Mjukstart till trafo mm.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Mjukstart till trafo mm.

Inlägg av MadModder »

Har en gammal 220V / 24V ca 300VA trafo med EI-järnkärna.
Den borde klara av 230V utan att kärnan mättas tycker jag...
Men iaf, behövs en mjukstart till denna?
Om inte annat vore det ju vänligare mot de stora rejäla glättningskondingarna jag ska ha.
Är då motstånd+230V-relä-metoden Janne använder sig av här http://home.swipnet.se/herbalifeinfo/El ... ronik1.htm en bra metod?
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

EI-kärnor behöver inte mjukstart det är väl bara ringkärnor som behöver det. Menar, jag kan tex koppla in min 160A svetstrafo utan att några säkringar går.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Kan inte kommentera föregående uttalande, däremot har jag provat och använder en annan variant till min projektförstärkare (2*24V 300VA Ringkärna) som funkar bra. Den bygger på att primären ligger i serie med 4st 10Ω 5W motstånd som efter någon sekund kortsluts med ett relä (på primären). 230Volten likriktas och spänningsdelas ner med motstånd + kondensator samt en ellyt för tidsfördrjöningen.. Har ingen stans att ladda upp schema men densamma publicerades i sambamd med AoE:S Crescendo ME
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

Nja EI kärnor behöver i regel inte mjukstart å 300va är ju inte överdrivet mycket ändå :)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Kom på att Jannes lösning troligen inte funkar för mjukstart av en EI-trafo, då startströmmen inte blir så hög att man kan använda spänningsfallet över motståndet på det viset, tror jag. Kanske kan jag köra med lösningen jag byggde från början.
Den sitter bara på sekundärsidan för att inte ladda upp kondingarna med för hög ström. Kondingarna laddas helt enkelt upp genom ett effektmotstånd, och på utspänningen sitter ett relä som kortsluter motståndet när spänningen är tillräckligt hög för reläspolen. :)
Det ger ju faktiskt ett litet skydd mot smällkortis kom jag på...
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Jadå.
Annars kan du ju sätta effektmotstånden på primären så får du dessutom med trafon på köpet. Det kräver ju visserligen att du har ett relä som klarar 230V... När spänningen kommit upp på sek.en drar reläet och kopplar bort motstånden :)
Användarvisningsbild
anlamotte
Kontakt:

Inlägg av anlamotte »

Jag tror inte det behövs någon mjukstart.
Jag har då och då 7st 300VA transformatorer
inkopplade på en 10A säkring.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Beror väl lite på applikationen också. I min projektförstärkare (2*24V 300VA ringkärnetrafo, 2*10000uF på sek.en) går nätsäkringen på T1A utan mjukstart iaf..
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Men då är det ju som det redan skrivit, att ringkärnor har en mycket högre startström än EI-kärnor,
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Fritzell:
Man kan väl också fundera hur väl det stämmer med en T1A säkring på en 300VA trafo. Jag förutsätter att säkringen sitter på primären som är 230V.

I mitt tycke är det underdimensionerat!

Mjukstart används väl annars för att slippa säkra upp säkringarna som används i elnäten. Då kan man i vissa fall spara pengar genom att slippa betala för ett större elabonemang (Ev slippa dimensionera upp ledningar). En annan anledning är att elleveratörerna inte är så glada över gigantiska startströmmar.

Visst kan man ha mjukstart till smågrejor också, framför allt stora ellytar mår bättre av att slippa stora strömstötar, men jag tvivlar på att det har någon ekonomisk betydelse.
Skriv svar