FormerMazda bygger väderstation!

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
FormerMazda

FormerMazda bygger väderstation!

Inlägg av FormerMazda »

Det var dags för ett nytt projekt, inte för jag inte har oavslutade på hög, men det här verkade lite roligare just nu. :D

Väderstation! Och det finns massor att köpa färdiga, men var i ligger det roliga i det?
Samt att det här skenade lite i vanlig ordning, så jag har hittat på massor av saker den ska mäta. Och mer kan det säkert bli.
Redan är en knippe sensorer redan hemma och testade, det var det roliga!

* Syfte: primärt för det är kul. Sekundärt för att ha en väderstation och lagra data.

* CPU blir nåt "arduino" programmerat, sannolikt ESP32 då det är prisvärt och med rätt modell får man ju WiFi inbyggt.
* Kommunikation till mitt Scada hemma blir modbus över WiFi, så jag slipper dra kabel för det till nåt gränssnitt.
* Kommunikation internt blir primärt I2C, alla givare har hittills unika adresser. Men skulle några ha samma adress så kör jag I2C multiplexer tänkte jag.

Sensorer:
* PMS7003 - Mäter PM1 & 2,5 & 10
Denna har inbyggd fläkt och mäter med laser, arbetsområde är ner till -10°C, så den får styras att stanna när det är för kallt ute helt enkelt. Förvaring får gå ner till väldigt låg temp.

* BH1750 - Ljusmätning, i LUX.
Ska klara upp till 80kLUX enligt en del hemmapulare jag läst som byggt med den. Min huvudsak är väl att mäta normala dagsljus, det kan knasa i direkt solljus men tror att om den får sitta i ett rör så borde den inte se solen direkt.

* BMP180 - Barometertryck, i hPa.
Med förändring av tryck över tid kan man ju förutspå regn! :)

* VL53LXX-V2 - "Time-Of-Flight" givare, i millimeter.
Den skickar laserpuls och mäter tiden för den att komma tillbaka = avstånd i millimeter. Har testat mot allt möjligt, även nivå på vatten i en mugg.
Tveksamt om det kommer funka, men den kanske kan mäta snödjup?

* SHT31-D - Temp och fukt, i °C och %RH.
Nästan alla givare ger redan temp, men denna ska vara noggrann och ger ju fukt med.

* VEML6040 - RGB och ljus, RGB i nån mätt enhet, men även LUX och CCT (K).
Så den ger RGB värden förstås, men desto intressantare så ger den också ljustempen i Kelvin. Så man borde kunna ha den till att se om det är klart eller mulet.

Vad jag inte har än är det mekaniska för att mäta vindhastighet och riktning, samt nederbörd.
Min tanke är att köpa en väderstation och använda givarna från en sån. Men jag är inte sugen på att köpa en ny för en massa pengar för att direkt skrota den.
Men begagnatmarknaden är skral, och dom tre jag frågat på marketplace svarar inte ens? Folk är konstiga ibland..
Så innan jag fått tag i det så är jag inte klar med hur jag ska detektera dom. Men sannolikt är det väl reed-switch eller halleffekt. Helst även detta via I2C och bara läsa ut antal räknade pulser/vinkel på magnet eller så.

Denna mätarmatur blir ju också basen för kapslingen. En del givare ska ju ha uteluft, en del ska se himlen.
Så det kommer bli en utmaning att bygga nåt som tål att sitta ute år efter år.

Status på hela bygget står mellan raderna ovanför, de flesta givare finns, men inte alla och ingen kapsling.
Alla givare som är hemma är testade och gör precis vad dom ska. Det är lätt att leka med elektronik idag! :)
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Re: FormerMazda bygger väderstation!

Inlägg av grym »

viewtopic.php?t=112731
min fråga om regnmätare
har skrivit ut och måste få tummen ur med resten

haft rh givare ute över vintern och alla vanliga varianter har förbjudet område, kallt och hög luftfuktighet
nu monterade jag på ett 100 ohms motstång på baksidan och värmer den en halvtimma var midnatt, få vi se om den funkar över vintern

den andra visade mer och mer luftfuktighet under vinter tills den var 100% hela tiden

jag ville ha bättre koll på vinden
och hadde en ultraljudsvindmätare som jag satte upp, kommer använda den till annat på några sommardagar
men den ger 0-5v för vindhastighet och vindriktning 1 mätning per sekund, mycket bättre än propellervariant på låga vindar
kostar ca 1400kr på alix
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Kontakt:

Re: FormerMazda bygger väderstation!

Inlägg av Mickecarlsson »

Byt ut BMP180 mot BME280, då får du temperatur, luftfuktighet och lufttryck. Kör alla mina sensorer med BME280.
Skriv svar