Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer
Re: Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer
Hade inte tänkt på att lyse av/på styr strålkastarspolarna. Den ledningen är förhoppningsvis inte för krånglig att koppla bort. Annars på C70/S70/V70 så sitter om jag minns rätt cirka allt gömt mellan innerskärm och ytterskärm höger fram, så man lär väl behöva krypa under bilen för att komma åt sakerna.
Jag personligen gillar strålkastarspolare och torkare, extraljusen får jag torka för hand på vintern. Strålkastartorkarna är dock kaputt och slut och jag är inte hundra om motorerna funkar.
Det kunde vara trevligt att kunna spola endast strålkastarna separat. Men de är alla kopplade till huvudpumpen så det går inte.
Det kunde vara trevligt att kunna spola endast strålkastarna separat. Men de är alla kopplade till huvudpumpen så det går inte.
Då är det nog olika mellan 850 och efterföljarna. Jag är inte helt säker men tror det är separata pumpar. (Två för C70/S70, tre för V70 (bakrutan)).
Vi borde ordna nåt sätt att skicka en låda med 850-delar till dig via olika EF-medlemmar som åker olika delsträckor. Chansen att jag gör nåt med min 850 annat än att ta delar är minimal (även om det är minimalt frestande att montera ihop allt jag plockat isär, fixa upp den dugligt och använda den, eftersom den förra året blev skattefri... men jag inväntar nog skattefriheten på mina andra Volvo...), så delarna som är specifika för 850 lär jag inte ha nån större nytta av. (Dock grejer som går att anpassa "universal" har jag väl nytta av, ett projekt jag börjat titta på förr var att använda fjärrstyrningen/larmet från en 850 för att styra centrallåset på en Granada...). Dvs sånt som t.ex. strålkastartorkarmotorer skulle jag kunna undvara, utan att förvänta mig att bli rik.
Vi borde ordna nåt sätt att skicka en låda med 850-delar till dig via olika EF-medlemmar som åker olika delsträckor. Chansen att jag gör nåt med min 850 annat än att ta delar är minimal (även om det är minimalt frestande att montera ihop allt jag plockat isär, fixa upp den dugligt och använda den, eftersom den förra året blev skattefri... men jag inväntar nog skattefriheten på mina andra Volvo...), så delarna som är specifika för 850 lär jag inte ha nån större nytta av. (Dock grejer som går att anpassa "universal" har jag väl nytta av, ett projekt jag börjat titta på förr var att använda fjärrstyrningen/larmet från en 850 för att styra centrallåset på en Granada...). Dvs sånt som t.ex. strålkastartorkarmotorer skulle jag kunna undvara, utan att förvänta mig att bli rik.

Ja denna har en separat pump för bakrutan, den verkar funka då den får 12V men den klarar inte att suga upp vätska med ett rör. Originellt sitter den under tanken så kanske detta är orsaken. Jag får ingen spolning där bak så jag försöker reda ut detta.
Ska det kanske vara en backventil som gör att vätska sakta kan sugas upp till pumpen, och när den väl når pumpen så funkar det utmärkt? D.v.s. ifall systemet varit helt tömt så kanske man måste köra pumpen en lång stund? Du skulle kunna prova att suga efter pumpen och se om den kommer igång?
Jag provade det med pumpen kopplad till slangar och en dunk vätska men ingenting. Då den är installerad ska den sitta under tanken så vätskan rinner in i den utan problem. Ska prova återinstallera den och se om det gör nån skillnad.