Ja, det var litet.
Jag brukade få plats med ett torskpaket där.
Tips: En kvalificerad gissning är att det är nog bra++ att ha koll på skicket på motorfästena i det fordonet. Magkänslan är att dåliga motorfästen ger mer påfrestningar på slangar med köldmedel, och det är väl en väldigt trolig källa till läckor.Glenn skrev: ↑7 november 2024, 15:22:46Sidospår: Jag har en bil av årsmodell 1987 som har AC, baserad på R12 (freon) och ej fungerande, och GM har än idag ett konverteringskit man kan köpa för att konvertera till R134a,
tyvärr innehåller det konverteringstitet typ ALLT, ny kompressor, ny evaporator, ny kondensator, nya slangar osv, och kostar därefter, alltså mer än bilen är värd totalt.
(Lustigt nog är det fortfarande tryck i systemet, dock för långt, ändå imponerande i ett system som är snart 40 år gammalt.)
Slutade husvagnar ha dem såpass tidigt?Mizzarrogh skrev: ↑7 november 2024, 19:15:29De används ibland ombord på båtar, husvagnar och liknande, eller gjorde i allafall förr då de kunde drivas med gasol ute på sjön och el från land när man i hamn, för hemmet tror jag inte att de nytillverkats i Sverige sedan 60-70 talet.
Bra varning.Mizzarrogh skrev: ↑7 november 2024, 19:15:29(Om man vill fylla själv på gamla frysar, något man dock normalt aldrig skall behöva göra om det är riktigt gjort från början, så får man aldrig någonsin ansluta tunna lågtrycksbehållare, typ engångsflaskor och liknande till högtrycksidan då dessa behålla inte är gjorda för detta och kan sprängas, det är bara på lågtryckssidan man kan använda dessa).
Det är ju dock bra mycket kallare än +8. Dels att det över huvud taget går att frysa vatten gör rätt mycket för att hålla saker i kylbag eller liknande kallt, typ man kan antingen ha isbitar omkring t.ex. flaskor eller använda sånadär typ "mikro-kylklampar" som i princip är vatten i plastförpackning som man lägger direkt i dryck, för att dryck ska hålla sig kall längre t.ex. några timmar på stranden eller vad det kan vara. Men framförallt så är +8 och några grader kallare en avsevärd skillnad för hur länge vissa matvaror håller sig.TomasL skrev: ↑7 november 2024, 19:18:22Frysfack och frysfack, ja det kan eventuellt frysa vatten, men så många grader under nollan blir det inte, och det är väldigt litet i förhållande till övriga kylen.säter skrev: ↑7 november 2024, 19:14:59Det är ju frysfack i dem.Mizzarrogh skrev: ↑7 november 2024, 19:05:01Nackdelen med ammoniak systemet är att de inte kan ned under +8 grader
Eftersom vatten ingår i cirkulationskretsen, så är det rätt naturligt att det inte går att få så låga temperaturer.
Om jag minns rätt så var den enda kylslingan som fanns den i dubbelplåten i frysfacket?Mizzarrogh skrev: ↑7 november 2024, 19:28:41 Frysfacken kan som Tomas sade bara använda en liten bit av systemet.
Elektrolux mfl tillverkar mig veterligen fortfarande adsorbationsskåp för husvagnar och liknande, dock är de rätt dyra, ligg rsintrvallet 10-30k för bänkskåpMizzarrogh skrev: ↑7 november 2024, 19:15:29 De används ibland ombord på båtar, husvagnar och liknande, eller gjorde i allafall förr då de kunde drivas med gasol ute på sjön och el från land när man i hamn, för hemmet tror jag inte att de nytillverkats i Sverige sedan 60-70 talet.
inte är gjorda för detta och kan sprängas, det är bara på lågtryckssidan man kan använda dessa).
Det gör man redan, dock blir de rätt dyra och fysiskt rätt stora.Det förvånar mig en liten smula att det inte görs ammoniakkylare som drivs med solvärme. Har nog tjatat till leda om detta i olika trådar här och var genom åren, men det känns lite som att det vore ett trevligt sätt att bygga klimatanläggning eftersom det kan vara väldigt självgående.
Finns redan, dock är det ingen vinst med det, då helhermetiska kompressorer aldrig läckerI teorin skulle man kanske kunna tillverka kompressor så att man har någon slags ickemagnetiskt skal, och ha rotor med magneter innanför skalet, och spole utanför, och på så sätt inte ens kunna få läckage vid elektriska kontakterna.
Kostnadsfråga och en utrymmesfråga.Apropå läckor, undrar när/om fordon med förbränningsmotor slutar ha mekanisk överföring till kompressorn? Elbilar måste ju ha elektrisk kompressor, men jag antar att även hybrider har det?
Ja, på de ännu äldre så satt det ett litet rörpaket som motsvarade detta med rullsvetsade banor.säter skrev: ↑8 november 2024, 06:14:36Om jag minns rätt så var den enda kylslingan som fanns den i dubbelplåten i frysfacket?Mizzarrogh skrev: ↑7 november 2024, 19:28:41 Frysfacken kan som Tomas sade bara använda en liten bit av systemet.
Men jag kan minnas fel.