Våghalsen skrev: ↑12 september 2025, 20:54:34
Tack för svaret!
Jag vil absolut inte rekommendera Kjell&Companys transformatorer. Hade jag inte varit uppmärksam hade jag ju kunnat förstört ingångstransformatorn i den amerikanska produkten.
Nej, det hade du inte kunnat. Däremot hade du kanske kunnat köra sönder kondensatorer i nätfilter om den har jordad stickpropp (eller jordas indirekt via signaljord till apparat med jordad stickpropp, typ 19" rack-burk för att fixa-dona med gitarrljudet för att få in det till dator t.ex.), eller så hade risken för att den blir strömförande ökat om den inte har jordad stickpropp.
==============
Det förvånar mig att det är okej att sälja spartrafos till allmänt konsumentbruk på detta sätt.
Det vore kanske önskvärt med en testknapp som tänder t.ex. en glimlampa ifall det är mer än 150V mellan jord och den pol som är gemensam mellan in och ut, med så låg ström att den inte riskerar att lösa ut jfb.
Hur som helst, lämpligt vore att ha en jordfelsbrytare, för USA/120V-marknaden, mellan spartrafon och lasten. Eller för den delen ha polariserad stickpropp och vägguttag för att mata spartrafon. Uttag avsedda för UK, Danmark eller Frankrike&co (Belgien, Tjeckien med flera) kan vara lämpliga. De franska är kanske bästa alternativet, alla platta stickproppar passar också, en del men inte alla jordade stickproppar passar också, och det finns ingen möjlighet att ansluta en jordad stickpropp utan att få kontakt med jorden (vilket händer med svensk stickpropp i danskt uttag).
För turnébruk så använd blå CEE 16A för att mata spartrafon, och ha några adaptrar till t.ex. röd CEE 16A och liknande.
P.S. de amerikanska stickpropparna är väl absolut inte okej att använda i Europa ens för 120V, så i princip så bör man väl sätta gula CEE-kontakter. Då kan man köpa dessa billiga brittiska använd-byggarbetsplats-elverktyg-utanför-byggarbetsplats-trafos.