Jordfel i transformator 230-110 V

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Jordfel i transformator 230-110 V

Inlägg av TomasL »

Våghalsen skrev: 12 september 2025, 20:54:34 Tack för svaret!
Jag vil absolut inte rekommendera Kjell&Companys transformatorer. Hade jag inte varit uppmärksam hade jag ju kunnat förstört ingångstransformatorn i den amerikanska produkten.
Hur då?
du har ju fortfarande 110/120V mellan polerna på sekundärsidan.
Våghalsen

Inlägg av Våghalsen »

Det är säkert inget fel på Kjell & Companys transformatorer om man använder dem i rätt sammanhang. Felet var att jag köpt en transformator som inte matchade mina behov. Då uppstod ett problem som jag inte förstod och vände mig därför till forumet. Nu vet jag att jag istället borde köpt en fulltransformator.
Därför rekommenderar jag inte den transformatorn som jag använde om man har samma förväntningar som jag hade. Jag vet nu också att jag inte ska rekommendera en spartransformator om det är en fulltransformator man bör använda oavsett butik. Vad jag känner till finns det ingen fulltransformator i Kjell & Companys sortiment. Därför rekommenderar jag inte att man köper en transformator där om man ska använda den till samma ändamål som jag.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Naturligtvis funkar en spartranformator lika bra, även i din applikation, dock måste man naturligtvis känna till des begränsningar.
Billiga fulltransformatorer 230//120V hittar du i England, dock kan frakten kosta lite grand.
De används i miljontals på alla byggarbetsplatser, då det inte är tillåtet med 230V på dessa.

Det är kapslade IP67 eller högre fulltransformatorer.
Allt ifrån några hundra VA till flera kVA.
Kolla på RS.
https://se.rs-online.com/web/c/?searchT ... 10v%2F230v
Våghalsen

Inlägg av Våghalsen »

Ja, problemet var att jag inte kände till begränsningarna. Det är flera i min bekantskapskrets som använder amerikanska gitarrförstärkare som ska ha 120V och sannolikt känner de inte heller till spartransformatorns begränsningar. Det kan ju av okunskap och otur skada utrustningen. Vad jag vet är att flera amerikanska musiker har skadat sina förstärkare när de turnerat i Sverige. Inte bara det, utan ljudet blir också annorlunda. Större etablerade band har ofta med sig egna elaggregat.

Tänker att det vore bra om det i bruksanvisningen till spartranformatorerna stod hur man INTE ska använda dem.

Tack för tipset om vart man kan hitta bra fulltransformatorer. På sikt sparar man nog in kostnaden när man använder rätt grejer.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Visade sig att RS har gratis frakt också.
utan ljudet blir också annorlunda
Kan ju bero på dåligt konstruerade nätdelar i stärkarna, i USA har de 60hz i Europa 50hz, kan påverka dåligt designade nätdelar.
Våghalsen

Inlägg av Våghalsen »

Det var ju bra med fri frakt.

Det är nog flera orsaker till att de drar med sig egna elverk. På en del ställen kan det ibland vara dålig spänningsstabilitet.

Det är kanske möjligt att det hade fungerat med min transformator eftersom det var 110/120V mellan polerna på sekundärsidan. Men när jag mätte att det var 230V mellan nollan och jorden så vågade jag inte använda den. Men som sagt hade jag koppat in den fel. Tänker att jag, liksom många andra, som inte är experter på detta området inte tar för givet att det spelar roll på vilket håll man vänder elkontakten.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Tänker att jag, liksom många andra, som inte är experter på detta området inte tar för givet att det spelar roll på vilket håll man vänder elkontakten
Normalt sett spelar det ingen roll, och egentligen inte här heller.
Våghalsen

Inlägg av Våghalsen »

Tack, vad bra!
Man lär så länge man lever.
Det är helt underbart att man kan få så mycket tips och hjälp på detta forum :)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Det enda som eventuellt kan hända är:
Om det finns avstörningskondingar mellan "nollan" och jord och dessa är specade för 120V, så kan de explodera.
Sedan kan det vara ett problem med isolationsavstånd mellan apparatens "Nolla" och jord.
Våghalsen

Inlägg av Våghalsen »

Okej, så det spelar ingen roll om kondensatorerna sitter på sekundärsidan?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Jo, kondingarna på nätdelens sekundärsida påverkas inte, enbart de som kan sitta på primärsidan.

Men nu pratar vi om det som finns inuti din stärkare, inte det som ev finns i trafon.
Våghalsen

Inlägg av Våghalsen »

Ja, men det är förstärkaren som går sönder om spartransformatorn inte är rätt kopplad?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Kan inte hända, förstärkaren får 120V oavsett hur trafon är kopplad.
Det enda som kan hända är att du får 230V mellan förstärkarens interna nolla och dess skyddsjord, och det spelar ingen roll, såvida inte det finns avstörningskondingar mellan förstärkarens interna nolla och skyddsjord, och dessa kondingar är specade för 120V, de lär poppa, men det påverkar inte förstärkaren i övrigt.
Våghalsen

Inlägg av Våghalsen »

Okej, tror jag förstår sammanhanget nu!
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Våghalsen skrev: 12 september 2025, 20:54:34 Tack för svaret!
Jag vil absolut inte rekommendera Kjell&Companys transformatorer. Hade jag inte varit uppmärksam hade jag ju kunnat förstört ingångstransformatorn i den amerikanska produkten.
Nej, det hade du inte kunnat. Däremot hade du kanske kunnat köra sönder kondensatorer i nätfilter om den har jordad stickpropp (eller jordas indirekt via signaljord till apparat med jordad stickpropp, typ 19" rack-burk för att fixa-dona med gitarrljudet för att få in det till dator t.ex.), eller så hade risken för att den blir strömförande ökat om den inte har jordad stickpropp.

==============

Det förvånar mig att det är okej att sälja spartrafos till allmänt konsumentbruk på detta sätt.

Det vore kanske önskvärt med en testknapp som tänder t.ex. en glimlampa ifall det är mer än 150V mellan jord och den pol som är gemensam mellan in och ut, med så låg ström att den inte riskerar att lösa ut jfb.

Hur som helst, lämpligt vore att ha en jordfelsbrytare, för USA/120V-marknaden, mellan spartrafon och lasten. Eller för den delen ha polariserad stickpropp och vägguttag för att mata spartrafon. Uttag avsedda för UK, Danmark eller Frankrike&co (Belgien, Tjeckien med flera) kan vara lämpliga. De franska är kanske bästa alternativet, alla platta stickproppar passar också, en del men inte alla jordade stickproppar passar också, och det finns ingen möjlighet att ansluta en jordad stickpropp utan att få kontakt med jorden (vilket händer med svensk stickpropp i danskt uttag).

För turnébruk så använd blå CEE 16A för att mata spartrafon, och ha några adaptrar till t.ex. röd CEE 16A och liknande.

P.S. de amerikanska stickpropparna är väl absolut inte okej att använda i Europa ens för 120V, så i princip så bör man väl sätta gula CEE-kontakter. Då kan man köpa dessa billiga brittiska använd-byggarbetsplats-elverktyg-utanför-byggarbetsplats-trafos.
Skriv svar