El till släpvagn.
El till släpvagn.
Jag installerar drag på en Seat Leon 5F 2017
Snål som jag är köpte jag inte ett can bus kitt som dessutom måste aktiveras med ett verktyg jag inte har.
Bilen har glödlampor så hur svårt kan det vara att göra på det gamla vanliga viset?
Det visade sig snabbt svårare än jag trodde. Bakljus och bromsljus är tex en och samma lampa som drivs med olika effekt. Är det någon som gjort något liknande. Jag gissar att alla VAG bilar i ungefär samma ålder har samma konstruktion.
Snål som jag är köpte jag inte ett can bus kitt som dessutom måste aktiveras med ett verktyg jag inte har.
Bilen har glödlampor så hur svårt kan det vara att göra på det gamla vanliga viset?
Det visade sig snabbt svårare än jag trodde. Bakljus och bromsljus är tex en och samma lampa som drivs med olika effekt. Är det någon som gjort något liknande. Jag gissar att alla VAG bilar i ungefär samma ålder har samma konstruktion.
Re: El till släpvagn.
Bromsljus lär ju också ha en brytare direkt vid pedalen. Kanske två brytare, en för bormsljus och en för att stänga av farthållare.
Jag hade annars nog använt optokopplare, och låtit eventuell PWM-matning till lamporna gå genom ett lågpassfilter och sen spänningsdelare som bara aktiverar optokopplare då bromsljus tänds (och en med spänningsdelare som aktiveras även vid bakljus). Optokopplarna matar sen såklart drivare som driver reläer. Lägg på logik som lagrar tillstånd för bakljus och använder det lagrade tillståndet när bromsljus aktiveras. Eller koppla bakljus på samma matning som till positionsljus fram.
Du lär annars också kanske ha "övre bromsljus" som inte lyser alls när du inte bromsar, typ mitten av bakruta eller liknande.
Jag hade annars nog använt optokopplare, och låtit eventuell PWM-matning till lamporna gå genom ett lågpassfilter och sen spänningsdelare som bara aktiverar optokopplare då bromsljus tänds (och en med spänningsdelare som aktiveras även vid bakljus). Optokopplarna matar sen såklart drivare som driver reläer. Lägg på logik som lagrar tillstånd för bakljus och använder det lagrade tillståndet när bromsljus aktiveras. Eller koppla bakljus på samma matning som till positionsljus fram.
Du lär annars också kanske ha "övre bromsljus" som inte lyser alls när du inte bromsar, typ mitten av bakruta eller liknande.
- FormerMazda
- Inlägg: 6489
- Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
- Ort: Asby (Östergötland)
Re: El till släpvagn.
Moderna bilar har glödtrådsvakter som inte lär gilla om du tjyvar av direkt vid lampan.
Skaffa modulen, finns säkert på "skroten".
Vig in den i bilen. Allt kommer funka bättre.
Min passat anpassar mycket när släp ansluts och du får glödtrådsvakt även på släpet.
Och backvarnaren stängs av, dimbakljus tänds inte, antisladd justeras, med mera med mera.
Skaffa modulen, finns säkert på "skroten".
Vig in den i bilen. Allt kommer funka bättre.
Min passat anpassar mycket när släp ansluts och du får glödtrådsvakt även på släpet.
Och backvarnaren stängs av, dimbakljus tänds inte, antisladd justeras, med mera med mera.
-
- Inlägg: 1512
- Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
- Ort: Kristianstad
Re: El till släpvagn.
Delar uppfattningen att köpa en riktig original elsats. Dragkrok kan gärna vara vad som helst, men att börja klippa och koppla i elsystemet på en modern bil kan skapa problem. Skulle du själv vilja köpa en begagnad bil med "tjuvkoppat" uttag till dragkrok?
Skulle bilen börja krångla i framtiden kommer alla att skylla på att någon klåpare varit framme, oavsett fel.
Sedan, efter att jag själv installerat originalsatser på min Volvo och Honda, får man fina satser med gummigenomföringar, anslutningar, fästdetaljer och väldigt bra anvisningar, som gör arbetet enkelt. Arbetet flyter på. Detta är ju kompletta satser där ingen i framtiden kan se ens om det är eftermonterat.
Skulle bilen börja krångla i framtiden kommer alla att skylla på att någon klåpare varit framme, oavsett fel.
Sedan, efter att jag själv installerat originalsatser på min Volvo och Honda, får man fina satser med gummigenomföringar, anslutningar, fästdetaljer och väldigt bra anvisningar, som gör arbetet enkelt. Arbetet flyter på. Detta är ju kompletta satser där ingen i framtiden kan se ens om det är eftermonterat.
Re: El till släpvagn.
Jag planerar inte att sälja bilen. Om den krånglar drabbar det mig. Så ingen behöver skylla på klåpare.
Även om jag köper en komplett sats så är jag inte hemma vad jag förstår. Bilen måste konfigureras för det också….
Även om jag köper en komplett sats så är jag inte hemma vad jag förstår. Bilen måste konfigureras för det också….
Re: El till släpvagn.
Om man gör vad jag föreslår, optokopplare, så lär inte glödtrådsvakten reagera. Vet inte vad typisk rimlig ström är i en optokopplare idag men max 20mA lär ju räcka långt, och det bör väl rymmas inom normala variationer mellan glödlampor (typiskt 21W för blinkers och bromsljus, alltså nära 2A när de är tända, och klart högre startström).FormerMazda skrev: ↑15 september 2025, 15:31:58Moderna bilar har glödtrådsvakter som inte lär gilla om du tjyvar av direkt vid lampan.
Håller dock med om att det inte lär funka bra att ansluta direkt.
Angående andrahandsvärde: I andra trådar har jag fått påpekat att idag skrotas bilar när de är 15 år gamla. Vet inte när LED började ta över från glödlampor men det känns väl som att en bil med glödlampor inte har jättehögt värde (om det inte är en bil med samlarvärde eller som var extremt dyr ny, tänk typ Ferrari eller kanske den ovanligaste av ovanliga specialmodeller från BMW eller Mercedes osv).
Bonus:
Bygg en krets med ett gäng optokopplare som jag föreslog, och med drivare som kan driva lampor på ett rejält överutrustat släp, med överströmskydd och överhettningsskydd osv på drivarna, skydd mot alla sorters felpolarisering, och säljs som universalprodukt som funkar till cirka alla bilar med CAN-bus som också har glödlampor. Det kommer säkert finnas en marknad för en sån produkt, typ när en skrothög blir för dålig så kan man flytta över till nästa skrutt som man kör ett tag innan den skrotas osv.
Re: El till släpvagn.
Konfigureringen kan göras med VCDS. Eventuellt är bilen så ny att du behöver "fullversionen". OBDeleven klarar det också.
Instruktioner: https://www.seatcupra.net/forums/thread ... st-4980749
Instruktioner: https://www.seatcupra.net/forums/thread ... st-4980749
Re: El till släpvagn.
Okej, räcker lite versionen. Den har jag redan.
Får leta efter en modul till rim rimligt pris.
Demonterade begagnade saknar kontaktdon och är rätt dyra. Men man kan kanske kolla om det finns en man kan demontera själv.
Jag får forska lite vilka bilmodeller som har samma modul.
Får leta efter en modul till rim rimligt pris.
Demonterade begagnade saknar kontaktdon och är rätt dyra. Men man kan kanske kolla om det finns en man kan demontera själv.
Jag får forska lite vilka bilmodeller som har samma modul.
Re: El till släpvagn.
Gör en autoscan på bilen och spara
Se min länk ovan vilka inställningar som ska göras, du kan testa göra det redan nu innan du har installerat modulen om det går att göra med lite-versionen.
Sedan får du såklart återställa inställningarna för att slippa felkoder om det dröjer innan du får tag på delarna.
Audi A2 har visst samma modul med läste jag.
Se min länk ovan vilka inställningar som ska göras, du kan testa göra det redan nu innan du har installerat modulen om det går att göra med lite-versionen.
Sedan får du såklart återställa inställningarna för att slippa felkoder om det dröjer innan du får tag på delarna.
Audi A2 har visst samma modul med läste jag.
Re: El till släpvagn.
Ja jag blev lite osäker på om lite räcker eller ej. Tyvärr syns det inte per automatik när en moderator ändrat sitt inlägg om man inte fyller i en anledning.
- Klas-Kenny
- Inlägg: 11859
- Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
- Ort: Växjö/Alvesta
Re: El till släpvagn.
Min erfarenhet är att VAG tenderar snåla lite också.
Vet inte hur det är på just denna modell, men har varit med om andra där man behövt en hel kabelstam som ska dras fram till instrumentpanelen, för att få ström och CAN-buss till styrenheten bak i bagaget.
Var i princip mer jobb den vägen än fulsättet att jacka in sig på baklyset.
Till skillnad från den Volvo jag monterade på, där var allt kablage monterat bara att plugga in styrenheten och sätta i en säkring på rätt ställe (och sen gifta in enheten såklart).
Vet inte hur det är på just denna modell, men har varit med om andra där man behövt en hel kabelstam som ska dras fram till instrumentpanelen, för att få ström och CAN-buss till styrenheten bak i bagaget.
Var i princip mer jobb den vägen än fulsättet att jacka in sig på baklyset.
Till skillnad från den Volvo jag monterade på, där var allt kablage monterat bara att plugga in styrenheten och sätta i en säkring på rätt ställe (och sen gifta in enheten såklart).
Re: El till släpvagn.
Det finns olika varianter, med och utan förberedelse för anslutning av släpvagn.
Om man köper ett kabelkit så ingår kablar för båda varianter, i instruktionerna kan man se hur man identifierar vad man har: https://www.ecs-electronicsuk.co.uk/ecs ... %20web.pdf
Om man köper ett kabelkit så ingår kablar för båda varianter, i instruktionerna kan man se hur man identifierar vad man har: https://www.ecs-electronicsuk.co.uk/ecs ... %20web.pdf
Re: El till släpvagn.
Det har av tradition varit extremt lätt på volvo och saab, eftersom i sverige så vill "alla" ha dragkrok, alltså ligger det en färdig kontakt i bagaget som man bara kopplar inKlas-Kenny skrev: ↑16 september 2025, 13:15:31 Min erfarenhet är att VAG tenderar snåla lite också.
Vet inte hur det är på just denna modell, men har varit med om andra där man behövt en hel kabelstam som ska dras fram till instrumentpanelen, för att få ström och CAN-buss till styrenheten bak i bagaget.
Var i princip mer jobb den vägen än fulsättet att jacka in sig på baklyset.
Till skillnad från den Volvo jag monterade på, där var allt kablage monterat bara att plugga in styrenheten och sätta i en säkring på rätt ställe (och sen gifta in enheten såklart).
krokens kablage i och så funkar allt. Även rent fysiskt brukar alla fästen osv vara klara, bara att bulta fast en liten krokdel.
Sverige är dragkroksland, det är inte alls lika vanmligt i andra länder, därför måste vissa bilar byggas om ganska mycket för att kunna ha krok, på vissa bilar kan det kosta över 30k att få
dit en krok, finns nåt skräckexempel på nån audi (tror jag det var) där man måste montera en massa förstärkningar i bakramen, sen kroken, sen kabelkit, sen en ny styrbox och sen
tillslut en oljekyare..