Jag har ett antal smådelar (ungefär 4x3x1cm + en lite större bit) som jag tror mig behöva CNC fräsa i aluminium (håller på med 3d ustskrivna nu, för att testa konceptet).
Bekymret är att jag varken har CNC eller kunskapen om densamme. Bekymmer/tillgång nummer 2 är att jag gärna vill lära mig. Men jag skulle samtidigt vilja göra klart projektet asap.
Det är relativt enkla delar, 3 axlad CNC räcker lätt, kanske får man vända någon del o fräsa på baksidan.
Först tänkte jag kanske beställa delarna från tex pcbway, men det känns som att det kan dra iväg där, gissar 4-5000 spänn för delarna skeppade och uppackade här på bordet.
Då började jag istället fundera på att skaffa en egen maskin, för det är ju inte första gången jag saknat, och detta blir ju en bra startplåt. En Milo 1.5 kit verkar ju f.n. gå löst på 13kkr tex.
Sedan kom jag in på det där med Makerspace, som jag inte har någon koll på öht, men det finns en sådant här i Stockholm, som verkar ha en CNC fräs.
3 alternativ alltså, och här är mitt dilemma.
Alternativet att bygga och lära sig en Milo borde ju ta rätt lång tid. Men å andra sidan har jag sedan grejorna hemma, och kan spendera rätt mycket tid.
Dock är ju V1.6 och V2.0 på gång, och Miley v2 &så. Tycker det är rätt snårigt att förstå de faktiska förbättringarna mellan de olika modellerna. De verkar dessutom inte finnas ännu, så därav går de ju bort. Men ändå lite tradigt att lägga tid på en utgående modell.
Sedan finns det ju Carvera Air, som går lös på 25tkr, men verkar vara super lätt och snabb att komma igång med. Men möjligen kanske den är i klenaste laget för aluminium, och kanske en återvändsgränd?
Alternativet Makerspace borde ju teoretiskt gå lite snabbare, men då bör man kanske invänta någon kurs/genomgång, så det kan ju &så dra ut på tiden. Verkade inte finnas någon sådan inplanerad i år, men kanske det inte är så lång framförhållning på sådana genomgångar.
Självklart är ju pcbway snabbast. Men då gäller det att få allt rätt från början. Och inte heller lär man sig något nytt. Dessutom känns det rätt dyrt.
Så frågan är kanske om någon har erfarenhet av något av alternativen, eller om jag missat något alternativ? Kanske någon rentav har byggt en Milo? Vad skulle ni gjort?