Ny generator på gammal traktor.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
pi314

Re: Ny generator på gammal traktor.

Inlägg av pi314 »

En bilgenerator i min vindsnurra skulle inte ge en enda ampere.
AC bilgeneratorer har i allmänhet inte permanentmagneter. Dom är ändå bättre än DC-generatorer när det gäller att ladda på låga varv/på tomgång.

Bilgeneratorn ska väl upp i storleksordningen 1000 RPM för att generera något användbart.

Vindsnurror har i allmänhet betydligt lägre varvtal än så. Därför har dom generatorer som genererar el vid betydligt lägre varvtal än vad som gäller för en bilgenerator.

Att växla upp varvtalet från en liten vinddriven rotor till en växelströmsgenerator till en bil är kanske teoretiskt möjligt, men förlusterna, i synnerhet vid svag vind, gör väl en sådan lösning ointressant? Svag vind är väl det vanligaste? Då är det mycket bättre med en generator med många poler och med permanentmagneter.

Här är sammanfattningen om varför bilar har växelströmsgeneratorer, igen.
Summary:
The DC generator had a higher pulley ratio to try to compensate for its higher minimum operating speed.
The alternator has a lower pulley ratio but still charges better at low RPM due to its more efficient design.
This is why alternators completely replaced DC generators in cars!
nifelheim
Den första

Inlägg av nifelheim »

här finns en bra sammanfattning på hur det funkar i verkligheten med varvtalet ;-)
TSB-1007_Understanding_Output_Curves.pdf
generator säljarna har datablad med ladd kurvor.

Hade problem en gång med tomgångsladdningen. Kunde inte montera större remskiva på motorn och inte mycket mindre på generatorn.
Fick tips om att använda en generator med "low cut in" och det löste problemet för den generatorn började ladda vid ett mycket lägre varvtal.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
ziw

Inlägg av ziw »

Ankarlindningen (där effekten tas ut) sitter i rotorn på DC generatorn och effekten tas ut via kolen. Dessutom svår att kyla rotorn.
Ankarlindning i AC generatorn sitter i statorn. Magnetiseringen går via kolen till rotorn och är ca 5% av effekten. Lätt att kyla statorn som sitter längst ut.
Valet är helt klart AC.
SM4UKE

Inlägg av SM4UKE »

Till det kan man lägga den eländiga elektromakaniska laddningsgeneratorn. Ett pyssel att justera in och med kontakter som oxiderades. Antingen laddade det för dåligt eller så kokade man ur batterierna. Kanske slutade strömbegränsningen att fungera så rotordelen blev så het att lödtennet slungades ut. Eller så fastnade backströmsreläet så batteriet laddades ur när motorn stannade. Det är knappast någon som sörjer de gamla likströmsgeneratorerna.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Måste man inte ha en elektromekanisk laddningsregulator ändå på en traktor?
Med gamla systemet behöver man det.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Behöver man? Det var väl snarare det att det var vad som fanns på den tiden. I dag kan man ju ha en elektronisk laddregulator även till en dynamo.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Allright, men då bör det väl vara nemas problemas. :tumupp:
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Vad?
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

SM4UKE skrev: 17 februari 2025, 21:52:17 Det är knappast någon som sörjer de gamla likströmsgeneratorerna.
Jo, jag.
Jag tycker att dessa är väldigt driftsäkra.
Janson1

Inlägg av Janson1 »

Inom flyget så förekommer både likströmsgeneratorer (Dom med mekanisk likriktning i kollektorn) och växelströmsgeneratorer (med diodlikriktning) Laddningsregulatorerna är alltid mekaniska på likströmsgeneratorerna och 50/50 på växelströmsgeneratorerna. Behöver jag byta regulator av någon anledning så blir det nu alltid till elektronisk. Nu är dom här likströmsgeneratorerna väldig gamla men jag har svarvat några kollektorer och bytt kol genom åren och jag har "hjälpt igång" några likströmmare också. På växelströmsgeneratorerna har det egentligen bara varit kabelfel och utslitna kol hittills. Jag uppfattar det som att växelströmmare är säkrare numera än likströmmare... I min värld så blir det en växelsträmsgenerator vid byte på både gamla traktorer och flygplan.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Klas-Kenny skrev: 16 februari 2025, 15:38:52En traktor jag gjort det på behöver att man gasar till en gång från tomgångsvarv för att den ska börja ladda. Men har man bara gjort det en gång så laddar den hur bra som helst.
Det är antagligen gjort så för att generatorn inte ska belasta mekaniskt när motorn håller på att startas och kanske inte går särskilt bra.

Minns att Opel Kadett av nån årsmodell från början av 80-talet till och med hade ljusautomatik som aktiverades när man varvade upp motorn en bit över tomgång. Minns inte om det var synkat till laddningsvarningslampan, men det låter väl sannolikt.

Gissar att en modern generator kanske har en tidsgräns där den börjar ladda efter att den har sett rimligt varvtal en stund, så att den inte utgör dödsstöten som får en dåligt gående nystartad motor att stanna, men ändå börjar ladda även om man startat och inte ökar varvtalet.

Rent tekniskt ser jag ingen anledning till varför en AC-generator inte bör kunna ladda vid lägre varvtal. Kan det vara något i regulatorn som inte drar igång laddningen förrän varvtalet verkar vara högt nog? Såklart blir effekten klenare vid lägre varvtal, men ändå.

Ändå bra poäng att varvtalet på själva generatorn skiljer.

Men för motorer som användes under en övergångsperiod mellan DC- och AC-generatorer så borde väl remskivan på motorn passa båda, och generatorerna ha olika remskivor, eller?

Annars angående laddning för t.ex. båt osv så borde man annars kunna sätta en vanlig trefas 230/400V-motor, köra den som generator (man lär väl ev behöva mata på DC på nån lindning för att den ska vakna, gissar att man bör väl göra det med typ ett 230V värmeelement i serie så att man inte steker 12V-elsystemet med 230/400V AC när motorn vaknar som generator). Eftersom det är lätt att hitta trefasmotorer på rätt många kW så bör det väl gå att hitta någon som ger tillräcklig effekt vid det varvtal man nu brukar köra motorn på. Komplettera med någon/några lätt moddade datornätdelar där man justerat utspänningen från 12V till vad batterierna egentligen behöver.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

SeniorLemuren skrev: 16 februari 2025, 15:22:36 En likströmsgenerator av den gamla hederliga typen kräver ett betydligt lägre varvtal för att generera effekt.
Jag skulle vilja säga att det är tvärtom.
I min Scania från 1966 sitter det likströmsgenerator i, och den laddar så dåligt på tomgång att laddningslampan lyser.
Kompisens Scania är något nyare så det är växelströmsgenerator, och där är det inga problem.
Den laddar naturligtvis inte fullt på tomgång, men betydligt bättre än med likströmsgenerator.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Klas-Kenny skrev: 16 februari 2025, 15:38:52 En traktor jag gjort det på behöver att man gasar till en gång från tomgångsvarv för att den ska börja ladda. Men har man bara gjort det en gång så laddar den hur bra som helst.
Då är du troligtvis utan magnetisering vid start.
Gasar man till lite så hoppar den igång på remanensen.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Säter: Intressant, hur löser man det i så fall?
Eller är högre utväxling det enda att göra?
Janson1

Inlägg av Janson1 »

Man låter laddningslampan påbörja förloppet. En 2 watts lampa fungerar bra, alternativt ett motstånd också/istället...
Skriv svar