Batteriladdare

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Du menar en lite svart kamera i plast som den i bannern ovanför? Sådan som finns billigt på Ebay.

Så... det var 160gram med batteri, ok. tackar för det.

Har hört att den i silver ska vara mycket bättre än den i vitt.

Var på den brukar dom monter kameran? Tror du att man kan använda kamerans tyngd som "barlast" för att få den mer stabil? eller är barlast kanske fel grej för stabilitet?

Om man ska smygfilma så kanske man ska välja någon som smyger bra, typ inte denna... Nördfilm eller "skryta med på hemsidan film" är ju roligare.

Har tidigare byggt en hobbyraket med video.
Innan jag sköt upp den så får jag för mig att jag bara skulle göra en test till med barlast. Samma sekund som raketmotorn får fart friskar vinden i och 7-8sekunder senare sitter allt i ett träd 10m upp. Förlust av raket 200kr men inte av kamera 700kr. :roll:

Har byggt en raket ver2 men letar efter ett fält med 400-500m fritt utan gräs. Det är dåligt med sådanna i stockholm. Hoppades på en frusen sjö men det kan jag nog glömma.

Cool kameraåkning är det jag vill ha...
Zombatha

Inlägg av Zombatha »

Batteriet sitter redan som barlast eftersom det sitter i mitten på undersidan av ufot.

Jag kommer nog försöka sätta kameran så centrerat som möjligt på undersidan av batteriet och med ganska god vaddering av frigolit eller liknande. (Man krashar rätt så hårt ibland.)

Är inte massan väl centrerad så får man omedelbart problem med styrningen.
Nu när jag inte har så bra hållare till det nya batteriet så kommer det en aning på sned ibland och det märks direkt. Ufot börjar rotera eller driva åt sidan eller båda.

Och vad gäller smygfilmningen, så ja det är väldigt svårt att smyga med den här flygfarkosten. Den för ett otroligt oväsen. :)

Igår var det iövrigt dags för nya reparationer. När ni köper X-Ufo, köp en rulle silvertejp oxå. :)
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Jag såg att dom sålde bättre gyron på ebay, är det något som kanske minskar skadorna?

Eller är det SBS (svår att flyga) som gör att man blir stammis i hobbyaffären? :o

Det är ju alltid kul att försöka uppskatta möjligheten att lyckas innan man börjar ett större bygge. Så "wobbelfri" film som det går är ju kul.

Ehh... nu när jag ändå snyltar info på dig så kan jag fråga vad det är för diameter på motorerna, såg att det fanns fina kylare för hobbymotorer att köpa på Ebay... :wink:
Zombatha

Inlägg av Zombatha »

Det är ett lågprisgyro som sitter på ufot nu, men i huvudsak är det nog SBS som orsakar krasherna. SBS i kombination med förlitet utrymme att flyga på. Turbulensen är ett stort problem när man flyger i för trånga utrymmen. Om man lyckas hålla sig undan från luftvirvlarna så går ufot riktigt stadigt.

Jag misstänker att det skulle varit till stor hjälp om jag kunnat flyga radiostyrd helikopter. Jag tror det är ungefär samma typ av navigering, om än förenklad. (Jag vet att jag sticker ut hakan när jag påstår detta. :) )

Om det nångång skulle råka bli vindstilla ute så ska jag prova hur det är att flyga ute. Eller så får jag prova att flyga i en gymnastiksal eller nåt. Nu när jag har lite mer batterikapacitet så känns det lite mer motiverat att göra nåt sånt.
Skriv svar