Renovering/fix av en Yamaha A-1060 (och Dali-högtalare!)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Re: Renovering/fix av en Yamaha A-1060 (och Dali-högtalare!)

Inlägg av Glenn »

miam: Nej, det vet jag ju inte egentligen. Det finns specifika omkoningssatser för dessa högtalarelement, dom kostar typ 10ggr mer än de generiska jag köpte och på bilden ser dom identiska ut.

Tror inte det är problemet heller eftersom det fungerade klockrent på den andra högtalaren.

Det finns ingen öppning baktill, skulle vara om man tar bort magneten men det vill man nog inte ge sig på.

Just nu hoppas jag på att den snett pålimmade kanten har dragit den "inre styrningen" eller vad man ska kalla den snett och det är därför jag inte kan få till det, därför lossade jag kanten igår och la elementet upp och ner över natten/dagen.

Jag tror inte riktigt på det men värt ett försök.

Danny: Det där försökte jag med bilbasen jag skulle kona om, problemet då blir ju att man limmar fast kanten i utsträckt läge vilket var svårt redan på den, och på denna där kontaktytan mellan dom är bara typ 1mm känns det omöjligt.

Just nu är planen att låta högtalaren "vila" utan kant först, sen försöka limma fast kanten så centrerat jag kan, fast kanske med 4 limpunkter bara.

Sen testa om den går fritt, och isåfall limma resten, vilket lär bli skitkrångligt, i synnerhet med befintliga limrester.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Elementet heter f.ö "Peerless 831616", verkar svårköpta, annars hade man i värsta fall kunna köpa ett beg/nytt.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Omkoningssats = komplett kon med spole och allt. Om det verkligen är omkoningsssats så kan det vara värt 10x vad en skumring kostade.

Detta med att kunna köpa endast en ny skumring är relativt nytt sett ur hela tidsperspektivet som det förekommit högtalare som kan behöva nya kanter. För typ 30 år sen när ringen var kass så ansågs högtalaren ofta vara kass, och i bästa fall så "lagades" den med gaffatejp, eller så bytte man hela konen. Om någon tidigare ägare haft högtalaren med kass kant innan det fanns kanter att köpa, eller om ägarne inte visste att kanter fanns, så kanske högtalarna spelats en del på halvlåg volym trots kass kanter, och kanterna kan väl ha vittrat sönder sakta men säkert, så att en spole skadats medan den andra överlevt. Speciellt om man inte använder förstärkare som ger en DC-bump pga utgångskonding så kan högtalare med vittrande koner överleva väldigt länge om man bara spelar svagt.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Glenn skrev: 25 mars 2025, 15:22:27 Elementet heter f.ö "Peerless 831616", verkar svårköpta, annars hade man i värsta fall kunna köpa ett beg/nytt.
Kolla med omkonings/omkantningsfirmorna!
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

MiaM skrev: 25 mars 2025, 19:24:03 Omkoningssats = komplett kon med spole och allt. Om det verkligen är omkoningsssats så kan det vara värt 10x vad en skumring kostade.
Ja, det var ju bara kanten då.

"Full" omkoning gör man väl bara på vädligt speciella högtalare.

Jag kände på mitt stackars högtalarelement igår och det hade inte blivit bättre av att vila.

Det går att röra konen så den inte skrapar men den måste gå EXAKT i mitten, jag ska testa att limma om men..
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

HUGGBÄVERN skrev: 25 mars 2025, 20:56:29 Kolla med omkonings/omkantningsfirmorna!
Om dom har nåt element liggandes menar du ?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Dels det och dels om de kan hjälpa dig kona om, om det är lösningen. Jag tror det finns länker tidigare i tråden.

En hint om du letar nya element: Wilmslow Audio (England) hade i en katalog en "ekvivalentlista" med förslag på ersättningselement till utgångna gamla klassiker. Kolla med dem om du behöver ett nytt element: https://wilmslowaudio.co.uk/
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Detta har ju legat lite på is då jag blev så less på att den ena högtalaren skrapade kraftigt efter att jag hade bytt foamkanter på den.

Jag köpte ju tyg och extrakorta klammer men då det sket sej där lessnade jag och har inte ens burit in den "nyrenoverade" förstärkaren från garaget,
än mindre klätt om fronterna.

Nåväl.. nån gång måste man ju ta tag i saker och det blev nu.

Jag lossade redan då försiktigt på foamkanten från papperskonen och lyckades göra det utan att den gick sönder, sen la jag högtalaren med magneten uppåt så att styrningen till
konen skulle "slappna av" :) i några månader.. ..Men trots detta så var det väldigt svårt att styra in konen så den inte skrapade när man rörde den med handkraft.

Nu limmade jag konen på fya ställen (korsvis) och lät limmet torka "halvmycket" och sen justerade jag fram och tillbaka tills det verkar som det inte skrapar.. svårt att känna dock för om man trycker konen för mycket flyttar man ju på konen på foamkanten :/

Nu får det torka tills i morgon, och om det då passerar både min test med händerna och att trycka 5V pulser genom den med en pulsgenerator så limmar jag resten med, vilket lär bli lite knepigt då den är punktlimmad, men det går nog.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Mickecarlsson »

Lägg på lite spänning på spolen, eller koppla en signalgenerator till den och kör med 30 Hz, då är du säker på att den är centrerad.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Minns inte om detta redan nämnts, men ett trick ska tydligen vara att ta bort dammskyddet och sen lägga t.ex. papper mellan kon och magnetens mitt för att tvinga konen att vara mer centrerad medan man limmar kanten.

Risken ifall de stått med trasiga kanter länge är väl att upphängningen som sitter bakom konen sakta kantrat liksom? Undrar om det kan hjälpa att ha högtalaren upp-och-ned jämfört med hur den satt i lådan?
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Mickecarlsson skrev: 15 juni 2025, 06:50:44 Lägg på lite spänning på spolen, eller koppla en signalgenerator till den och kör med 30 Hz, då är du säker på att den är centrerad.
Gick sådär när jag testade, och mina signalgeneratorer ger lite taskig utspänning, så konen på denna högtalaren rör sej väldigt lite, jag har en pulsgenerator som kan ge 5V ut men då blir det förstås fyrkant, den brukar jag använda för sånt här, men egentligen skulle man väl bygga ett slutsteg till signalgeneratorn :)
MiaM skrev: 15 juni 2025, 11:42:00 Minns inte om detta redan nämnts, men ett trick ska tydligen vara att ta bort dammskyddet och sen lägga t.ex. papper mellan kon och magnetens mitt för att tvinga konen att vara mer centrerad medan man limmar kanten.
Ja, jag övervägde det efter det första misslyckade försöket, men dessa element har en speciell dustcap som jag inte tror man kan få tag i, och då det är en del av högtalarens "identitet" vore det tråkigt om man ersatte den med en vanlig.. (på båda då såklart)
Risken ifall de stått med trasiga kanter länge är väl att upphängningen som sitter bakom konen sakta kantrat liksom? Undrar om det kan hjälpa att ha högtalaren upp-och-ned jämfört med hur den satt i lådan?
Kanterna var inte helt förintade, bara dåliga, men den ena var mycket sämre än den andra, så det kan ju ha varit på detta elementet.

Jag har inte vågat testa högtalaren än, ska göra det senare :D
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

När jag hade skrivit det där så gick jag och kände på elementet, det kändes bra! ..kopplade det till pulsgeneratorn och det verkade också bra.

Då limmade jag ihop det med hjälp av en nozzel avsedd för lödpasta som jag sprutade in limmet med mellan kant och kon.

Det var inte så roligt, mycket kladd blev det och jag fick sanera både högtalarchassit och pappret från kladd.

Efter typ en kvart gick jag och tryckte fast kanten igen, nu "bet" det mera, tog en topz och torkade bort överflödigt lim, även på baksidan.

..Sne gick jag ut och jobbade ute och i garaget.

Nu kom jag in och allt känns och ser bra ut, men limmet är nog inte helt torrt egentligen.

KANSKE det blir montage i högtalarna i morgon, och då ska jag försöka klä om fronterna med.

När det är klart ska jag byta ut min gamla pioneer surroundförstärkare i stereostapeln mot den nyrenoevrade A1060'n :)

..Sen kan man orsaka rejält högt ljud skulle jag tro :D
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Det blev bra, kladdet gick bra att skrapa bort med en kniv när det torkat dessutom.

Nu är elementen monterade i högtalarna, men inte testspelade för att jag måste rodda dit yamahan, och dessutom möblera om lite så dom får plats då jag nu har bokhyllerhögtalare.

Dessutom måste jag tatta lite rejäl högtalarkabel, jag köpte en trumma med nästan 100m 2x4mm2 högtalarkabel (med syrefri koppar!! haha) billigt förut, alltså typ under kopparpriset.. men högtalarna ska ju ha banankontakter och jag måste leta rätt på sådana, i värsta fall får jag slakta mina gröna labbkablar som jag har rätt mycket av.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Detat menar jag med elementen..

Med kladd..
20250615_214454 (Large).jpg
Kladd borta..
20250615_214530 (Large).jpg
..Man ser lite streck på vänster sida, men dom såg jag inte innan fotot med blixt.. gå säkert att få bort med men det får vara.

Det parantesformade strecket är där jag råkade skära i högtalarkonen :( ..och limmade ihop med lim, det ser helt ok ut tycker jag, syns också mer på bilden är i verkligheten.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

.:Sen blev det till att klä om fronterna, jag köpte ju biltemas tyg, mest för det var lättåtkomligt och billigt, men det var extremt likt originaltyget med.

https://www.biltema.se/bil---mc/bilster ... 2000016631

Fronterna såg ju rätt risiga ut innan.. bland annat pga katt-klös..
1_innan.jpg
Men bort med det tyget, det avr limmat men gick lätt att dra loss bara.
2_strippat.jpg
Sen klippte jag tyvärr tyget lite snålt, och det var inte helt lätt att klä nåt så stort med nåt så stretchigt, men..
3_stretch.jpg
Thumben blev lite väl moaire-ig men det blev lite ojämt, inget som syns annat än om man tittar riktigt nära dock.

Inte så snyggt på baksidan, men där kollar ju ingen..
4_back.jpg
Som synes så valde jag att häfta, tror inte jag hade rott iland att limma med tanke på hur mycket justeringar fram och tillbaka jag fick göra..

Häftklammer kan man ju rycka loss och häfta om, och det gjorde jag ett antal gånger, speciellt i hörnen/vinklarna.
5_corner.jpg
Men jag fick till det bra tilsllut tycker jag.

..Sen när den första var klar testmonterade jag för jämförelse..
6_halva.jpg
..Mycket prydligare.

En viss skillnad..
7_detalj.jpg
..man kan också se diverse dings i högtalarna, jag ska försöka dutta i med svart färg.

Sen var det bara att göra samma sak på den andra, det var svårare eftersom jag inte längre hade nån helt rak kant att utgå ifrån..

Men det gick tillslut.

Sen bar jag in förstärkaren och testkörde.
8_klart.jpg
Funkade kanon.

För att verkligen testa så körde jag på riktigt hög volym och tittade på basarna, såg bara bra ut och inget skrap, yes!

Ska ta och testa med lite riktigt bra "baspumpmusik", jag har en playlist för det i telefonen men kan inte spela den på nåt bra sätt, tänkte försöka fixa en BT till linemojutt, men har aldrig kommit mej för, så nu fick det bli lite L7 att testa med :)

Luktade f.ö lite svagt av cigarettrök fortfarande när den varit igång ett tag, men det får vara så, merparten är ju borta.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar