Att GPS är opålitligt är ingen giltig anledning att navigera fel och gå på grund. Besättningen ska alltid använda redundanta metoder för navigering varav de har minst tre olika typer på ett stort fartyg.
Det kräver dock att den som står på bryggan har relevant utbildning och är nykter.
En bra sammanfattning på Engelska: https://north-standard.com/insights-and ... -nightmare
GPS-störning
Re: GPS-störning
Och är vaken.

Ovanligt kraftiga störningar rapporterats i Finska viken också.
https://yle.fi/a/74-20164944 (På finska)
Re: GPS-störning
Ser ut som om dom "kom fel" strax innan Ven,
med tanke på kursändringarna och att dom svarade på radion,
var det nog någon som var vaken
GPS störningarna kommer från den Ryska sidan.
gpsjam.org samlar in störnings rapporter från flyget, kanske på 10000 meters höjd.
Inte ens där når störningarna Landskrona i någon större omfattning,
så vid marknivå vid Ven har den nog ingen påverkan alls.

med tanke på kursändringarna och att dom svarade på radion,
var det nog någon som var vaken

GPS störningarna kommer från den Ryska sidan.
gpsjam.org samlar in störnings rapporter från flyget, kanske på 10000 meters höjd.
Inte ens där når störningarna Landskrona i någon större omfattning,
så vid marknivå vid Ven har den nog ingen påverkan alls.

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- Inlägg: 15835
- Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
- Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)
Re: GPS-störning
Det är nog inte GPS störningar som förklarar fartygets grundstötning. Även om Ryssland medvetet stör civil trafik i Östersjön i syfte att jävlas med demokratier.
Re: GPS-störning
Tänkte på den "tillfälliga containerhamnen" på Bynäset i Trondheimsfjorden.

Överårig "nyhet", men de ger störsystemet ett namn:
https://www.travelnews.se/flyg/ryska-va ... ostersjon/
Re: GPS-störning
Det är tämligen välkänt var denna GPS-jammern finns, Kalingrad, som jag skrev ovan.
Nu får du starta geniknölarna om du vet något alls om radio-vågors natur.
Läs mina inlägg så förstår du varför du har fel.
Dessa störningar som oftast uppkommer i södra Sverige och som ryssarna egentligen inte avser störa, är en typ av spilleffekt, eko i atmosfäriska lager. Det är andra platser man avser störa mha av stora riktantenner.
Att det INTE rör sej om direktsignal är uppenbart om man vet hur radiovågor utbreder sej. Vid 10.000 meters höjd direkt ovan Kalingrads sändare skulle en direktsignal från marken knappt kunna registreras av ett flygplans GNSS-antenner. Dess antenners strålningslob är utformade för att se i huvudsak uppåt och är skärmade av flygplanskroppen då de sitter på planets ovansida.
Radio-horisonten på 40 mils avstånd (Kalingrad-Sveriges kust), pga av jordenss krökning är i storleksordningen 10.000 meter, dvs det är den höjden man behöver upp till för att se till Kalingrad så redan där skulle våran kust alltid vara skyddad från signaler på lägre höjd.
Om det vore direktsignal skulle det aldrig utgöra något större hot mot fartyg utmed våran kust som också har GPS-antenner som i huvudsak ser uppåt.
GNSS-störningar som mottas av flygplan på hög höjd, förefaller komma ovanifrån. Det är samma effekt som ibland uppstår med TV-mottagning på långa avstånd. Sådan mottagning sker några ggr per år pga atmosfäriska störningar.
GNSS-störningarna i södra Sverige varierar på samma sätt, det skiljer lite dag från dag och givetvis även beroende på i vilken riktning ryssarna koncentrerar sina störningar. Särskilt när ryssarna riktar störningar mot Polen brukar det spilla mot svenska sydkusten.
Som av en händelse gav Sjöfartsverket följande varning till fartyg den 27 Maj i år:
https://navvarn.sjofartsverket.se/en/Na ... ningar/VHFSouthern Baltic
271645 UTC MAY
SWEDISH NAV WARN 074/25
SOUTHERN BALTIC OCH CENTRAL BALTIC
GNSS INTERFERENCE OBSERVED IN AREA.
MARINERS ADVISED TO EXERCISE CAUTION
AND BE PREPARED FOR NAVIGATION IMPACTS.
Kartexempel från tidigare varning: Sjöfartsverket har egna övervakningsstationer för GNSS störningar och de är placerade nära havsnivån, blinda för dirketsignal några mil bort.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: GPS-störning
Jag har en Segway Navimow som använder sig av GPS, RTK system. Vissa dagar har den inte fungerat alls, tror den är hos grannen, kör rakt in väggen osv.
Studerar man den noga så ser det ut som att kartan flyttat sig ett tiotal meter åt något håll, ibland bara någon meter. Tex kör den kantklippning mitt i gräsmattan då.
Är med i lite facebookgrupper för robotklippare och det finns en del från Skåne som rapporterar samma problem fast med olika fabrikat på maskinerna.
Jag bor ju i nordvästra Skåne och enligt gpsjam så skall det inte vara problem här även om det faktiskt är det vissa dagar. Då påverkar de andra klippare på gatan också så jag tror inte det är just min klippare som strular.
Studerar man den noga så ser det ut som att kartan flyttat sig ett tiotal meter åt något håll, ibland bara någon meter. Tex kör den kantklippning mitt i gräsmattan då.
Är med i lite facebookgrupper för robotklippare och det finns en del från Skåne som rapporterar samma problem fast med olika fabrikat på maskinerna.
Jag bor ju i nordvästra Skåne och enligt gpsjam så skall det inte vara problem här även om det faktiskt är det vissa dagar. Då påverkar de andra klippare på gatan också så jag tror inte det är just min klippare som strular.