Länk till handbok 1930 Westinghouse refrigerator service manual...

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 35216
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Länk till handbok 1930 Westinghouse refrigerator service manual...

Inlägg av säter »

TomasL skrev: 7 november 2024, 19:18:22 det är väldigt litet i förhållande till övriga kylen.
Ja, det var litet.
Jag brukade få plats med ett torskpaket där.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 22703
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Länk till handbok 1930 Westinghouse refrigerator service manual...

Inlägg av Mizzarrogh »

Som Tomas sade så går det nog att få ut någon minus grad, men det går ju inte att använda (nära nog) ren ammoniak så temperaturen kan inte bli så låg som på papperet.
ASEA
Inlägg: 965
Blev medlem: 11 januari 2015, 14:07:27

Re: Länk till handbok 1930 Westinghouse refrigerator service manual...

Inlägg av ASEA »

Jag svarar på min egen fråga ovan i tråden, när kompressorkylskåp kom i större skala?
Saxat från KTH, läs gärna hela artikeln då det var intressant!
https://www.kth.se/om/nyheter/centrala- ... a-1.897564

"Absorptionskylskåpen dominerade marknaden i Europa ända fram till 1950-talet. Men då kom kompressionstekniken tillbaka.
Vid det laget hade tekniken utvecklats så att kompressionskylskåpen blivit både säkrare och billigare.
Då hade man också fått el i de flesta hushåll och kompressionstekniken är ungefär tio gånger bättre än absorptionstekniken på att skapa kyla."
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 22703
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Länk till handbok 1930 Westinghouse refrigerator service manual...

Inlägg av Mizzarrogh »

Som sagt så får man nog räkna med ca 4-8 grader temperatur i praktiken utanför det lilla frysfacket om man vill ha någorlunda effektiv drift av dessa kompressorlösa kylskåp.
Frysfacken kan som Tomas sade bara använda en liten bit av systemet.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 22703
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Länk till handbok 1930 Westinghouse refrigerator service manual...

Inlägg av Mizzarrogh »

Om man krämar på fullt på värmepatronen kan den dra mer än 120W på ett ammoniakkylskåp...
Så, javisst, men det är onödigt.

Edit, Gör man det med gasol så kokar det bara då temperaturen blir alldeles för hög.
Användarvisningsbild
MiaM
Inlägg: 12810
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Länk till handbok 1930 Westinghouse refrigerator service manual...

Inlägg av MiaM »

Glenn skrev: 7 november 2024, 15:22:46Sidospår: Jag har en bil av årsmodell 1987 som har AC, baserad på R12 (freon) och ej fungerande, och GM har än idag ett konverteringskit man kan köpa för att konvertera till R134a,
tyvärr innehåller det konverteringstitet typ ALLT, ny kompressor, ny evaporator, ny kondensator, nya slangar osv, och kostar därefter, alltså mer än bilen är värd totalt.
(Lustigt nog är det fortfarande tryck i systemet, dock för långt, ändå imponerande i ett system som är snart 40 år gammalt.)
Tips: En kvalificerad gissning är att det är nog bra++ att ha koll på skicket på motorfästena i det fordonet. Magkänslan är att dåliga motorfästen ger mer påfrestningar på slangar med köldmedel, och det är väl en väldigt trolig källa till läckor.

(En av mina gamla Volvo som har "halvslut" på köldmedel, typ den går att köra några minuter om man har motorn på låga varv, visade sig ha totalt slutkört övre motorfäste, det som sitter mot torpedväggen, så att motorn i princip kan vicka ett par centimeter fram-bak, vilket är rätt mycket på en tvärställd motor i framhjulsdriven bil. (Eller ja, denna är fyrhjulsdriven, men den baseras ju på en framhjulsdriven grund. Misstänker att motorfästet säkert är inblandad i en minimal pysläcka...).
Mizzarrogh skrev: 7 november 2024, 19:15:29De används ibland ombord på båtar, husvagnar och liknande, eller gjorde i allafall förr då de kunde drivas med gasol ute på sjön och el från land när man i hamn, för hemmet tror jag inte att de nytillverkats i Sverige sedan 60-70 talet.
Slutade husvagnar ha dem såpass tidigt?

Hur som helst så har jag stött på sådana som "minikyl" på hotell för mindre än 10 år sen, på flera olika ställen. Fördelen är ju att de är i princip helt tysta och dessutom lär de väl iaf vara effektivare än peltierkylare som är det andra helt tysta alternativet.

Märkligt att miljörörelsen inte tagit tag i detta. Min personliga åsikt är att det vore trevligt med en riktig kyl/frys och mikro som standard på hotellrum. Typ hellre än den där oanvändbara TV:n som sitter i varje rum, ungefär. Antar att det lär i praktiken krävas diskbänk av sanitära skäl eftersom folk annars underförstått diskar bestick osv i badrummet.
Mizzarrogh skrev: 7 november 2024, 19:15:29(Om man vill fylla själv på gamla frysar, något man dock normalt aldrig skall behöva göra om det är riktigt gjort från början, så får man aldrig någonsin ansluta tunna lågtrycksbehållare, typ engångsflaskor och liknande till högtrycksidan då dessa behålla inte är gjorda för detta och kan sprängas, det är bara på lågtryckssidan man kan använda dessa).
Bra varning.
TomasL skrev: 7 november 2024, 19:18:22
säter skrev: 7 november 2024, 19:14:59
Mizzarrogh skrev: 7 november 2024, 19:05:01Nackdelen med ammoniak systemet är att de inte kan ned under +8 grader
Det är ju frysfack i dem.
Frysfack och frysfack, ja det kan eventuellt frysa vatten, men så många grader under nollan blir det inte, och det är väldigt litet i förhållande till övriga kylen.
Eftersom vatten ingår i cirkulationskretsen, så är det rätt naturligt att det inte går att få så låga temperaturer.
Det är ju dock bra mycket kallare än +8. Dels att det över huvud taget går att frysa vatten gör rätt mycket för att hålla saker i kylbag eller liknande kallt, typ man kan antingen ha isbitar omkring t.ex. flaskor eller använda sånadär typ "mikro-kylklampar" som i princip är vatten i plastförpackning som man lägger direkt i dryck, för att dryck ska hålla sig kall längre t.ex. några timmar på stranden eller vad det kan vara. Men framförallt så är +8 och några grader kallare en avsevärd skillnad för hur länge vissa matvaror håller sig.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 35216
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Länk till handbok 1930 Westinghouse refrigerator service manual...

Inlägg av säter »

ASEA skrev: 7 november 2024, 18:33:05 Klimatavtrycket måste vara minimalt om det hållit i 70 år... :vissla:
Verkar otroligt om det är utan att genomgått nån slags renovering.
Mitt är något nyare än de på filmerna.
Det kanske är tidigt 60-tal då.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 35216
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Länk till handbok 1930 Westinghouse refrigerator service manual...

Inlägg av säter »

Mizzarrogh skrev: 7 november 2024, 19:28:41 Frysfacken kan som Tomas sade bara använda en liten bit av systemet.
Om jag minns rätt så var den enda kylslingan som fanns den i dubbelplåten i frysfacket?
Men jag kan minnas fel.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 46929
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Länk till handbok 1930 Westinghouse refrigerator service manual...

Inlägg av TomasL »

Mizzarrogh skrev: 7 november 2024, 19:15:29 De används ibland ombord på båtar, husvagnar och liknande, eller gjorde i allafall förr då de kunde drivas med gasol ute på sjön och el från land när man i hamn, för hemmet tror jag inte att de nytillverkats i Sverige sedan 60-70 talet.
inte är gjorda för detta och kan sprängas, det är bara på lågtryckssidan man kan använda dessa).
Elektrolux mfl tillverkar mig veterligen fortfarande adsorbationsskåp för husvagnar och liknande, dock är de rätt dyra, ligg rsintrvallet 10-30k för bänkskåp
Till exempel detta 7000:- utförsäljning
https://www.camping4u.se/sv/artiklar/ky ... -61-l.html
Användarvisningsbild
MiaM
Inlägg: 12810
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Länk till handbok 1930 Westinghouse refrigerator service manual...

Inlägg av MiaM »

Ja, och fungerande kylskåp är väl en grej som påverkar priset markant på "skrotmässiga" husvagnar.

Säter: Tror att redan på 60-talet så gjordes det kylskåo som är "moderna". Jag vet inte exakt när mitt kylskåp är tillverkat, men förra hugäsgarna köpte huset i mitten av 60-talet och den blekmörkblå färgen på vissa delar, i övrigt vitt, får mig att tro att det är äldre än resten av köksinredningen som är väldigt tidstypiskt 70-tal (brunt och gult där den gula har en svag dragning åt orange, dock har jag sluppit sjuttiotalets storblommiga kakelplattor och liknande och har rätt diskreta vita väggar bakom spis/bänkar osv). Detta kylskåp ser i princip ut som ett modernt, och jag utgår från att det har samma bredd för Marbotal-inredningen är uppenbart byggd med de mått som togs fram i forskningen inför miljonprogrammet, och som blev standard för alla kök sen dess.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 22703
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Länk till handbok 1930 Westinghouse refrigerator service manual...

Inlägg av Mizzarrogh »

Nej, det var bara de stora stationära jag menade, de små (och de i mellanformat) för båtar görs fortfarande tror jag, men jag vet inte om de görs fortfarande för sommarstugor i Tyskland, om, så vet jag inte om det är annat kylmedium i de nya för att kunna skapa lägre temperaturer?

De för båtar brukar ha en extern kylare i vattnet om de är bättre gjorda, men de är svindyra.

Lägsta praktiskt användbara temperatur med klassisk ammoniakförångare blir ju litet diffust, men som sagt så gäller det att hitta en bra balans där det blir tillräckligt kallt men inte slukar el som en "riktig" radiator.

Med gasol har man oftast motsatt problem att man får för hög temperatur om brännaren är felaktigt monterad, tex saknar flammskyddsplåt, vilket gör att det börjar koka i stället.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 22703
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Länk till handbok 1930 Westinghouse refrigerator service manual...

Inlägg av Mizzarrogh »

Kompressorkylskåp har ju gjorts sedan 1920 talet, de kom ju före ammoniakkylen men en del hade problem med att de läckte vid kompressorlagren så att många modeller behövde efterfyllas regelbundet och kompressorn slets ut fort eller läckte olja in i systemet och de var väldigt dyra att reparera. Det var helt enkelt inte speciellt lönsamt att ha i jämförelse förr. Däremot fanns de ju parallellt för frysar, "riktiga" frysar var dock betydligt dyrare att tillverka, de började komma till folkhemmet först i slutet på 50 talet (fanns säkert ute på bondgårdar och liknande förr med, men de tidigaste var mer riktade till krogar, lanthandelsbutiker och liknande, eller till dyrbara, exklusiva kök).
Användarvisningsbild
MiaM
Inlägg: 12810
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Länk till handbok 1930 Westinghouse refrigerator service manual...

Inlägg av MiaM »

Det förvånar mig en liten smula att det inte görs ammoniakkylare som drivs med solvärme. Har nog tjatat till leda om detta i olika trådar här och var genom åren, men det känns lite som att det vore ett trevligt sätt att bygga klimatanläggning eftersom det kan vara väldigt självgående.

I teorin skulle man kanske kunna tillverka kompressor så att man har någon slags ickemagnetiskt skal, och ha rotor med magneter innanför skalet, och spole utanför, och på så sätt inte ens kunna få läckage vid elektriska kontakterna.

Apropå läckor, undrar när/om fordon med förbränningsmotor slutar ha mekanisk överföring till kompressorn? Elbilar måste ju ha elektrisk kompressor, men jag antar att även hybrider har det?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 46929
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Länk till handbok 1930 Westinghouse refrigerator service manual...

Inlägg av TomasL »

Det förvånar mig en liten smula att det inte görs ammoniakkylare som drivs med solvärme. Har nog tjatat till leda om detta i olika trådar här och var genom åren, men det känns lite som att det vore ett trevligt sätt att bygga klimatanläggning eftersom det kan vara väldigt självgående.
Det gör man redan, dock blir de rätt dyra och fysiskt rätt stora.
Kostnadsmässigt 20x en trad AC
Storleksmässigt 10x en trad AC
I teorin skulle man kanske kunna tillverka kompressor så att man har någon slags ickemagnetiskt skal, och ha rotor med magneter innanför skalet, och spole utanför, och på så sätt inte ens kunna få läckage vid elektriska kontakterna.
Finns redan, dock är det ingen vinst med det, då helhermetiska kompressorer aldrig läcker
Apropå läckor, undrar när/om fordon med förbränningsmotor slutar ha mekanisk överföring till kompressorn? Elbilar måste ju ha elektrisk kompressor, men jag antar att även hybrider har det?
Kostnadsfråga och en utrymmesfråga.
En elbil kostar redan så mycket att kostnadsskillnaden mellan en trad kompressor och en eldriven kompressor inte syns, dessutom har man ju betydligt högre spänningar i en Elbil så det är enklare att driva en kompressor.
en 2-3kw motor för 400V blir betydligt enklare att tillverka än en motsvarande för 12V
Dessutom har man mer plats över i en elbil, då elmotorerna är mindre än motsvarande bensin/diesel, vilket behövs då en eldriven kompressor är betydligt större än en remdriven dito.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 22703
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Länk till handbok 1930 Westinghouse refrigerator service manual...

Inlägg av Mizzarrogh »

säter skrev: 8 november 2024, 06:14:36
Mizzarrogh skrev: 7 november 2024, 19:28:41 Frysfacken kan som Tomas sade bara använda en liten bit av systemet.
Om jag minns rätt så var den enda kylslingan som fanns den i dubbelplåten i frysfacket?
Men jag kan minnas fel.
Ja, på de ännu äldre så satt det ett litet rörpaket som motsvarade detta med rullsvetsade banor.
Det måste, såvitt jag vet sitta alldeles vid munstycket mot kondensorn där gasen expanderar.

Jag vet inte hur fysiskt stort det kan göras, men till ett par torskpaket eller en hel kyckling är nog inga problem, de gamla rymde en hel kyckling.
Hur kallt det kan bli beror delvis på mängden vatten, jag kommer dock inte ihåg i skallen hur hög procent ammoniak man kan ha i praktiken.
Men, kommer det bara under nollan så förblir ju det man lagt dit fryst.
Skriv svar