Batteriladdare

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Zombatha

Batteriladdare

Inlägg av Zombatha »

Hej!

Jag har tänkt att löda ihop ett batteripaket bestående av 10st seriekopplade NiMH
batterier (dvs 12V) och behöver då dessutom snickra ihop en laddare för paketet.

Jag är inte speciellt bra på batterier och batteriladdare, så jag skulle
behöva lite konstruktionstips. Speciellt på en laddare som stänger av sig
när batteriet är färdigladdat eller i alla fall indikerar att det är klart.

Nån som kan hjälpa mig?
Användarvisningsbild
Nisse

Inlägg av Nisse »

Tjena Zomba,

Är det Ufot som skall få mer batterier?

Är väl ingen expert på batterier eller laddare jag heller, men jag hittade en del matnyttig läsning i denna PDF: http://www.freescale.com/files/microcon ... AN2679.pdf

Mvh
Nisse
Zombatha

Inlägg av Zombatha »

Det där var inget dumt dokument.
Det här kan bli ett spännande projekt.

Tackar.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Ufo?

Hur mycket batteri i mAh rör det sig om?
Användarvisningsbild
lizerdboy

Inlägg av lizerdboy »

jag tror xufo battet ligger på 12v 350mAh
10 x små metall hybrid batt.

fixade en laddare till en sådan förut med en regulator kopplad som konstantströmgenerator, tills den kom upp i rätt spänning,

fick aldrig se resultatet då kunden var så pass ivrig att komma i väg,
fick höra att laddningen funka men de var något mer fel på själva xufo planet.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Hur mycket väger batteriet?

Byter man till ett 11,1V lipol så bör man ju kunna spara hälften i alla fall. Är xufot stabilt när det flyger?
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Zombatha

Inlägg av Zombatha »

Spännande med LiPo-batterier.

Fast jag undrar om det räcker med 11.1 V.

X-Ufo kräver verkligen mycket kraft för att flyga.

För att svara på lite frågor:
Orginalbatteriet väger ca 85g och räcker till ca 5 minuters flygning. Paketets dimensioner är 30x20x50mm. (Varje cell har alltså måtten 10x20mm). Efter vissa flygningar är batteriet så varmt att man knappt kan hålla i det.

X-Ufo har ett gyroskop som underlättar flygningen, men det går åt en hel del träning för att inte krasha in i allt runt omkring.
Det orsakar väldigt mycket turbulens vilket innebär att man bör flyga i stora utrymmen. (Enda stället jag kan flyga är i sovrummet och utomhus, när det är vindstilla). Om man t ex flyger för nära en vägg så sugs Ufot in mot väggen och krashar. I övrigt är det oväntat stabilt att flyga, om man bara lyckas undvika all turbulens.

Jag testade lite hur tung batterilast ufot orkar lyfta och fick det till ungefär 160g, så det går inte att använda vanliga batteripaket. Därav att LiPo verkar intressant om det nu går att köra på 11,1 V.
Jag vet inte hur mycket spänning Gyrot kräver, men jag antar att det finns nåt skäl till att man valt 12V istället för nån annan mer standardiserad spänning. (Även om det inte beror på Gyrot).
Användarvisningsbild
Kezo

Inlägg av Kezo »

Fast 12v är väl ändå mer standardiserat än 11.1v eller är jag helt ute och cyklar???
Zombatha

Inlägg av Zombatha »

Vad jag menade var att dom kunde ha använt 7,2 V vilket är vanligare i radiostyrningssammanhang än 12V.
Zombatha

Inlägg av Zombatha »

Jag chansade och åkte och köpte ett 11,1 V LiPo batteri idag och jag kan meddela att X-UFO flyger alldeles utmärkt på 11.1V

Orginal batteriet är på 350mAh och det jag köpte är på 540mAh.
Det väger 55g till skillnad till orginalbatteriets 85g.

Jag upplevde att X-UFO blev betydligt enklare att manövrera. Om det beror på att batteriet är friskare eller om det är vikten eller ren inbilning låter jag vara osagt, men det är i allafall hur jag upplevde flygningen.

Andra fördelar med LiPo gämfört med NiMH är att det laddas ca 3ggr snabbare och räcker 3ggr längre. (jaja 540mAh mot 350mAh, men i allafall, det var den extra flygtiden jag var ute efter).

Nu ska jag bara få till en bättre hållare till batteripaketet eftersom det inte är samma dimensioner (lite längre och lite tunnare).

(Personer som ogillar att jag kallar accarna för batterier, får bita ihop och härda ut. ;) )

En sak som man bör tänka på om man tänker göra samma sak är att inte flyga för länge med ufot i sträck. När batterierna räcker så länge är det risk att man överhetter motorerna, så man bör unna motorerna en liten paus då och då. Känn gärna på motorerna om ufot börjar bete sig underligt, troligen är dom för varma då.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Det jag är mest intresserad av är om man kan köra på ett lite mindre LiPo batteri kanske 2/3 och ta med en kamera som last.

Den trådlösa-CMOS jag har med hölje av metall väger 70gram. Finns även med hölje av plast. Frågan är bilderna blir för wobbliga för det ska vara värt att fösöka?

Har hört att det finns två versioner av UFO-X, en vit och en silver villken har du?
peter555

Inlägg av peter555 »

Jag byggde precis en laddare med denna utmärkta krets.
Zombatha

Inlägg av Zombatha »

Som jag tolkade dig, Netrunner, så undrar du om X-Ufo orkar lyfta kameran och det tror jag nog att den gör.

Jag lyfte en vikt på ca 160g (inkl batteri) utan problem. Över den vikten så fick jag köra med full fart på motorerna och ufot blev väldigt trögstyrt. Men med 55g batteri och 70g kamera så borde ufot orka flyga utan att bränna slut på motorerna och fortfarande gå att styra utan allt för stora problem.

Jag har ett silverfärgat ufo och med mycket träning så går det nog att flyga så stadigt att att man kan manövrera med hjälp av kamerabilden, men det kommer nog alltid bli skakig bild. Inget för smygfilmare alltså, men för ren nördflygning passar det utmärkt.

Jag har själv tänkt att sätta fast min trådlösa kamera så snart jag lärt mig manövrera ufot tillräckligt bra. (För nördflygning alltså, inget smygfilmande. Vad tror ni om mig egentligen? :) )

Sändaren har fyra kommandoknappar som man kan styra nåt extra på ufot med, men jag har inte kollat hur detta fungerar ännu. Det finns en kontakt på ufots styrkort som liknar en servo-port, men som sagt jag har inte kollat detta ännu.

De första bilderna jag såg av Ufot (innan det kom ut i handeln) så hade dom nästan alltid en kamera monterad. Dom använde den lilla svarta kameran som finns (jag vet inte vad den kallas). Den är väl lättare än den med plåthölje?
Zombatha

Inlägg av Zombatha »

Tack peter555 för tipset.

En klart intressant krets.

Mitt ursprungliga problem löste sig på oväntat sätt genom byte av batterityp. Men det är många andra projekt som strandat på grund av att jag inte haft någon passande batteriladdare. Kanske jag kan börja lösa dom nu.
Skriv svar