AC bilgeneratorer har i allmänhet inte permanentmagneter. Dom är ändå bättre än DC-generatorer när det gäller att ladda på låga varv/på tomgång.En bilgenerator i min vindsnurra skulle inte ge en enda ampere.
Bilgeneratorn ska väl upp i storleksordningen 1000 RPM för att generera något användbart.
Vindsnurror har i allmänhet betydligt lägre varvtal än så. Därför har dom generatorer som genererar el vid betydligt lägre varvtal än vad som gäller för en bilgenerator.
Att växla upp varvtalet från en liten vinddriven rotor till en växelströmsgenerator till en bil är kanske teoretiskt möjligt, men förlusterna, i synnerhet vid svag vind, gör väl en sådan lösning ointressant? Svag vind är väl det vanligaste? Då är det mycket bättre med en generator med många poler och med permanentmagneter.
Här är sammanfattningen om varför bilar har växelströmsgeneratorer, igen.
/πSummary:
The DC generator had a higher pulley ratio to try to compensate for its higher minimum operating speed.
The alternator has a lower pulley ratio but still charges better at low RPM due to its more efficient design.
This is why alternators completely replaced DC generators in cars!