Få igång varvmätaren efter diesel konvertering.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Terho

Få igång varvmätaren efter diesel konvertering.

Inlägg av Terho »

Hej.

Jag ska snart diesel konvertera min 1988 suzuki samurai och original tar varvmätaren signal från fördelaren och jag antar den läser av fördelaren fyra gånger då det är en fyrcylindrig motor men hur ska jag kunna skapa signalen på diesel motorn sen som inte har en fördelare? Vad kan det ens tänka sig vara för signal? Läst att det går via minus sidan men sen då, antar jag måste ha en trigger skiva med 4 vingar sen en induktiv npn givare? Tänker jag rätt? :humm:
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Re: Få igång varvmätaren efter diesel konvertering.

Inlägg av JimmyAndersson »

Det här vore intressant att följa.
Om du har lust får du gärna göra en projekt-tråd.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Tänk på att motorn du ska ta ur är fyrtakt, så varje cylinder tänder bara en gång vartannat varv. Därför så med fyra cylindrar så har du två tändpulser per varv.

Jag har aldrig sysslat med detta själv, men vad jag fattat så har generatorn på dieselmotorer ibland uttag för varvräknare. Den kommer såklart visa något fel om remmen slits (och om remskivorna inte har samma diameter - utväxlingen mellan två olika stora remskivor räknar man normalt på remskivans radie plus halva remmens tjocklek, eller man gör åtminstone det för t.ex. bandspelare/skivspelare som har mjukare remmar. Tror inte detta har så stor betydelse men det är bra att ha koll på).

Beroende på årsmodell på bil så är varvräknare på bensinmotorer antingen gjorda för att kopplas direkt till tändspolen eller så finns det en "renare" signal (gissar fyrkantvåg som växlar mellan 0V och batterispänning).

Vad för fordon tar du dieselmotorn från? Om det är något modernare med elektroniskt insprut osv så är det väl troligt att den har en varvräknarsignal, men det är väl risk att din nuvarande varvräkare inte kommer fungera. Utan att veta så gissar jag att det finns risk för det även med generator med varvräknaruttag.

En klassisk analog varvräknare som kopplas till tändspolen tror jag nästan alltid har ett rätt stort seriemotstånd på ingången, som del av spänningsdelare, och det bör gå att minska det värdet för att den ska fungera med signaler med lägre spänning.

Relevant anekdot: När jag var liten så hittade jag en bilvarvräknare i garaget, och jag kopplade likriktarbrygga för att få ca 12V DC från cykelns generator, och så minskade jag värdet på seriemotståndet så att den reagerade på 12V snarare än de klart högre spänningarna man har på en tändspole, och på så sätt fungerade den som en slags hastighetsmätare för cykelgeneratorn :)
Med andra ord så går det att modifiera såna varvräknare så att de fungerar med t.ex. de pulser som varvräknarutgång på modernare motorelektronik antagligen ger ut.

Ännu nyare bilar lär väl skicka varvtalsvärde via CAN-bus osv, och om du använder en sån motor med sin elektronik så är nog tyvärr enklaste lösningen att ta hela instrumentpanelen och kabelstammen från donatorbilen
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Som Miam är inne på så brukar äldre dieslar ofta använda en varvräknarutgång på generatorn, nyare tar det via motorns styrelektronik.

Har du riktig tur så har generatorn från motorn du satt i redan en sådan signal.
Terho

Inlägg av Terho »

JimmyAndersson skrev: 18 juli 2025, 00:22:49 Det här vore intressant att följa.
Om du har lust får du gärna göra en projekt-tråd.
Ohhh vi får se, ska jaga tag i all info först så jag förstår vad jag ska syssla med 8)
Användarvisningsbild
petertub
Kontakt:

Inlägg av petertub »

Genratorns 'W' uttag är till varvräknare. Sedan får man kalibrera efter utväxlingen i remskivorna.
Terho

Inlägg av Terho »

MiaM skrev: 18 juli 2025, 00:43:26 Tänk på att motorn du ska ta ur är fyrtakt, så varje cylinder tänder bara en gång vartannat varv. Därför så med fyra cylindrar så har du två tändpulser per varv.

Jag har aldrig sysslat med detta själv, men vad jag fattat så har generatorn på dieselmotorer ibland uttag för varvräknare. Den kommer såklart visa något fel om remmen slits (och om remskivorna inte har samma diameter - utväxlingen mellan två olika stora remskivor räknar man normalt på remskivans radie plus halva remmens tjocklek, eller man gör åtminstone det för t.ex. bandspelare/skivspelare som har mjukare remmar. Tror inte detta har så stor betydelse men det är bra att ha koll på).

Beroende på årsmodell på bil så är varvräknare på bensinmotorer antingen gjorda för att kopplas direkt till tändspolen eller så finns det en "renare" signal (gissar fyrkantvåg som växlar mellan 0V och batterispänning).

Vad för fordon tar du dieselmotorn från? Om det är något modernare med elektroniskt insprut osv så är det väl troligt att den har en varvräknarsignal, men det är väl risk att din nuvarande varvräkare inte kommer fungera. Utan att veta så gissar jag att det finns risk för det även med generator med varvräknaruttag.

En klassisk analog varvräknare som kopplas till tändspolen tror jag nästan alltid har ett rätt stort seriemotstånd på ingången, som del av spänningsdelare, och det bör gå att minska det värdet för att den ska fungera med signaler med lägre spänning.

Relevant anekdot: När jag var liten så hittade jag en bilvarvräknare i garaget, och jag kopplade likriktarbrygga för att få ca 12V DC från cykelns generator, och så minskade jag värdet på seriemotståndet så att den reagerade på 12V snarare än de klart högre spänningarna man har på en tändspole, och på så sätt fungerade den som en slags hastighetsmätare för cykelgeneratorn :)
Med andra ord så går det att modifiera såna varvräknare så att de fungerar med t.ex. de pulser som varvräknarutgång på modernare motorelektronik antagligen ger ut.

Ännu nyare bilar lär väl skicka varvtalsvärde via CAN-bus osv, och om du använder en sån motor med sin elektronik så är nog tyvärr enklaste lösningen att ta hela instrumentpanelen och kabelstammen från donatorbilen
Ja det borde vara något sådant. Vevaxel snurrar dubbelt så fort mot kamaxeln så är ev tas signalen där ifrån.

Tänkte läsa av kamremens drev och där slirar det inte men som du skriver kan det missvisa, har för mig generatorn snurrar i hastighet med vevaxeln.

Det är en motor från en VW 1.6 TD som suttit i en Golf mk2, inget elektronik alls då det är en mekanisk dieselpump, generatorn på den har troligen en W port som är till för varvräknare men den generatorn kan inte användas för att den sitter på fel sida och har konstiga fästen så jag kommer återanvända Suzukins original generator.

Det är en analog varvräknare, jag får mäta spänningen i helgen och börja där.

Det var en bra anekdot är nog något sådant jag får göra för att få liv i den.

Det finns ett kit att köpa från staterna som heter Tachometer Signal Interface Unit men kostar 139$ + frakt och tull, vet inte den blekaste vad som ingår i det kitet, det ska få det att fungera iaf. Jag tycker att det borde inte vara någon raketforskning att få igång det utan det kitet.
Terho

Inlägg av Terho »

petertub skrev: 18 juli 2025, 12:30:13 Genratorns 'W' uttag är till varvräknare. Sedan får man kalibrera efter utväxlingen i remskivorna.
Har tyvärr inge W port på generatorn som ska användas.
Terho

Inlägg av Terho »

Glenn skrev: 18 juli 2025, 00:48:07 Som Miam är inne på så brukar äldre dieslar ofta använda en varvräknarutgång på generatorn, nyare tar det via motorns styrelektronik.

Har du riktig tur så har generatorn från motorn du satt i redan en sådan signal.
Jag kan inte använda dieselmotorns original generator så där försvann turen :doubt: Ska återanvända Suzukins original generator.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Det går lätt att koppla in ett motstånd och en diod på valfri terminal i likriktarbryggan så får du en signal som kan användas.
Terho

Inlägg av Terho »

mrfrenzy skrev: 18 juli 2025, 13:02:23 Det går lätt att koppla in ett motstånd och en diod på valfri terminal i likriktarbryggan så får du en signal som kan användas.
Tack för tipset, ska pröva den lösningen med :D
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

mrfrenzy skrev: 18 juli 2025, 13:02:23 Det går lätt att koppla in ett motstånd och en diod på valfri terminal i likriktarbryggan så får du en signal som kan användas.
Kanske dum fråga men vad fyller dioden för funktion?

Bryggans plus- och minusutgångar går väl redan direkt till batteriet och därmed så blir amplituden max batterispänningen plus ett diodspänningsfall (alltså mellan kanske +15V och -1V). Är det för att slippa att spänningen går över batterispänningen?

==================

I princip kan man i teorin bara mäta ripplet från laddningen på batteriet, men i praktiken så kommer det inte fungera så fort man kör elmotorer såsom vindrutetorkare och liknande.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Dioden ger extra säkerhet mot felkoppling.

Vet man hur man hanterar multimetern går det hitta ett säkert ställe, men det är ju svårt att mäta när generatorn inte snurrar och jobbigt om man råkar mata -15V till varvmätaren.
Användarvisningsbild
petertub
Kontakt:

Inlägg av petertub »

Ett annat grepp är att klämma en piezo sensor på ett av insprutningrören ( om motorn har sådana) En opamp och limiter tillverkar en puls / insprutning. Alternativt om det är elektriska spridare kan man säkert tappa av en av dem.
Skriv svar