Dålig kontakt i USB C
-
Dålig kontakt i USB C
Jag har felsökt tre saker med USB kontakt för laddning.
Stendöda går ej att ladda.
Kom fram till okontakt eller glapp i USB C kontakterna.
En pannlampa SILVA.
En power-bank och ett liten svart låda med trådlösa öronsnäckor.
Själv har jag ännu inga USB C apparater, än.
Kontaktspray hjälpte och nu funkar apparaterna. En kort sprutt med Biltema Oxidrenöring 37-557 och Biltema kontaktskydd 36-4542. Töm sen ur vätskan jucka lite med en USB C plugg, ev blås ur, har nu funkat i flera dagar.....
Tänkte bara höra med forumet om någon mer upplevt detta???
Är USB C sämre? Har man valt sämre material som oxiderar?
Eller är kortare livslängd önskvärt, då ju en standardisering skulle innebära färre sålda då inga nya utvecklas längre.
Eller är det bara mina erfarenheter?
Roysan
Stendöda går ej att ladda.
Kom fram till okontakt eller glapp i USB C kontakterna.
En pannlampa SILVA.
En power-bank och ett liten svart låda med trådlösa öronsnäckor.
Själv har jag ännu inga USB C apparater, än.
Kontaktspray hjälpte och nu funkar apparaterna. En kort sprutt med Biltema Oxidrenöring 37-557 och Biltema kontaktskydd 36-4542. Töm sen ur vätskan jucka lite med en USB C plugg, ev blås ur, har nu funkat i flera dagar.....
Tänkte bara höra med forumet om någon mer upplevt detta???
Är USB C sämre? Har man valt sämre material som oxiderar?
Eller är kortare livslängd önskvärt, då ju en standardisering skulle innebära färre sålda då inga nya utvecklas längre.
Eller är det bara mina erfarenheter?
Roysan
Re: Dålig kontakt i USB C
Jag har mängder med USB-C apparater. Än så länge har jag aldrig behövt byta en kontakt eller kabel, däremot fastnar ofta fickludd i honkontakten som man får rengöra en gång per år.
Jag tror att USB-C är lite mer känslig än andra USB-kontakttyper.
Jag tror att känsligheten beror på att kontaktavståndet är litet och kontaktbredden är liten.
Jag tillämpar detta med USB-C.
– Var extra noga med att undvika att det kommer in damm och annan smuts i kontakten.
– Om det är problem, gör rent honkontakten, t.ex. med IPA eller etanol och liten borste, t.ex. mellanrumsborste (0,4-0,6 mm).
– Inspektera hankontakten. Om en kontakt är bränd, kassera sladden.
– Stoppa alltid in USB-C först och dra ur den sist, eftersom den kan förbinda fel kontakter vid insättning och urtagning.
– Om enheten hanterar QI-laddning, använd detta i första hand vid laddning. Minska uppvärmning vid QI-laddning, t.ex. med liten distans (ca 1 mm) mellan laddare och enhet.
Google AI:
Jag tror att känsligheten beror på att kontaktavståndet är litet och kontaktbredden är liten.
Jag tillämpar detta med USB-C.
– Var extra noga med att undvika att det kommer in damm och annan smuts i kontakten.
– Om det är problem, gör rent honkontakten, t.ex. med IPA eller etanol och liten borste, t.ex. mellanrumsborste (0,4-0,6 mm).
– Inspektera hankontakten. Om en kontakt är bränd, kassera sladden.
– Stoppa alltid in USB-C först och dra ur den sist, eftersom den kan förbinda fel kontakter vid insättning och urtagning.
– Om enheten hanterar QI-laddning, använd detta i första hand vid laddning. Minska uppvärmning vid QI-laddning, t.ex. med liten distans (ca 1 mm) mellan laddare och enhet.
Google AI:
/πUSB-C ports, while offering numerous advantages, can experience issues such as charging problems, connection inconsistencies, and physical damage. These problems can stem from debris buildup, faulty cables, or even the port's design itself. Troubleshooting steps include cleaning the port, trying different cables and devices, and updating drivers.
Common USB-C Problems and Troubleshooting:
(läs mer)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
En fråga om USB-C.
Är det meningen att man ska kunna vända kontakten valfritt?
På min mobiltelefon går inte det.
Är det meningen att man ska kunna vända kontakten valfritt?
På min mobiltelefon går inte det.
USB-C ska fungera åt båda hållen.
Gör den inte det är det något fel. Smuts eller någon kontakt som inte fungerar som den ska.
/π
Gör den inte det är det något fel. Smuts eller någon kontakt som inte fungerar som den ska.
/π
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Upplever att kablar slits mycket fortare än kontakter i enheter, förbrukat ett antal kablar men inga kontakter i enheter.
Dock fyllt kontakten i telefonen med ludd så man får fiska lite...
Dock fyllt kontakten i telefonen med ludd så man får fiska lite...
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Det finns usb-c-kablar där vissa ledare bara är anslutna på ena sidan i kontakten.
-
I kablar ska data bara vara anslutet på ena sidan, och i enheterna ska data-ledarna på båda sidorna kopplas ihop.
Strömförsörjning ska alltid finnas på båda sidorna.
Om kabeln och ändarna har hög-hastighetsledare så får användningen av dem förhandlas fram.
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Ah. Ja, om allt är som det ska... 
Frågan är om det för säter inte funkar när han vänder på den, eller om det fysiskt inte går att vända på den.
I det senare fallet gissar jag på att det inte är usb-c utan micro-usb.

Frågan är om det för säter inte funkar när han vänder på den, eller om det fysiskt inte går att vända på den.
I det senare fallet gissar jag på att det inte är usb-c utan micro-usb.
-
Kabeln torkar och spricker, ofta där den sitter fast i kontakten. Speciellet Apples Lightningkablar, både orginal och billigare (men ändå svindyra) kopior.
Till sist går ledaren av.
USB-C upplever jag fastnar smuts i honan som ger dålig kontakt. Lätt att rengöra dock.