Dina mini-projekt!

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av TomasL »

Bytta Klapperstag, Genomslagsbuffert, Stötdämpare och Fjädrar bak på hustruns bil.
I morgon skall jag byta luftpumpen också.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Tycker mig ha användning utav en tratt till soptunnan.
Vore praktiskt när jag ska skyffla i ihopkrattade växtdelar.
Använde tunn plywood för att få ner vikten men det blev lite för svagt så jag testar att klä med 300g glasfiberväv och polyester.
Jämnade till kanten och drog en remsa tapetarmering runt men den ville bara fjädra tillbaka så jag fick samla ihop alla klädnypor jag kom över.
Valde vinkeln 45 grader då det var enkelt med vinkelhaken att få till. Kanske inte optimalt.
Tratt_000.jpg
Tratt_001.jpg
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Tratten är målad och har tagits i bruk
Inledande tester visar på positiva resultat.
Skopade i diverse trädgårdsavfall med minimalt spill.
Tratt_Klar.jpg
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Har en plåthurts från IKEA. Har faktisk 3 st HELMER.

Men nu har jag fått höj/sänk bord och där är de snäppet höga.

Funderar på att ta en av dom, ta bort understa lådan, skära av plåten och punkta ihop det hela igen.
Då vill jag ha samma hurts fast med en låda mindre i höjden.

Då kan jag göra en pirra med en lagom bit plywood med skapliga svänghjul under (har dom redan) där jag sedan kan placera mina 3 symaskinor och den amputerade hurts.

I hurtsen kan jag sedan ha tillbehören, nålar, sytråd, sax osv. och den pirra kan sedan skjutas in under bordet o lämna bordsytan fri till att jobba på.

Under datorbordet funderar jag på att ta bort hjulen under hurtsen och ta bätter svänghjul och montera på sidan om.

Det kan ge den sänkning som betyder att den går under bordsskivan när bordet är som längst nere.

EDIT:
Städningen blev avklarat, HELMER fick lite streck på - och möttes sedan med min vinkelslip.
Efter att ha kapat, jackat ur ett par spår och sedan tagit bort lite skägg med en mycket sliten flapdisk - blev allt burit inomhus igen.

Testmontagen gick som jag hoppades, enda kruxet - som jag visste om ville komma - var att toppen satt med 4 instansade "hakor".
De åkte ju bort vid kapningen - så vad göra?

Svaret: 4 klick silikon!

Så nu är den förste HELMER fixat, en kvar att kapa.

HowIdidit:
* Mätte och kom fram till att 1 låda är 100 mm hög. Alltså måste det vara måttet.
* Plockade lådor ur, samma med glidskenorna.
* Tog av toppen och bakstycke.
* Gjorde streck 100 mm ner från den befintlige kant.
* Ritade in de samma jack som finns originalt.
* Skar skiten av, rensade (lite) för skägg.
* Monterade skenorna, bakstycket och böjde backstyckets "flärpar" på plats.
* Lade på toppen och så att allt passade fint.
* Testade med lådorna i - allt OK.
* Tog av toppen, kletade dit en klick silikon där det tidigare var en krok.
* Lade toppen på igen.
* Så TV, borstade tänder, sov, vaknade, åt frokost - och kollade om silikonen var härdad.

Allt är OK med den.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Ännu ett mini-projekt:
Frugan har ett par byxor som är fina o allt - men kunde behöva ett dragsnöre för att sitta "perfekt".

Sprätte upp lite, sydde ett par knapphål för att dra ut snöret, cyklade till tygaffärn för att få lite band.

Sedan var det monteringsdax:
* Bandet blev vikt o sydd, sedan vikt ut/in.
* Bitarna blev sydd fast i vardera ända, vid mittsyningen på sidan av höften.
* De blev dragit till knapphålen och igenom.
* De blev nålat fast överst i den "rand" som är runt midjan (dubbelvikt).
* Det blev sytt i mitten av den "rand" så att banden går överst i midjan.

Frugan blev nöjd nog, hon har fått veta sedan tidigare att om hon vill ha det bättre, får hon använda symaskinerna, saxar, nålar osv. allt hon vill.
Själv är bästa dreng...!

Har upptäckt att min Pfaff Creative 1473 CD symaskin kan göra en hel del olika typer knapphål och även ganska olika storlekar.
Man väljar typ, bredd o längd, lägger foten på pedalen - och maskinen stannar när den är klar.

Morsan köpte den 1984 och betalade 18.400:- för den. Det var ju en del pengar då...
Den har gått MÅNGA mil men sedan länge har hennes demens ställd til det för henne.

Sedan började den att låta (typ osmord) och hon hade då köpt en simplare maskin för att Pfaff'en var "för avancerat".
Så jag fick ta den med hem för att "renovera den" - och hon sa tydligt orden: "Jag räknar INTE med att se den igen!"

Jag fick rensat den, kletat på lite olja här o där och nu kör den som en... öööhhh... symaskin...

Tips: Ska man smörja pilliga ställen har Biltema en Oljapenna (39-053) som hjälper med att komma åt.
Skriv svar