Biltemas varvräknare
-
-
- prototypen
-
Jag tror det kan vara svårt att hitta en givare som fungerar för potentiometerlösningen. Den måste ju ha steg som övernsstämmer precis med kulisstrummans vridning för varje växel. Men kanske måste specialtillverka den givaren.
Då är det nog enklare om man använder en pic. Då skulle man kunna använda helt beröringsfria givare. T.ex. två halleffektsensorer som känner fältet från magnet på kullistrumman.
Då är det nog enklare om man använder en pic. Då skulle man kunna använda helt beröringsfria givare. T.ex. två halleffektsensorer som känner fältet från magnet på kullistrumman.
- prototypen
Antar att din poäng är att man bör motverka överanvändet av microcontrollers till att göra triviala saker. Generellt håller jag med om det, men inte om det här. Mekanik slits och pajar, är stort och kräver fler komponenter.
Fast det kanske krävs en del "programming skills" om man använder en PIC, sånt har jag svårt att bedömma eftersom jag inte brukar ha problem med den biten.
Fast det kanske krävs en del "programming skills" om man använder en PIC, sånt har jag svårt att bedömma eftersom jag inte brukar ha problem med den biten.
- prototypen
Jag tror finnepinnen är lite förvirrad så jag har en liten ritning
http://www.geting.se/viewimage.php?imag ... visare.jpg
och till bearing, var ska vi putta in en PIC, förslag mottages.
Prototypen
http://www.geting.se/viewimage.php?imag ... visare.jpg
och till bearing, var ska vi putta in en PIC, förslag mottages.
Prototypen
Finns det ett löstagbart lock på sidan för växeltrumman så går det att fixa för annars så får man riva ner motorn för att komma åt den, då är det nog lättare att göra så här Växlingsindikator för motorcykel