160) som 15-kilowattaren och är MYCKET behändigare att baxa ner i utrymmet som skall husera den. Om jag skaffar en VFD på 22+ kW borde jag tillfälligt kunna överlasta motorn. Eller nöja mig med 15 - 18,5 kW som borde räcka. Om det funkar med elverket...
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Det låter som en möjlig plan. Här är motorkurva från en modern motor som exempel. (Winding thermal time constant=67s)
Så länge den är kall klarar den alltså 45% överlast under 5% av tiden.
Om man bara överlastar med 33% så får den nå 100° och den effekten kan användas 60% av tiden.
Detta är helt normalt och jag överlastar ofta dessa motorer 10-20 sekunder åt gången.

Allt detta ska ju din VFD kunna hålla koll på, men rekommenderas starkt att använda inbyggd tempsensor i lindningarna.
Skriv svar