CNC frästa aludelar - hur? (novis)

vespaman

Re: CNC frästa aludelar - hur? (novis)

Inlägg av vespaman »

Kanske ska jag även förtydliga, att delarna är inte 100% spikade ännu, det kan tillkomma ändringar både här o där.
Jag ville ställa frågan lite omlott med finliret, så jag dels kan anpassa delarna (radier tex, tack för dessa påpekanden!), och dels vet hur/vem/när jag kan få fram delarna.

Att skaffa en egen maskin har viss dragningskraft, men kanske behöver jag inte göra det just nu. Ibland är det en förbannelse att man vill lära sig/göra allt själv... :doh:
hawkan

Inlägg av hawkan »

I ett sånt läge hade jag hur som helst gjort de i plast för att snabbt få till eventuella ändringar.
Sedan när konstruktionen har satt sej, eller är mogen, och plast inte verkar funka så hade jag tittat på att göra det i metall.
Verkar som du har gängade bottenhål. Inte trivialt att nå botten, får bli gängfräsning då med rätt verktyg.
Men om det är så att du vill köpa en fräs, så gör det. Du behöver inte argumentera för det inte.
vespaman

Inlägg av vespaman »

Jo, som jag skrev i första inlägget "håller på med 3d ustskrivna nu, för att testa konceptet", konstruktionen börjar bli mogen, men inte hundra ännu.
Det är alltså FDM printat, har inte orkat slaska med resinprintern ännu. Men det borde jag nog göra, i nästa steg för att testa riktiga håldiametrar osv.

Det finns mycket riktigt fyra hål i bottendelen som inte är genomgående. De behöver inte gängas i botten, alternativt kanske det är bättre att låta dem vara genomgående. Bra hittat!
hummel

Inlägg av hummel »

vespaman skrev: 23 september 2025, 09:13:38
hummel skrev: 23 september 2025, 00:55:58
vespaman skrev: 22 september 2025, 23:16:23

Vad gäller toleranser, så är det lite olika såklart. Bättre än 0,1 skulle jag säga överlag. Småhål som skall gängas bättre, sidoytorna är inte speciellt känsligt alls, speciellt inte utsidorna. Undersida på bottendelen, övre insida toppdelen, och ovansida sensorhållaren är nog de viktigaste att de är jämna, bättre än 0,1 inom respektive yta.
Så -0,1 mm till +0,1 mm på samtliga mått? Det är avgörande för arbetstiden. Är det ok att fräsa alla 90° innerhörn med 4 mm pinnfräs?
Jag tror att det kan gå, dock behövs det bättre noggrannhet på de tre borrade/fingängade hålen, de måste inbördes träffa de tre nedfrästa "kopparna" på innerdelens toppsida.

Jag ska kolla upp vilka radier som blir acceptabla, de ska ju ändå in. Bottendelen ska även få lite ändringar.
Jag kan hjälpa dig med detta. Förutom 3D-modellerna så behöver jag en måttsatt ritning med toleranser så all information för att tillverka detaljerna finns på ett och samma ställe.
vespaman

Inlägg av vespaman »

hummel skrev: 23 september 2025, 11:40:35 Jag kan hjälpa dig med detta. Förutom 3D-modellerna så behöver jag en måttsatt ritning med toleranser så all information för att tillverka detaljerna finns på ett och samma ställe.
Förnämligt! :tumupp:
Jag ska rita vidare ikväll, återkommer i ärendet.
Skriv svar