En gång av, alltid av 220v
- Electricguy
Re: En gång av, alltid av 220v
I vilket realistiskt scenario finns det enbart ström eller spänning? 

- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
1802:
Man väljer kontaktor efter förbrukaren så den tål att hantera strömmarna och eventuell gnistbildning. Och sen bryter den ju bara när det blir spänningslöst, inte med full spänning på. Och man ska vara bra dum om man inte först stänger av maskinen innan man återställer brytaren när lyset är tillbaks igen.
Min brytare funkar alldeles utmärkt även för att starta fräsen. Kontaktorn är så overkill så jag kan hänga på alla mina elverktyg och starta och stänga av dem dagarna i ända.
Och hur tänker du egentligen? Man utför inget maskinellt arbete i mörker. Man kan STÅ på ett olyckligt ställe, luta sig mot något olämpligt som känns stabilt för tillfället.
Man väljer kontaktor efter förbrukaren så den tål att hantera strömmarna och eventuell gnistbildning. Och sen bryter den ju bara när det blir spänningslöst, inte med full spänning på. Och man ska vara bra dum om man inte först stänger av maskinen innan man återställer brytaren när lyset är tillbaks igen.
Min brytare funkar alldeles utmärkt även för att starta fräsen. Kontaktorn är så overkill så jag kan hänga på alla mina elverktyg och starta och stänga av dem dagarna i ända.
Och hur tänker du egentligen? Man utför inget maskinellt arbete i mörker. Man kan STÅ på ett olyckligt ställe, luta sig mot något olämpligt som känns stabilt för tillfället.
-
Har du en maskin som slås till/från med nollspänningsutlösning så märker du så fort du ska slå av den att den inte går att stanna.
Det finns inte bara elektriker på en industri eller annan arbetsplats. De flesta som jobbar där är inte utbildade för att jobba med el. Innan du ska jobba med en maskin mäter man alltid om den är spänningslös om man är utbildad.
De som inte har utbildning i felsökning. Kan gå in i maskiner för att städa den många går inte in i maskinen utan sträcker in t.ex. armar i maskinen för att ta bort spånor och annat skräp, kanske oljar in ytor i maskinen. Naturligtvis jobbar de ej i mörker. På arbetsplatser kan du ha olika kretsar för ljus och annan ström. Men på många arbetsplatser jag varit är det under sommartid så mycket ljus som kommer in via fönster och öppna portar att det är riktigt bra belysning. Så bra att på mindre arbetsplatser kanske man slår av belysningen under dagtid.
Naturligtvis är det på väldigt få ställen du har ström utan att du har spänning. Men en med utbildning vet hur du ska mäta och sedan säkra arbetsplatsen så att den inte kan bli spänningssatt under tiden man arbetar. Skillnad på vanligt folk och yrkesfolk alltså. Den som inte vet hur man säkrar maskiner ska inte arbeta med sådana saker.