Helt nya laddbara 1,5 V litiumbatterier uppvisar 0 Volt, defekta?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Re: Helt nya laddbara 1,5 V litiumbatterier uppvisar 0 Volt, defekta?

Inlägg av Glenn »

Det finns ju ett helt gäng färger som betyder olika saker, plus symboler brevid, typ SS och en liten blixt.

Här är nån genomgång av färger..

https://www.corsair.com/us/en/explorer/ ... explained/
Haralt

Inlägg av Haralt »

Varje batteri är på 1200 mWh. Alltså 4 batterier blir 4,8 Wh.
Om USB-A-uttaget konstant ger 0,5 A vid 5 V, är det 2,5 W. Laddas då under 1h 55 min, är det 4,8 Wh.
Det stämmer fasansfullt bra.

Jag kommer att ha hela 12 st 1,5 V litiumbatterier batterier. Vad göra med alla dessa? 4 st i miniräknaren, 4 st i multimetern, 1 st i ESR70-instrumentet, 1 st i DCA55-instrumentet.
Senast redigerad av Haralt 15 juni 2025, 20:07:58, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Kamera kanske?
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

500mA är minsta specen för USB men 2A var inte ovanligt före USB-C/USB-3/"blå USB" osv.

Jag tror att blå är den enda färg som faktiskt betyder nåt för USB, väl? Alltså standardiserad betydelse.
Det finns specialare som t.ex. att gul betyder att uttaget ger ström även när en Lenovo laptop är avstängd, fritt ur minnet, osv.
Jämför även med t.ex. SCART-kontakter, på Philips-apparater betyder orange = ej RGB, blå = med RGB, och det gäller även sladdar som kan ha orange skal på kontakten = ej RGB. Ingen standard, bara nåt en tillverkare gjorde. Fritt ur minnet så tror jag att Hitachi och/eller Panasonic använde blå SCART för "dekoderloop", d.v.s. ett uttag som kan användas som ingång med lite pyssel (programmera en "kanal" att ha "dekoder"), men utgången i det uttaget kommer alltid från videons tuner. Tänkt för dekoder för krypterade PAL-sändningar, men kan även användas t.ex. för en text-tv-textning-intryckare för att få med textning när man spelar in osv.
Haralt

Inlägg av Haralt »

Säter,
I min kamera sitter det en platt ackumulator, liknande de som sitter i mobiltelefoner. Dock, använder jag en mobiltelefon, som kamera, faktiskt bättre bilder än med digitalkameran.
i baklyset på cykeln, går nog ett uppladdningsbart 1,5 V litiumbatteri bra. Det sitter ett 1,5 V engångsbatteri nu.
Är bra ställe att ha ett sådant batteri. Men fuktigt och kyla, står ju utomhus.

Bara 1 st 1,5 V litumbatteri som jag inte funnit användning för.

Framlyset på cykeln har jag redan en uppladningsbart lyse, fasansfullt kraftigt ljus.
https://www.biltema.se/cykel-elcykel/cy ... 2000047874

Rédigé: Efter parkering, kan framlyset lätt knäppas bort och jag tas med. Annars stjäls det nog snabbt. Laddas i ett USB-A på t.ex. en dator.
Senast redigerad av Haralt 17 juni 2025, 06:14:10, redigerad totalt 4 gånger.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Cykelljus låter som en perfekt tillämpning för uppladdningsbara batterier.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Med tanke på att batteridrivna lysen kom några år före navgeneratorer (=generatorer med nästan noll mekaniskt motstånd) och lysen därmed tyvärr blev stöldbegärliga, så kan det väl kanske annars vara en ide att ha ett hemsnickrat icke stömdbegärligt lyse på cykeln som endast kan drivas från USB-powerbank?

Visst, det blir en förlust i omvandlingen från 3½-4V batteri till 5V i powerbanken och i bästa fall också en switchad omvandlare i cykelns lysen, i sämsta fall seriemotstånd med någon/några LED i serie.
Haralt

Inlägg av Haralt »

Jag fick idag de nya XTAR 1,5 V uppladdningsbara litium-batterierna. Jag mätte dem i leveranstillståndet med multimetern UT161D, jag mäter = 0,0 V på samtliga 4 st.
Ska jag reklamera till handlaren igen?
Senast redigerad av Haralt 19 juni 2025, 19:48:17, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Det är ju normalt att skyddskretsen bryter utspänningen när batteriet är tomt.
Testa ladda upp det och sedan ladda ur med känd last. *Om du får nära utlovad kapacitet är allt ok.
*Om du får under 80% av utlovad kapacitet har batteriet legat på lager för länge och blivit förstört av djupurladdning.
Haralt

Inlägg av Haralt »

Kan man lägga litiumbatterierna i ett litet paket och sända dem med Posten i retur till handlaren?
Eller måste det vara dyr specialtransport för farligt gods och en man gå framför med röd flagga och varna.

Rédigé: På kartongen, som batterierna kom i, finns en stor etikett UN3480.

Tydligen kan jag inte skicka tillbaka batterierna till handlaren med Posten.
Så kallade “Powerbanks” klassificeras som löst batteri (då det ej är installerat) och därav ej tillåtet att skickas.
https://www.postnord.se/privat/forbered ... -som-brev/
Senast redigerad av Haralt 19 juni 2025, 22:16:08, redigerad totalt 3 gånger.
bearing

Inlägg av bearing »

Batterierna bör helst levereras med 50% SOC, så du kan ju prova att reklamera igen med chans att få 4 nya.

Sen kan det ju vara så att dessa behöver en last för att aktiveras. Har du provat att sätta dem i någon apparat istället för att bara mäta med multimetern?
nifelheim
Den första

Inlägg av nifelheim »

Speditörer brukar kräva max 30%SOC

har du provat göra som det står i instruktionen.
Ladda fullt innan användning?
Utspänningen ska vara 0V om batteriet är tomt.
Lasten kopplas bort för att skydda cellen.

edit:
Skärmklipp.JPG
Titta på spänningen i kurvan, när batteriet är tomt kopplas spänningen bort helt.
Det är inget fel, det är "by design"

urladdningskurva.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Haralt

Inlägg av Haralt »

Handlaren Reichelt där jag köpte batterierna, där vid varan på deras hemsida, står inget om spänning vid leveranstillstånd.
Det var ingen bruksanvisning med batterierna. Finns ingen instruktion där på hemsidan.
Om det ska vara så att de normalt uppvisar 0,0 V i leveranstillstånd, då får handlaren faktiskt ange det, helst i databladet, annars får de nog väldigt många klagomål.

https://www.reichelt.com/se/de/shop/pro ... ack-346451

Jag mätte på de nyss erhållna batterierna igen, men nu med min äldre multimeter. Jag tänker att den har lägre inre resistans jämfört min nya U-Trend UT161, och kanske väcker dem.
Men den mäter också 0,0 V på alla 4 st.
Senast redigerad av Haralt 20 juni 2025, 10:55:52, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

99% av alla som köper ett laddningsbart batteri har ingen multimeter.
Som med alla laddningsbara batterier så börjar man med att sätta det i laddaren och vänta tills det lyser grönt innan man använder det första gången.

Om det skulle vara så att köparen provar sitt nya batteri utan att ladda det först märker han att det är tomt, och sätter det i laddaren.
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Haralt skrev: 20 juni 2025, 08:36:06 Om det ska vara så att de normalt uppvisar 0,0 V i leveranstillstånd, då får handlaren faktiskt ange det, helst i databladet, annars får de nog väldigt många klagomål.
Som mrfrenzy skrev...99% av de som köper har ingen multimeter och följer antagligen bara instruktionen vilket innebär noll problem.
Jag tror det är ganska vedertaget att batterier skall laddas innan användning när de är laddningsbara.

Vissa märken med annan kemi kom som säljargument att dom var "förladdade", men som sagt det är annan kemi som inte tar skada av att vara full laddade.
Men det säger lite om vad som gäller normalt.

Lithium celler mår inte bra av att långtidslagras med full laddning eller för låg laddning. Det bara är så.
Begriper inte varför du gör allt överdrivet komplicerat. Ladda grejorna enl. instruktion och kör bara.
Skriv svar