GPS-störning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 15380
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: GPS-störning

Inlägg av mrfrenzy »

Att GPS är opålitligt är ingen giltig anledning att navigera fel och gå på grund. Besättningen ska alltid använda redundanta metoder för navigering varav de har minst tre olika typer på ett stort fartyg.

Det kräver dock att den som står på bryggan har relevant utbildning och är nykter.

En bra sammanfattning på Engelska: https://north-standard.com/insights-and ... -nightmare
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 6865
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: GPS-störning

Inlägg av rvl »

mrfrenzy skrev: 31 maj 2025, 19:04:09 Det kräver dock att den som står på bryggan har relevant utbildning och är nykter.
Och är vaken. :vissla:

Ovanligt kraftiga störningar rapporterats i Finska viken också.
https://yle.fi/a/74-20164944 (På finska)
nifelheim
Den första
Inlägg: 2481
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Re: GPS-störning

Inlägg av nifelheim »

Ser ut som om dom "kom fel" strax innan Ven,
med tanke på kursändringarna och att dom svarade på radion,
var det nog någon som var vaken :)
Screenshot from 2025-05-31 19-11-38.png

GPS störningarna kommer från den Ryska sidan.
gpsjam.org samlar in störnings rapporter från flyget, kanske på 10000 meters höjd.
Inte ens där når störningarna Landskrona i någon större omfattning,
så vid marknivå vid Ven har den nog ingen påverkan alls.
Screenshot from 2025-05-31 19-08-21.png
:)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
rikkitikkitavi
Inlägg: 15835
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: GPS-störning

Inlägg av rikkitikkitavi »

Det är nog inte GPS störningar som förklarar fartygets grundstötning. Även om Ryssland medvetet stör civil trafik i Östersjön i syfte att jävlas med demokratier.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 6865
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: GPS-störning

Inlägg av rvl »

nifelheim skrev: 31 maj 2025, 19:35:46 var det nog någon som var vaken
Tänkte på den "tillfälliga containerhamnen" på Bynäset i Trondheimsfjorden. :roll:

Överårig "nyhet", men de ger störsystemet ett namn:
https://www.travelnews.se/flyg/ryska-va ... ostersjon/
E Kafeman
Inlägg: 3571
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: GPS-störning

Inlägg av E Kafeman »

nifelheim skrev: 31 maj 2025, 19:35:46 GPS störningarna kommer från den Ryska sidan.
Det är tämligen välkänt var denna GPS-jammern finns, Kalingrad, som jag skrev ovan.
nifelheim skrev: 31 maj 2025, 19:35:46 gpsjam.org samlar in störnings rapporter från flyget, kanske på 10000 meters höjd.
Inte ens där når störningarna Landskrona i någon större omfattning,
så vid marknivå vid Ven har den nog ingen påverkan alls.
Nu får du starta geniknölarna om du vet något alls om radio-vågors natur.
Läs mina inlägg så förstår du varför du har fel.
Dessa störningar som oftast uppkommer i södra Sverige och som ryssarna egentligen inte avser störa, är en typ av spilleffekt, eko i atmosfäriska lager. Det är andra platser man avser störa mha av stora riktantenner.

Att det INTE rör sej om direktsignal är uppenbart om man vet hur radiovågor utbreder sej. Vid 10.000 meters höjd direkt ovan Kalingrads sändare skulle en direktsignal från marken knappt kunna registreras av ett flygplans GNSS-antenner. Dess antenners strålningslob är utformade för att se i huvudsak uppåt och är skärmade av flygplanskroppen då de sitter på planets ovansida.
Radio-horisonten på 40 mils avstånd (Kalingrad-Sveriges kust), pga av jordenss krökning är i storleksordningen 10.000 meter, dvs det är den höjden man behöver upp till för att se till Kalingrad så redan där skulle våran kust alltid vara skyddad från signaler på lägre höjd.
Om det vore direktsignal skulle det aldrig utgöra något större hot mot fartyg utmed våran kust som också har GPS-antenner som i huvudsak ser uppåt.
GNSS-störningar som mottas av flygplan på hög höjd, förefaller komma ovanifrån. Det är samma effekt som ibland uppstår med TV-mottagning på långa avstånd. Sådan mottagning sker några ggr per år pga atmosfäriska störningar.
GNSS-störningarna i södra Sverige varierar på samma sätt, det skiljer lite dag från dag och givetvis även beroende på i vilken riktning ryssarna koncentrerar sina störningar. Särskilt när ryssarna riktar störningar mot Polen brukar det spilla mot svenska sydkusten.

Som av en händelse gav Sjöfartsverket följande varning till fartyg den 27 Maj i år:
Southern Baltic

271645 UTC MAY
SWEDISH NAV WARN 074/25
SOUTHERN BALTIC OCH CENTRAL BALTIC

GNSS INTERFERENCE OBSERVED IN AREA.

MARINERS ADVISED TO EXERCISE CAUTION

AND BE PREPARED FOR NAVIGATION IMPACTS.
https://navvarn.sjofartsverket.se/en/Na ... ningar/VHF

Kartexempel från tidigare varning:
GPS_Warning.png
Sjöfartsverket har egna övervakningsstationer för GNSS störningar och de är placerade nära havsnivån, blinda för dirketsignal några mil bort.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Glycol79
Inlägg: 336
Blev medlem: 1 juli 2013, 12:27:45
Ort: Jonstorp

Re: GPS-störning

Inlägg av Glycol79 »

Jag har en Segway Navimow som använder sig av GPS, RTK system. Vissa dagar har den inte fungerat alls, tror den är hos grannen, kör rakt in väggen osv.
Studerar man den noga så ser det ut som att kartan flyttat sig ett tiotal meter åt något håll, ibland bara någon meter. Tex kör den kantklippning mitt i gräsmattan då.
Är med i lite facebookgrupper för robotklippare och det finns en del från Skåne som rapporterar samma problem fast med olika fabrikat på maskinerna.
Jag bor ju i nordvästra Skåne och enligt gpsjam så skall det inte vara problem här även om det faktiskt är det vissa dagar. Då påverkar de andra klippare på gatan också så jag tror inte det är just min klippare som strular.
Skriv svar