Tänk på att motorn du ska ta ur är fyrtakt, så varje cylinder tänder bara en gång vartannat varv. Därför så med fyra cylindrar så har du två tändpulser per varv.
Jag har aldrig sysslat med detta själv, men vad jag fattat så har generatorn på dieselmotorer ibland uttag för varvräknare. Den kommer såklart visa något fel om remmen slits (och om remskivorna inte har samma diameter - utväxlingen mellan två olika stora remskivor räknar man normalt på remskivans radie plus halva remmens tjocklek, eller man gör åtminstone det för t.ex. bandspelare/skivspelare som har mjukare remmar. Tror inte detta har så stor betydelse men det är bra att ha koll på).
Beroende på årsmodell på bil så är varvräknare på bensinmotorer antingen gjorda för att kopplas direkt till tändspolen eller så finns det en "renare" signal (gissar fyrkantvåg som växlar mellan 0V och batterispänning).
Vad för fordon tar du dieselmotorn från? Om det är något modernare med elektroniskt insprut osv så är det väl troligt att den har en varvräknarsignal, men det är väl risk att din nuvarande varvräkare inte kommer fungera. Utan att veta så gissar jag att det finns risk för det även med generator med varvräknaruttag.
En klassisk analog varvräknare som kopplas till tändspolen tror jag nästan alltid har ett rätt stort seriemotstånd på ingången, som del av spänningsdelare, och det bör gå att minska det värdet för att den ska fungera med signaler med lägre spänning.
Relevant anekdot: När jag var liten så hittade jag en bilvarvräknare i garaget, och jag kopplade likriktarbrygga för att få ca 12V DC från cykelns generator, och så minskade jag värdet på seriemotståndet så att den reagerade på 12V snarare än de klart högre spänningarna man har på en tändspole, och på så sätt fungerade den som en slags hastighetsmätare för cykelgeneratorn

Med andra ord så går det att modifiera såna varvräknare så att de fungerar med t.ex. de pulser som varvräknarutgång på modernare motorelektronik antagligen ger ut.
Ännu nyare bilar lär väl skicka varvtalsvärde via CAN-bus osv, och om du använder en sån motor med sin elektronik så är nog tyvärr enklaste lösningen att ta hela instrumentpanelen och kabelstammen från donatorbilen