Dina mini-projekt!
Re: Dina mini-projekt!
Bytta Klapperstag, Genomslagsbuffert, Stötdämpare och Fjädrar bak på hustruns bil.
I morgon skall jag byta luftpumpen också.
I morgon skall jag byta luftpumpen också.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Dina mini-projekt!
Tycker mig ha användning utav en tratt till soptunnan.
Vore praktiskt när jag ska skyffla i ihopkrattade växtdelar.
Använde tunn plywood för att få ner vikten men det blev lite för svagt så jag testar att klä med 300g glasfiberväv och polyester.
Jämnade till kanten och drog en remsa tapetarmering runt men den ville bara fjädra tillbaka så jag fick samla ihop alla klädnypor jag kom över.
Valde vinkeln 45 grader då det var enkelt med vinkelhaken att få till. Kanske inte optimalt.
Vore praktiskt när jag ska skyffla i ihopkrattade växtdelar.
Använde tunn plywood för att få ner vikten men det blev lite för svagt så jag testar att klä med 300g glasfiberväv och polyester.
Jämnade till kanten och drog en remsa tapetarmering runt men den ville bara fjädra tillbaka så jag fick samla ihop alla klädnypor jag kom över.
Valde vinkeln 45 grader då det var enkelt med vinkelhaken att få till. Kanske inte optimalt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Dina mini-projekt!
Tratten är målad och har tagits i bruk
Inledande tester visar på positiva resultat.
Skopade i diverse trädgårdsavfall med minimalt spill.
Inledande tester visar på positiva resultat.
Skopade i diverse trädgårdsavfall med minimalt spill.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Dina mini-projekt!
Har en plåthurts från IKEA. Har faktisk 3 st HELMER.
Men nu har jag fått höj/sänk bord och där är de snäppet höga.
Funderar på att ta en av dom, ta bort understa lådan, skära av plåten och punkta ihop det hela igen.
Då vill jag ha samma hurts fast med en låda mindre i höjden.
Då kan jag göra en pirra med en lagom bit plywood med skapliga svänghjul under (har dom redan) där jag sedan kan placera mina 3 symaskinor och den amputerade hurts.
I hurtsen kan jag sedan ha tillbehören, nålar, sytråd, sax osv. och den pirra kan sedan skjutas in under bordet o lämna bordsytan fri till att jobba på.
Under datorbordet funderar jag på att ta bort hjulen under hurtsen och ta bätter svänghjul och montera på sidan om.
Det kan ge den sänkning som betyder att den går under bordsskivan när bordet är som längst nere.
EDIT:
Städningen blev avklarat, HELMER fick lite streck på - och möttes sedan med min vinkelslip.
Efter att ha kapat, jackat ur ett par spår och sedan tagit bort lite skägg med en mycket sliten flapdisk - blev allt burit inomhus igen.
Testmontagen gick som jag hoppades, enda kruxet - som jag visste om ville komma - var att toppen satt med 4 instansade "hakor".
De åkte ju bort vid kapningen - så vad göra?
Svaret: 4 klick silikon!
Så nu är den förste HELMER fixat, en kvar att kapa.
HowIdidit:
* Mätte och kom fram till att 1 låda är 100 mm hög. Alltså måste det vara måttet.
* Plockade lådor ur, samma med glidskenorna.
* Tog av toppen och bakstycke.
* Gjorde streck 100 mm ner från den befintlige kant.
* Ritade in de samma jack som finns originalt.
* Skar skiten av, rensade (lite) för skägg.
* Monterade skenorna, bakstycket och böjde backstyckets "flärpar" på plats.
* Lade på toppen och så att allt passade fint.
* Testade med lådorna i - allt OK.
* Tog av toppen, kletade dit en klick silikon där det tidigare var en krok.
* Lade toppen på igen.
* Så TV, borstade tänder, sov, vaknade, åt frokost - och kollade om silikonen var härdad.
Allt är OK med den.
Men nu har jag fått höj/sänk bord och där är de snäppet höga.
Funderar på att ta en av dom, ta bort understa lådan, skära av plåten och punkta ihop det hela igen.
Då vill jag ha samma hurts fast med en låda mindre i höjden.
Då kan jag göra en pirra med en lagom bit plywood med skapliga svänghjul under (har dom redan) där jag sedan kan placera mina 3 symaskinor och den amputerade hurts.
I hurtsen kan jag sedan ha tillbehören, nålar, sytråd, sax osv. och den pirra kan sedan skjutas in under bordet o lämna bordsytan fri till att jobba på.
Under datorbordet funderar jag på att ta bort hjulen under hurtsen och ta bätter svänghjul och montera på sidan om.
Det kan ge den sänkning som betyder att den går under bordsskivan när bordet är som längst nere.
EDIT:
Städningen blev avklarat, HELMER fick lite streck på - och möttes sedan med min vinkelslip.
Efter att ha kapat, jackat ur ett par spår och sedan tagit bort lite skägg med en mycket sliten flapdisk - blev allt burit inomhus igen.
Testmontagen gick som jag hoppades, enda kruxet - som jag visste om ville komma - var att toppen satt med 4 instansade "hakor".
De åkte ju bort vid kapningen - så vad göra?
Svaret: 4 klick silikon!
Så nu är den förste HELMER fixat, en kvar att kapa.
HowIdidit:
* Mätte och kom fram till att 1 låda är 100 mm hög. Alltså måste det vara måttet.
* Plockade lådor ur, samma med glidskenorna.
* Tog av toppen och bakstycke.
* Gjorde streck 100 mm ner från den befintlige kant.
* Ritade in de samma jack som finns originalt.
* Skar skiten av, rensade (lite) för skägg.
* Monterade skenorna, bakstycket och böjde backstyckets "flärpar" på plats.
* Lade på toppen och så att allt passade fint.
* Testade med lådorna i - allt OK.
* Tog av toppen, kletade dit en klick silikon där det tidigare var en krok.
* Lade toppen på igen.
* Så TV, borstade tänder, sov, vaknade, åt frokost - och kollade om silikonen var härdad.
Allt är OK med den.
Re: Dina mini-projekt!
Ännu ett mini-projekt:
Frugan har ett par byxor som är fina o allt - men kunde behöva ett dragsnöre för att sitta "perfekt".
Sprätte upp lite, sydde ett par knapphål för att dra ut snöret, cyklade till tygaffärn för att få lite band.
Sedan var det monteringsdax:
* Bandet blev vikt o sydd, sedan vikt ut/in.
* Bitarna blev sydd fast i vardera ända, vid mittsyningen på sidan av höften.
* De blev dragit till knapphålen och igenom.
* De blev nålat fast överst i den "rand" som är runt midjan (dubbelvikt).
* Det blev sytt i mitten av den "rand" så att banden går överst i midjan.
Frugan blev nöjd nog, hon har fått veta sedan tidigare att om hon vill ha det bättre, får hon använda symaskinerna, saxar, nålar osv. allt hon vill.
Själv är bästa dreng...!
Har upptäckt att min Pfaff Creative 1473 CD symaskin kan göra en hel del olika typer knapphål och även ganska olika storlekar.
Man väljar typ, bredd o längd, lägger foten på pedalen - och maskinen stannar när den är klar.
Morsan köpte den 1984 och betalade 18.400:- för den. Det var ju en del pengar då...
Den har gått MÅNGA mil men sedan länge har hennes demens ställd til det för henne.
Sedan började den att låta (typ osmord) och hon hade då köpt en simplare maskin för att Pfaff'en var "för avancerat".
Så jag fick ta den med hem för att "renovera den" - och hon sa tydligt orden: "Jag räknar INTE med att se den igen!"
Jag fick rensat den, kletat på lite olja här o där och nu kör den som en... öööhhh... symaskin...
Tips: Ska man smörja pilliga ställen har Biltema en Oljapenna (39-053) som hjälper med att komma åt.
Frugan har ett par byxor som är fina o allt - men kunde behöva ett dragsnöre för att sitta "perfekt".
Sprätte upp lite, sydde ett par knapphål för att dra ut snöret, cyklade till tygaffärn för att få lite band.
Sedan var det monteringsdax:
* Bandet blev vikt o sydd, sedan vikt ut/in.
* Bitarna blev sydd fast i vardera ända, vid mittsyningen på sidan av höften.
* De blev dragit till knapphålen och igenom.
* De blev nålat fast överst i den "rand" som är runt midjan (dubbelvikt).
* Det blev sytt i mitten av den "rand" så att banden går överst i midjan.
Frugan blev nöjd nog, hon har fått veta sedan tidigare att om hon vill ha det bättre, får hon använda symaskinerna, saxar, nålar osv. allt hon vill.
Själv är bästa dreng...!
Har upptäckt att min Pfaff Creative 1473 CD symaskin kan göra en hel del olika typer knapphål och även ganska olika storlekar.
Man väljar typ, bredd o längd, lägger foten på pedalen - och maskinen stannar när den är klar.
Morsan köpte den 1984 och betalade 18.400:- för den. Det var ju en del pengar då...
Den har gått MÅNGA mil men sedan länge har hennes demens ställd til det för henne.
Sedan började den att låta (typ osmord) och hon hade då köpt en simplare maskin för att Pfaff'en var "för avancerat".
Så jag fick ta den med hem för att "renovera den" - och hon sa tydligt orden: "Jag räknar INTE med att se den igen!"
Jag fick rensat den, kletat på lite olja här o där och nu kör den som en... öööhhh... symaskin...
Tips: Ska man smörja pilliga ställen har Biltema en Oljapenna (39-053) som hjälper med att komma åt.
-
- Tidigare PP3DP_SE
- Inlägg: 290
- Blev medlem: 18 mars 2012, 11:50:08
- Ort: Södermanland
Re: Dina mini-projekt!
Hämtade hem billig transportbana från en Tovek auktion
Blir förhoppningsvis vedtransportör i sitt nästa liv
https://youtube.com/watch?v=3msftMrB1mA
Blir förhoppningsvis vedtransportör i sitt nästa liv
https://youtube.com/watch?v=3msftMrB1mA
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- MarcusUmeå
- Inlägg: 578
- Blev medlem: 25 februari 2011, 00:09:21
- Ort: Umeå
- Kontakt:
Re: Dina mini-projekt!
Tips från mig, som jag använde när jag jobbade med att serva symaskiner; en spruta med lång och lagom grov kanyl. Då kommer man åt på de mest oåtkomliga ställena och man kan dosera väldigt små mängder olja.
För övrigt så är Pfaff utmärkta maskiner, särskilt om man har över- och undermatning.
Re: Dina mini-projekt!
Labbade med något så simpelt som svagaste lampan i bil. I bilen får den plus konstant. Jord får de när den skall lysa. Mäter man på "jordsidan" av lampan, blir det spänning. Nästan full. Resistansen i lampan är inte så stor. Men mätinstrumentet har nog för stor resistans för att lampan skall lysa. Ville kolla för att vara säker.
Det är spänning på flera sladdar, så jag vill inte kortsluta något. Så det får bli en lampa till jord, för att hitta rätt sladd. Jag hoppas på lite glöd i lampan.
Det är spänning på flera sladdar, så jag vill inte kortsluta något. Så det får bli en lampa till jord, för att hitta rätt sladd. Jag hoppas på lite glöd i lampan.
Re: Dina mini-projekt!
Har en Volvo V70 BiFuel 2006 med bara en nyckel. Känns sådär. Skulle behöva en reserv. Läste på vad som behöver göras för att kunna lägga till en ny nyckel med immobilizer.
Behövs mjukvara för att kommunicera med bilen, hårdvara att kommunicera genom samt en unik nyckel för min bil.
Mjukvaran finns det några alternativ, hittade Volvo DHA. Hårdvaran är en dice klon som används även till Vida som är volvos diagnostikverktyg. Sedan var denna unika nyckel som behövdes. Finns ett open source projekt på github som använder en Teensy och gör en timing attack mot CEM modulen i bilen. Detta är dock bara den första delen för att få fram den nyckel som behövs för att lägga till en ny immobilizer key.
Det som behövs är en annan nyckel som ligger i eepromet i CEM modulen. Enklaste är att löda loss eepromet och läsa av det i en extern programmerare. Dock så är data i den krypterad med en unik nyckel som ligger i flashet. Sedan så ville jag få ihop en metod där jag inte behövde öppna modulen och löda loss kretsen. Så hur göra?
Med den första nyckeln så går det att över CAN (obd2) skicka ner en egen programkod till ram i modulen och köra igång den. Denna kod kan då dumpa ut flash samt eeprom. Lite reverse eng. för att få fram hur krypteringen av eepromet är gjort samt var nyckel ligger. Att snabbt python hack för att dekryptera och då få ut nyckeln för att kunna lägga till en immobilizer.
Det behövs också ett imobilizer chip, på denna bil används ID48 variant. Finns många på AliExpress.
För att lägga till en nyckel så måste den vara i tändningslåset och kunna vridas till körläget. Problemet var att jag bara har en fysisk nyckel och denna har redan ett chip. Räckte inte med att vira in nyckel i aluminiumfoile, den detekterades fortfarande. ALternativ? Första tanken var att fräsa ut en i cnc maskinen. Började mäta upp befintlig nyckel med skjutmått och rita upp i cad systemet. Tittade upp och såg 3d skrivaren. Tänkte att det skulle vara ett enkelt sätt att se att den är rimlig. Nyckeln alltså.
Skrev ut en och den fungerade faktiskt så pass bra att jag i första försöket hade en nyckel jag kunde vrida tändlåstet med. Bilen vägrade dock att köra igång startmotorn utan immonbilizer. Fungerade om jag höll original nyckeln nära tändlåset.
In i Volvo DHA verktyget. Låsa upp med nyckeln från eeprommet, lägga sedan till en ny immobilizer och det fungerade helt otroligt också i första försöket (efter jag försökt lägga till originalnyckeln och fick Answer code TP_PROG_ALREADY_PROG-).
Så nu har jag en extra nyckel till bilen i äkta plast.
Att lägga till en remote är en helt annan sak. Denna har jag inte kollat vidare på förutom att ta reda på vilken modul som håller reda på dem. Verkar vara backspegeln inne i bilen.
Behövs mjukvara för att kommunicera med bilen, hårdvara att kommunicera genom samt en unik nyckel för min bil.
Mjukvaran finns det några alternativ, hittade Volvo DHA. Hårdvaran är en dice klon som används även till Vida som är volvos diagnostikverktyg. Sedan var denna unika nyckel som behövdes. Finns ett open source projekt på github som använder en Teensy och gör en timing attack mot CEM modulen i bilen. Detta är dock bara den första delen för att få fram den nyckel som behövs för att lägga till en ny immobilizer key.
Det som behövs är en annan nyckel som ligger i eepromet i CEM modulen. Enklaste är att löda loss eepromet och läsa av det i en extern programmerare. Dock så är data i den krypterad med en unik nyckel som ligger i flashet. Sedan så ville jag få ihop en metod där jag inte behövde öppna modulen och löda loss kretsen. Så hur göra?
Med den första nyckeln så går det att över CAN (obd2) skicka ner en egen programkod till ram i modulen och köra igång den. Denna kod kan då dumpa ut flash samt eeprom. Lite reverse eng. för att få fram hur krypteringen av eepromet är gjort samt var nyckel ligger. Att snabbt python hack för att dekryptera och då få ut nyckeln för att kunna lägga till en immobilizer.
Det behövs också ett imobilizer chip, på denna bil används ID48 variant. Finns många på AliExpress.
För att lägga till en nyckel så måste den vara i tändningslåset och kunna vridas till körläget. Problemet var att jag bara har en fysisk nyckel och denna har redan ett chip. Räckte inte med att vira in nyckel i aluminiumfoile, den detekterades fortfarande. ALternativ? Första tanken var att fräsa ut en i cnc maskinen. Började mäta upp befintlig nyckel med skjutmått och rita upp i cad systemet. Tittade upp och såg 3d skrivaren. Tänkte att det skulle vara ett enkelt sätt att se att den är rimlig. Nyckeln alltså.
Skrev ut en och den fungerade faktiskt så pass bra att jag i första försöket hade en nyckel jag kunde vrida tändlåstet med. Bilen vägrade dock att köra igång startmotorn utan immonbilizer. Fungerade om jag höll original nyckeln nära tändlåset.
In i Volvo DHA verktyget. Låsa upp med nyckeln från eeprommet, lägga sedan till en ny immobilizer och det fungerade helt otroligt också i första försöket (efter jag försökt lägga till originalnyckeln och fick Answer code TP_PROG_ALREADY_PROG-).
Så nu har jag en extra nyckel till bilen i äkta plast.
Att lägga till en remote är en helt annan sak. Denna har jag inte kollat vidare på förutom att ta reda på vilken modul som håller reda på dem. Verkar vara backspegeln inne i bilen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.