Hårt sittande Mutter/Bult ?

Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 20452
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Hårt sittande Mutter/Bult ?

Inlägg av 4kTRB »

Sånt där "rostsprängar"-olja med kyleffekt ifrån Biltema gjorde underverk när jag skulle byta ljuddämpare på bilen.
Omöjligt att få isär ens med slägga, sprejade halva burken i de uppbända slitsarna och väntade en stund och då lossnade det hyggligt lätt.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 36398
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Hårt sittande Mutter/Bult ?

Inlägg av Glenn »

MiaM skrev: 18 december 2024, 16:29:42 Glenn:
Mitt intryck är att den är kanske okej, men det verkar som att själva lösa-elände-smörjet är sämre än t.ex. WD40. Jag har kanske haft otur dock.
Fast du ska ju inte ha den som smörjmedel, utan just för att lossa skruvar, jag tycker den fungerar minst dåligt av de vettigt prissatta alternativen.

Jag är inte så förtjust i WD40 heller, det är lite för universellt, inte bra på nåt typ.
Undrar för övrigt hur länge saker behöver bada i vanlig olja eller liknande för att rost i gängor ska släppa av enbart olja? Kanske inte går över huvud taget.
Du vill ju ha nåt som kryper via kapillärkraften, det gör ju inte vanlig motorolja.
Minns att jag sett en video för några år sen från Mackans Garage på Youtube just om att renovera bromsok, där han dels visar denna explosion, och dels att han påpekar det uppenbara som folk kanske missar, att man ska såklart kolla att man får loss slang och nippel innan man gör nåt annat för att renovera ett ok. Verkar allmänt som att ifall man lyckas lossa dessa saker så är renovering nog så lätt att det inte är värt att betala ett par hundra för ett fungerande men ej renoverat ok från skroten.
"några hundra", ja då får man nog köra en gammal volvo eller saab av standardmodell eller nåt annat det finns gott om på skrotarna, ett begagnat ok kan utan vidare kosta tusenlappar, och nya långt mer än så.

Jag tycker inte det med explosioner är nåt problem, man svetsar ju inte i en sluten slinga så att säga, och utan ett stängt utrymme, ingen explosion, möjligen brinner det ju lite men den risken finns ju alltid med svets.
Användarvisningsbild
MiaM
Inlägg: 12620
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Hårt sittande Mutter/Bult ?

Inlägg av MiaM »

@4kTRB:
Problemet är ju dock att en sån burk kostar 60:-, alltså gjorde du av med spray för 30:-, och en skarvmuff kostar drygt 40kr för de mindre dimensionerna.

Dvs sprayen har god chans att vara lönsam, men det är ändå inte självklart att den lönar sig.


@Glenn:
Jag menar att använda WD40 för att få fastrostade saker att lossa. Detta, och att tvätta bort olja/smörja, är väl de två saker WD40 faktiskt är hyggligt bra för.
E Kafeman
Inlägg: 3571
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Hårt sittande Mutter/Bult ?

Inlägg av E Kafeman »

Svetsa för att värma bromsoks-nipplar går bra men värm inte för mycket.
Förr när jag tävlade med bilar så var det inte helt ovanligt med plötsligt bromsbortfall.
Det var inte på grund av gammal bromsvätska, som gärna annars absorberar vatten som kokar vid 100C utan oken blev så uppvärmda att glykolen kokade, vilket sker vid ca 200C. Vid sådan kokning blir bromsbortfallet plötsligt och totalt då glykol som kokar producerar massor av gasfyllt skum. Numera finns andra bromsvätskor som skummar mindre och tål högre temperatur men för vanliga bilar är bromsvätskan fortfarande i huvudsak glykol. Om man värmer bromsoket med gassvetsen över 200C ökar trycket mycket fort om slangar fortfarnde är täta men trycket kan lätt bli så högt att slangarna smäller av av trycvket och så strömmar det snabbt ut en etan-gas innesluten i detta skum. Det kan bli rätt effektfullt om detta skum antänder och förloppet med smäll och eldsflamma piggar upp.
Här nedan en som eldar bromsok i stor skala. Det är en fabrik för framställning av glykol i USA som får en explosion i produktionen.
glykol.png
https://www.wafb.com/2023/07/15/small-f ... y-evening/

I synnerhet bilar där man inte bytt bromsvätska på flera år kan bromsvätskan koka vid betydligt lägra temperatur då vatten absorberas ur luften med tiden. Vatten brinner inte så bra men trycket kan öka mer än vad bromsledningarna tål.
Luft-nipplarna är mjuka och lätta att vrida sönder , i synnerhet om det var ett tag sedan de sist var lossade.
Full värme i ett svep med gassvetsen direkt på nippeln, inte bromsoket, och prova att lossa med sexkanthylsa så man inte runddrar nippelns sexkant. 12-kant hylsa eller specifika öppna ringnycklar fungerar sämre. De senare är ofta allt för glappa och grovhuggna. Ofta fungerar det inte att lossa i första försöket eller andra eller 3:e men till slut brukar det gå lossa, Det är bara att hålla på och värma och därefter kyla med tryckluften. Risken är att man tar i för mycket på för varm nippel och då är den snart avvriden,
Nipplar är billiga så byt hela nippeln även om man bara vill lossa lite för luftning.

Bromsvätskan innehåller någon form av rostskydds-tillsats och smörjmedel så ytterligare smörjning ska inte behövas.
WD40, 556 och liknande kan sällan tränga ner där den skulle behövas. Möjligen att det finns en vinst att smörja samtidigt som man lirkar och lossar och stänger om nippeln bara går rör lite grann utan risk för söndervridning. Nippelns gängor blir deformerade när den är åtdragen varför situationen är rätt vanlig att man bara kan lirka om man inte vill ta i för hårt.

Ytterligare sätt att lossa nippeln i denna situationen där det bara går lossa något lite, är att dra till med hammare ovanpå nippeln samtidigt som man vrider. Ska nippeln ändå bytas gör det inget om den blir tillplattad i änden. Smällen från hammaren skapar en tryckvåg genom nippeln och får den att kanske lossna på ställen där den sitter fastklämd pga deformerade gängor.
När man byter hjul kan man passa på att kolla hur bromsbackar och skivor mår samt lossa och dra åt bromsnippeln. Kostar så lite extra jobb att se över dessa viktiga saker och som kan kosta mer pengar och besvär att åtgärda när något behöver repareras som man inte tidigare givet lite underhåll.

Värme och därefter avkylning får metall till att vilja krympa, såväl bult som mutterns in och utsida liksom när man krymper oönskade bulor i bilplåten.
Just vad gäller bult så ökar längden vid uppvärmning vilket kan göra att den blir lättare att lossa som varm om den är hårt fastdragen, t.ex. topplocksbult.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
jihe
Inlägg: 2685
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Hårt sittande Mutter/Bult ?

Inlägg av jihe »

WD40, 5-56, rostsprängare osv har jag använt mycket tidigare.

Men efter alla dessa år med detta har jag bildat uppfattningen att det är ren placebo och skiter i princip i det innan förbandet rört på sig. Efteråt sprutar jag dock på. Det vore intressant om det fanns något vetenskapligt bevis på om såna där vätskor överhuvudtaget kan tränga in i ett igenrostat skruvförband, och om så, göra någon nytta.

Värme däremot is king. Speciellt applicerat med gassvets, som jag inte har, eller migsvets, som jag har.
thomas_gbg
Inlägg: 260
Blev medlem: 19 mars 2010, 17:43:15

Re: Hårt sittande Mutter/Bult ?

Inlägg av thomas_gbg »

Den här brukar jag titta på då hans tester är riktigt bra och ingen nonsens. Här testar han rostoljor.
Användarvisningsbild
jihe
Inlägg: 2685
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Hårt sittande Mutter/Bult ?

Inlägg av jihe »

Har sett den. Ehuru grovt påverkat är det fortfarande ytrost. Det har inte så mycket gemensamt med hur ett fästelement påverkas av elementen under decennier.
thomas_gbg
Inlägg: 260
Blev medlem: 19 mars 2010, 17:43:15

Re: Hårt sittande Mutter/Bult ?

Inlägg av thomas_gbg »

Tycker nog att man kan dra en del bra slutsatser av hans test. Hur man sen tillämpar och tolkat det är upp till var och en.
Skriv svar