GPS-störning
Re: GPS-störning
Att GPS är opålitligt är ingen giltig anledning att navigera fel och gå på grund. Besättningen ska alltid använda redundanta metoder för navigering varav de har minst tre olika typer på ett stort fartyg.
Det kräver dock att den som står på bryggan har relevant utbildning och är nykter.
En bra sammanfattning på Engelska: https://north-standard.com/insights-and ... -nightmare
Det kräver dock att den som står på bryggan har relevant utbildning och är nykter.
En bra sammanfattning på Engelska: https://north-standard.com/insights-and ... -nightmare
Re: GPS-störning
Och är vaken.

Ovanligt kraftiga störningar rapporterats i Finska viken också.
https://yle.fi/a/74-20164944 (På finska)
Re: GPS-störning
Ser ut som om dom "kom fel" strax innan Ven,
med tanke på kursändringarna och att dom svarade på radion,
var det nog någon som var vaken
GPS störningarna kommer från den Ryska sidan.
gpsjam.org samlar in störnings rapporter från flyget, kanske på 10000 meters höjd.
Inte ens där når störningarna Landskrona i någon större omfattning,
så vid marknivå vid Ven har den nog ingen påverkan alls.

med tanke på kursändringarna och att dom svarade på radion,
var det nog någon som var vaken

GPS störningarna kommer från den Ryska sidan.
gpsjam.org samlar in störnings rapporter från flyget, kanske på 10000 meters höjd.
Inte ens där når störningarna Landskrona i någon större omfattning,
så vid marknivå vid Ven har den nog ingen påverkan alls.

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- Inlägg: 15902
- Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
- Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)
Re: GPS-störning
Det är nog inte GPS störningar som förklarar fartygets grundstötning. Även om Ryssland medvetet stör civil trafik i Östersjön i syfte att jävlas med demokratier.
Re: GPS-störning
Tänkte på den "tillfälliga containerhamnen" på Bynäset i Trondheimsfjorden.

Överårig "nyhet", men de ger störsystemet ett namn:
https://www.travelnews.se/flyg/ryska-va ... ostersjon/
Re: GPS-störning
Det är tämligen välkänt var denna GPS-jammern finns, Kalingrad, som jag skrev ovan.
Nu får du starta geniknölarna om du vet något alls om radio-vågors natur.
Läs mina inlägg så förstår du varför du har fel.
Dessa störningar som oftast uppkommer i södra Sverige och som ryssarna egentligen inte avser störa, är en typ av spilleffekt, eko i atmosfäriska lager. Det är andra platser man avser störa mha av stora riktantenner.
Att det INTE rör sej om direktsignal är uppenbart om man vet hur radiovågor utbreder sej. Vid 10.000 meters höjd direkt ovan Kalingrads sändare skulle en direktsignal från marken knappt kunna registreras av ett flygplans GNSS-antenner. Dess antenners strålningslob är utformade för att se i huvudsak uppåt och är skärmade av flygplanskroppen då de sitter på planets ovansida.
Radio-horisonten på 40 mils avstånd (Kalingrad-Sveriges kust), pga av jordenss krökning är i storleksordningen 10.000 meter, dvs det är den höjden man behöver upp till för att se till Kalingrad så redan där skulle våran kust alltid vara skyddad från signaler på lägre höjd.
Om det vore direktsignal skulle det aldrig utgöra något större hot mot fartyg utmed våran kust som också har GPS-antenner som i huvudsak ser uppåt.
GNSS-störningar som mottas av flygplan på hög höjd, förefaller komma ovanifrån. Det är samma effekt som ibland uppstår med TV-mottagning på långa avstånd. Sådan mottagning sker några ggr per år pga atmosfäriska störningar.
GNSS-störningarna i södra Sverige varierar på samma sätt, det skiljer lite dag från dag och givetvis även beroende på i vilken riktning ryssarna koncentrerar sina störningar. Särskilt när ryssarna riktar störningar mot Polen brukar det spilla mot svenska sydkusten.
Som av en händelse gav Sjöfartsverket följande varning till fartyg den 27 Maj i år:
https://navvarn.sjofartsverket.se/en/Na ... ningar/VHFSouthern Baltic
271645 UTC MAY
SWEDISH NAV WARN 074/25
SOUTHERN BALTIC OCH CENTRAL BALTIC
GNSS INTERFERENCE OBSERVED IN AREA.
MARINERS ADVISED TO EXERCISE CAUTION
AND BE PREPARED FOR NAVIGATION IMPACTS.
Kartexempel från tidigare varning: Sjöfartsverket har egna övervakningsstationer för GNSS störningar och de är placerade nära havsnivån, blinda för dirketsignal några mil bort.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: GPS-störning
Jag har en Segway Navimow som använder sig av GPS, RTK system. Vissa dagar har den inte fungerat alls, tror den är hos grannen, kör rakt in väggen osv.
Studerar man den noga så ser det ut som att kartan flyttat sig ett tiotal meter åt något håll, ibland bara någon meter. Tex kör den kantklippning mitt i gräsmattan då.
Är med i lite facebookgrupper för robotklippare och det finns en del från Skåne som rapporterar samma problem fast med olika fabrikat på maskinerna.
Jag bor ju i nordvästra Skåne och enligt gpsjam så skall det inte vara problem här även om det faktiskt är det vissa dagar. Då påverkar de andra klippare på gatan också så jag tror inte det är just min klippare som strular.
Studerar man den noga så ser det ut som att kartan flyttat sig ett tiotal meter åt något håll, ibland bara någon meter. Tex kör den kantklippning mitt i gräsmattan då.
Är med i lite facebookgrupper för robotklippare och det finns en del från Skåne som rapporterar samma problem fast med olika fabrikat på maskinerna.
Jag bor ju i nordvästra Skåne och enligt gpsjam så skall det inte vara problem här även om det faktiskt är det vissa dagar. Då påverkar de andra klippare på gatan också så jag tror inte det är just min klippare som strular.
Re: GPS-störning
Fråga:
Apparaturen som stör lär väl stå på marken och inte vara ryska satelliter.
Om det nu är markbaserade störningar, borde man inte kunna sätta "trattar" på antennerna så de bara tar in signaler som kommer från ovan?
Apparaturen som stör lär väl stå på marken och inte vara ryska satelliter.
Om det nu är markbaserade störningar, borde man inte kunna sätta "trattar" på antennerna så de bara tar in signaler som kommer från ovan?
Re: GPS-störning
Läs mitt svar strax här ovan så förstår du kanske då just detta står förklarat att störsignalen kommer ovanifrån.
-
Jordklotet är runt. Om ryssarnas störsändare står på marken i Kalingrad och gnss-signalen utbreder sej utmed marken och ej följer jordens rundning utan endast dit det är optisk sikt från sändaren i Kalingrad, måste man vid södra Sveriges kust upp på nära 10.000 meters höjd för att kunna se till Kalingrad. Den direkta GNSS-störningen stör därför ingen alls, inte ens passagerarflyget som kan förekomma på öga höjder borde störas av sådan direktsignal då de redan har antenner som enbart tar emot signaler uppåt.
-
Som du kanske sett i tidningar har förutom båttrafik även passagerarflyget noterat störningar. Dessa störningar når flygplanets antenner ovanifrån trots att sändaren står på marken.
-
Ryssarna placerar störsändaren medvetet på specifika platser med målet att åstadkomma störningar på andra specifika platser som då kommer uppleva störningar ovanifrån.
_
Samma gäller för signaler från t.ex. USA. Vi kan ratta in radiostationer från USA och resten av världen på en kortvågsradio. Behövs inga trattar till våra antennen när vi är på varsin sida om jordklotet, sändaren resp mottagaren och jorden är allt för absorberande och släpper inte igenom några radiosignaler tvärs igenom jordklotet.
-
Att störsändaren och annan radio kan nå bortom "radio-horisonten" beror på att radio-signalen studsar i atmosfären. När atmosfär-lagerna är gynnsamma sker reflexerna med små förluster.
Till och med billiga 27MHz komradio med 100mW sändare kan nå ställen dit reflexer når, ofta USA och Italien.
Nu mer sällan men förr kunde man nås långväga av analoga TV-signaler. Kunde bli så starka reflexer att lokala TV-sändare blev utstörda. Ju högre frekvenser, ju mer förluster i reflexen. Fört säker reflex för gnss-signal på 1500 MHz behövs höga sändareffekter.
-
Störsändarna i Kalingrad sänder EJ utmed marken. Man sänder med parabolantenner riktade mot skyn. De har redan tratten du frågar efter i form av en parabol.
Då de äkta satellitbaserade sändarnas signaler är relativt svaga när de når jorden underlättar det möjligheten att störa ut dessa.
Det finns internationella överenskommelser mellan länder där man lovar att inte störa radio-trafik för varandra.
Även Ryssland har lovat det.
-
Atmosfärens reflexer är inte alltid pålitliga utan ibland spiller det oavsiktligt ner på Sverige från ryska störsändningarna riktade mot ett område i Polen. Putin beklagar och ber Sverige om ursäkt för detta.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: GPS-störning
Jag kan för lite om detta för att tillföra några egna kunskaper men hittade en intressant antenn som Ukraina använder på vissa av sina drönare.
https://www.reddit.com/r/antennasporn/c ... ?rdt=53390
https://www.reddit.com/r/antennasporn/c ... ?rdt=53390
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: GPS-störning
Mikrovågsreflection i jonosfären var något nytt, vad är originalkällan til detta?
Troposcatter är ett känt fenomen. Det här känns som en sammanblandning.
Troposcatter är ett känt fenomen. Det här känns som en sammanblandning.
Re: GPS-störning
Den kallas quad helix antenn, det är fyra helix-antenner i array.
Helix-antenn är skruvad vänter-polariserad antenn. Det blir en tydlig polarisation vilket är bra för satellitkommunikation medans störsändare sällan är cirkulärpolariserade. Det gör att störsändarens signal undertrycks med ett par dB. Helixantennen ger viss riktverkan vilken kan ökas med fyra antenner i array med upp till 6dB. Dessa helix-antenner består i en förstärkt reflektor med antennelement i form av vänster cirkulärt vriden koppartråd men den är kortare än ett varv. Formen ska vara sådan att ett varv motsvarar våglängden antennen är designad för.
Ju fler varv, ju bättre riktverkan men det blir också en större antenn vilket lätt blir klumpigt på en drönare.
Det är samma som med Yagi-antenner för TV, ju längre ju högre riktgain, riktverkan.
En annan antenn-design som ofta används för GNSS och kan ge bra polarisation och utseendemässigt kan göras snarlik är en variant med fasade korsade dipoler. Är populär på mindre drönare och är betydligt mindre fysiskt. Antennen på bilden är som en liten mattallrik medans en korsad dipol som man vill hålla liten i formatet kan vara mindre än 40 mm i diameter.
Antennen på bilden används till en drönar-modell i Ukraina kallad Vampire.
Den är enkel att tillverka eftersom antenn-elementens mått och placering ges av en 3D-printad stödstruktur.
I princip samma antenn på bilden nedan, fast med fler varv: -
På slagfältet i Ukraina används ofta ointelligent utstörning av GNSS inom avståndet som ger optiska sikt, ett par km. Det är då störsignaler som inte kommer ovanifrån. Då vinner man en del störtålighet på mottagarsidan om antennen i huvudsak har riktverkan uppåt. Totalt kan detta minska lokala störningar med uppåt 10 dB och det utstörda området där man inte kan flyga eftersom man inte kan få mottagaren att låsa och ge korrekta koordinater minskar till mindre än hälften=> fler mål kan nås inom område där man tror sej säker för GNSS-orienterande drönare.
Störsändarna sänder ointelligent sprak och brus.
-
De mer avancerade störsändarna som emellanåt når Sverige kallas jammers. De uppträder som om dess signaler vore legitima GNSS-signaler och istället för att bara blockera skapar falska koordinater.
Denna bilden påstås visa GNNS-sändaren i Kalingrad.
Helix-antenn är skruvad vänter-polariserad antenn. Det blir en tydlig polarisation vilket är bra för satellitkommunikation medans störsändare sällan är cirkulärpolariserade. Det gör att störsändarens signal undertrycks med ett par dB. Helixantennen ger viss riktverkan vilken kan ökas med fyra antenner i array med upp till 6dB. Dessa helix-antenner består i en förstärkt reflektor med antennelement i form av vänster cirkulärt vriden koppartråd men den är kortare än ett varv. Formen ska vara sådan att ett varv motsvarar våglängden antennen är designad för.
Ju fler varv, ju bättre riktverkan men det blir också en större antenn vilket lätt blir klumpigt på en drönare.
Det är samma som med Yagi-antenner för TV, ju längre ju högre riktgain, riktverkan.
En annan antenn-design som ofta används för GNSS och kan ge bra polarisation och utseendemässigt kan göras snarlik är en variant med fasade korsade dipoler. Är populär på mindre drönare och är betydligt mindre fysiskt. Antennen på bilden är som en liten mattallrik medans en korsad dipol som man vill hålla liten i formatet kan vara mindre än 40 mm i diameter.
Antennen på bilden används till en drönar-modell i Ukraina kallad Vampire.
Den är enkel att tillverka eftersom antenn-elementens mått och placering ges av en 3D-printad stödstruktur.
I princip samma antenn på bilden nedan, fast med fler varv: -
På slagfältet i Ukraina används ofta ointelligent utstörning av GNSS inom avståndet som ger optiska sikt, ett par km. Det är då störsignaler som inte kommer ovanifrån. Då vinner man en del störtålighet på mottagarsidan om antennen i huvudsak har riktverkan uppåt. Totalt kan detta minska lokala störningar med uppåt 10 dB och det utstörda området där man inte kan flyga eftersom man inte kan få mottagaren att låsa och ge korrekta koordinater minskar till mindre än hälften=> fler mål kan nås inom område där man tror sej säker för GNSS-orienterande drönare.
Störsändarna sänder ointelligent sprak och brus.
-
De mer avancerade störsändarna som emellanåt når Sverige kallas jammers. De uppträder som om dess signaler vore legitima GNSS-signaler och istället för att bara blockera skapar falska koordinater.
Denna bilden påstås visa GNNS-sändaren i Kalingrad.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.