Biltemas varvräknare
-
- Inlägg: 32
- Blev medlem: 17 juni 2005, 23:03:49
-
- Inlägg: 32
- Blev medlem: 17 juni 2005, 23:03:49
-
- Inlägg: 32
- Blev medlem: 17 juni 2005, 23:03:49
Grejjen är att jag ska bygga en växelvisare till motorcykeln. Därför tänkte jag att man kunde bygga en simpel givare i växellådan som skickar en signal till en pic att skicka ut ett pulståg till varvräknaren. På så sätt slipper man ha en äcklig display eller några lampor. Analogt, snyggt och prydligt.
plus att det blir en hyfsat lätt lösning, eller jag hoppas på det iaf
//Peter
plus att det blir en hyfsat lätt lösning, eller jag hoppas på det iaf
//Peter
Senast redigerad av Finnepinnen 9 januari 2007, 21:36:02, redigerad totalt 1 gång.
-
- Inlägg: 32
- Blev medlem: 17 juni 2005, 23:03:49
-
- Inlägg: 32
- Blev medlem: 17 juni 2005, 23:03:49
Det kanske går om du sätter en liten spole pararellt med kollektormotståndet. Då får du en spänningsspik över motståndet. Du kanske måste använda större motstånd för att få tillräcklig spänning.
Ett annat sätt som jag tror funkar är att slänga ut elektroniken ur lådan och driva nålen direkt via picen. EDIT: sent
Ett annat sätt som jag tror funkar är att slänga ut elektroniken ur lådan och driva nålen direkt via picen. EDIT: sent
-
- Inlägg: 32
- Blev medlem: 17 juni 2005, 23:03:49
- prototypen
- Inlägg: 11105
- Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
- Ort: umeå
-
- Inlägg: 32
- Blev medlem: 17 juni 2005, 23:03:49
- prototypen
- Inlägg: 11105
- Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
- Ort: umeå
OK det var så det var tänkt.
Det blir en massa programmerande men kommer säkert att funka. mät motorns varvtal (tändningen) och utgående varvtal från växellådan (en induktiv givare direkt mot kedjedrevet, ja lite luft emellan), beräkna kvoten mellan dessa frekvenser, kommer inte att bli exakt men kvantisera detta till lämpliga intervall och driv vridspolen med ström utifrån detta.
Nu återstår bara problemet när du nyper in kopplingen.................
Jag har funderat på kopplingsfri automatisk växling och då får man räkna och jämföra frekvenser, tillsvidare kopplar jag (av, elektronik och med foten(bil))
Prototypen
Det blir en massa programmerande men kommer säkert att funka. mät motorns varvtal (tändningen) och utgående varvtal från växellådan (en induktiv givare direkt mot kedjedrevet, ja lite luft emellan), beräkna kvoten mellan dessa frekvenser, kommer inte att bli exakt men kvantisera detta till lämpliga intervall och driv vridspolen med ström utifrån detta.
Nu återstår bara problemet när du nyper in kopplingen.................
Jag har funderat på kopplingsfri automatisk växling och då får man räkna och jämföra frekvenser, tillsvidare kopplar jag (av, elektronik och med foten(bil))
Prototypen
- prototypen
- Inlägg: 11105
- Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
- Ort: umeå