G-kod standard
Du verkar inte förstå vad jag talar om.Ta det lungt bättring kommer.
I Sverige använder vi oss av en standard kallad SIS beroende
vilken branch vi är aktiva i .Därutöver finns det flera olika
standarder world wide som vi måste rätta oss efter.
Åter till topicen,De flesta G-koderna är standard på alla maskiner.
Vill du fördjupa dig i cncvärlden kan jag rekomendera ISO
programmering.
I Sverige använder vi oss av en standard kallad SIS beroende
vilken branch vi är aktiva i .Därutöver finns det flera olika
standarder world wide som vi måste rätta oss efter.
Åter till topicen,De flesta G-koderna är standard på alla maskiner.
Vill du fördjupa dig i cncvärlden kan jag rekomendera ISO
programmering.
Jag ville inte gå riktigt så lågt som du,men jag har ändå
15års erfarenhet av styrda maskiner.
Åter igen G-koder passar perfekt i Fanucmaskiner.
O7000 Editera eller gör egna G-koder
O9000 MAKRO!!!!!!!Makro har du mest nytta av.
Nu tycker jag att vi lägger ner detta Jojje.
G-koder var frågeställningen.
15års erfarenhet av styrda maskiner.
Åter igen G-koder passar perfekt i Fanucmaskiner.
O7000 Editera eller gör egna G-koder
O9000 MAKRO!!!!!!!Makro har du mest nytta av.
Nu tycker jag att vi lägger ner detta Jojje.
G-koder var frågeställningen.

Nja jag tror att det är symbolisk uppräkning av alla de olika standarder som finns. Precis som 3-4 olika standarder som finns på golvanslutningen av din skithusfåtölj. Precis som vi har en standard för böjen hos en banan......jojje skrev:100milijarder olika standarder för G-koder.![]()
Det hade jag ingen aning om, men säger du det, så är det väl så.
Finns din förläggning omnämd i hans sammanställning?

Bara inom verkstad har vi allt för många olika standarder för att ens försöka hålla reda på dom. Väldigt ofta så får man kolla på den standard man har eftersom ritningen hänvisar till en standard som är företagsbaserad eller till vilket ändamål. Ett vanligt jäkla kilspår kan ju vara enligt SMS, SIS, ISO, FMV, Bofors för att nämna de som jag har sett det senaste året o kommer ihåg. Tror att vara enda lands motsvarighet till FMV har sin egen standard, alla olika industrier som arbetar inom branscher där det finns hårda krav att följa.
Hänger du på ett elektronikforum så bör du väl känna till det eftersom man har ett antal olika för mjuklödning. Många som gör försvarselektronik har en egen standard som är lika eller något tajtare än FMV's.
Det finns då även olika standarder för G koder och trots att man försöker enas om ett standard språk för CNC program som man vill kalla för ISO så följer inte alla maskiner detta likförbannat. ISO på en Heidenhain TNC 155 så är I, J o K absolutvärden medans de är inkrementala värden från maskinens aktuella position i de flesta andra språk.
Varför i h-e tror du att vi har postprocessorer för alla styrsystem i de flesta riktiga cad-cam mjukvaror?
Flertalet av de ISO prgram som jag har varit i kontakt med innehåller därför inga cirkulära rörelser utan enbart linjära rörelser programerade i G00 o G01. En radie kan ju då bestå av en jäkla massa små linjära rörelser varvid programmen blir brutalt stora. Vi kör ibland 2m långa pressdynor till vevaxlar och det kan ju bli några hundratusen programrader på kanske 5-10 olika verktyg.
ISO som Sledneck nämner är ju trots allt det allra mest universella CNC dialekten av programeringspårk med G-koder. Kan man den så är det inte så långt bort till de olika styrsystemens dialekter.
Varför det finns ett konkurrensverk???? Undrar på vad som är så svårt att förstå med den vitsen?

Mikael