Biltemas varvräknare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 27461
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Nej den bilden visar rippel. Det är inte vad du är ute efter. Du ska ha en späning innan likriktning gissar jag.
Finnepinnen
Inlägg: 32
Blev medlem: 17 juni 2005, 23:03:49

Inlägg av Finnepinnen »

jupp den ska kopplas in på W på generatorn
Finnepinnen
Inlägg: 32
Blev medlem: 17 juni 2005, 23:03:49

Inlägg av Finnepinnen »

Det är väl bara bygga en svängninskrets men variabel frekvens. Och köra 12 volt sinusvåg till signalsladden, eller?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 27461
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Vad vill du uppnå?
Finnepinnen
Inlägg: 32
Blev medlem: 17 juni 2005, 23:03:49

Inlägg av Finnepinnen »

Grejjen är att jag ska bygga en växelvisare till motorcykeln. Därför tänkte jag att man kunde bygga en simpel givare i växellådan som skickar en signal till en pic att skicka ut ett pulståg till varvräknaren. På så sätt slipper man ha en äcklig display eller några lampor. Analogt, snyggt och prydligt.

plus att det blir en hyfsat lätt lösning, eller jag hoppas på det iaf

//Peter
Senast redigerad av Finnepinnen 9 januari 2007, 21:36:02, redigerad totalt 1 gång.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 27461
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Ska visaren visa vilken växel som ligger i?
Finnepinnen
Inlägg: 32
Blev medlem: 17 juni 2005, 23:03:49

Inlägg av Finnepinnen »

jupp :P

det är så jag tänkt iaf
danei
EF Sponsor
Inlägg: 27461
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

En variant är ju att köra in pulståg. Ett annan lösning är att modda mätaren. Olika spänningsdelning beroende påväxel. Eller PWM rakt in. Skippa elektroniken.
Finnepinnen
Inlägg: 32
Blev medlem: 17 juni 2005, 23:03:49

Inlägg av Finnepinnen »

sant sant :P har jag inte tänkt på hehe, ska kolla lite närmare.

Men det som var grundtanken var bara att skicka in ett pulståg.
Det var därför jag startade hela tråden.

Frågan var mer hur jag skulle kunna modulera signalen som ska in, och om någon visste hur signalen såg ut.
bearing
Inlägg: 11677
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Inlägg av bearing »

Det kanske går om du sätter en liten spole pararellt med kollektormotståndet. Då får du en spänningsspik över motståndet. Du kanske måste använda större motstånd för att få tillräcklig spänning.

Ett annat sätt som jag tror funkar är att slänga ut elektroniken ur lådan och driva nålen direkt via picen. EDIT: sent
Finnepinnen
Inlägg: 32
Blev medlem: 17 juni 2005, 23:03:49

Inlägg av Finnepinnen »

då borde man ju bara kunna köpa nån billigare variant, typ en ampermeter eller liknande

Edit: dom har iofs inte lika långt slaglängd på visaren. Ett problem är att dom är ganska kraftigt kapslade. Ska kolla lite närmare.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11105
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Inlägg av prototypen »

NU FATTAR JAG INGET

Ska visaren peka på 1 när ettans växel är i och 4 när fyrans växel är i??

Då är det bara att rensa ut all elektronik ur varvräknaren och med en brytare och trimpot för varje växel. eller.....

Prototypen
Finnepinnen
Inlägg: 32
Blev medlem: 17 juni 2005, 23:03:49

Inlägg av Finnepinnen »

mjo kanske det, jag tyckte bara att om man kunde få nån lätt drivning utan för mycket meck så vore det ju toppen :P men det verkar skita sig
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11105
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Inlägg av prototypen »

OK det var så det var tänkt.

Det blir en massa programmerande men kommer säkert att funka. mät motorns varvtal (tändningen) och utgående varvtal från växellådan (en induktiv givare direkt mot kedjedrevet, ja lite luft emellan), beräkna kvoten mellan dessa frekvenser, kommer inte att bli exakt men kvantisera detta till lämpliga intervall och driv vridspolen med ström utifrån detta.

Nu återstår bara problemet när du nyper in kopplingen.................

Jag har funderat på kopplingsfri automatisk växling och då får man räkna och jämföra frekvenser, tillsvidare kopplar jag (av, elektronik och med foten(bil))

Prototypen
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11105
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Inlägg av prototypen »

Kunde bara fortsätta....

Min morbror hade en motorcyckel med koaxial axel in i växellådan, den innre för att växla med och den yttre med en visare som visade vilken växel som låg i.

Prototypen
Skriv svar