störa ut radio?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

störa ut radio?

Inlägg av squiz3r »

Hej, jag undrar om man kan komma upp i sånna höga freqvenser som man sänder radio (vanlig tex. P3) på med en inverter?

Tack i förhand!
//Daniel
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Vad är det för inverter du menar, svetsinverter?
Om den använder fyrkanstvåg så som jag tror så är det mycket möjligt att det kan bildas så höga övertoner att det stör.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

det är en logik krets (74ACT04N), jag har komit fram till att den stör mest på när den är på 10KHz, kan man använda en transistor för att förstärka signalen?
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Hur skulle det kunna dämpa störningen? Du skall använda en eller flera ferritklumpar på sladdarna för att bli av med den.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Nej nej :shock: nu ha du missupfattat, jag ska ha den för att störa ut en radio :twisted:
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

En snabb logikkrets (74-serien tänker jag mest på) har bandbredd på uppåt flera GHz (74ABT), så det är inga problem där att generera frekvenser som plockas upp i din radioapparat.
För att bygga en resonator bör det bara vara att återkoppla en inverterare med lämpligt lågpassfilter för att ställa frekvensen.

Även om du genererar fyrkantsvåg på låga frekvenser, kommer snabba grindar att spy ut övertoner som kan hamna i radioområdet. Vill du bli av med dem kan du lågpassfiltrera, exempelvis.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> jag ska ha den för att störa ut en radio

Varför det ?
Dessutom äre det olagligt...
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

>Dessutom äre det olagligt...

den går typ en meter.... :roll:

$tiff: jag har använt en kondensator på 1uF och ett motstånd på 90 Ohm motstånd pluss en pot på 4,7 kOhm. jag hadde tänkt testa byta ut kondingen till en 47nF istället, så går det kanske bättre.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

squiz3r skrev: > jag ska ha den för att störa ut en radio :twisted:
Detta är exakt vad jag skulle behöva också, satt och funderade på något gnistbasserat, med signalförstärkning medelst trafo arrangemang,
men satt och funderade om det inte skulle gå med något baserat på tex en tändspole, tro? Probelmet blir väl att få till rätt frekvens, men det går kanske att lösa genom en enkel antennspole som går att variera?
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Mizzarrogh: vad ska du använda din till :P?

vad är best att ha som förstärkare? transistor? en OP-AMP? hur hög spänning ska man ha i antennen?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

"jag ska ha den för att störa ut en radio"

Snälla, inte nu igen!!

Stäng av radion om du inte ska lyssna, men gör inte så att andra inte kan lyssna! Det finns faktiskt en viktig orsak till att vi har public-service-media. Om något viktigt/allvarligt händer så ska allmänheten kunna få reda på det *snabbt*.

Detta är faktiskt en så allvarlig grejj att någon moderator borde ha spärrat tråden för länge sedan!
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

den räcker typ 30cm! O om du undrar så ska jag ha den för att överföra information trådlöst, o ha radion som motagare.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Att periodvis störa ut en radio, så klart... :twisted:

Frågan är väl hurpass mycket uteffekt man i praktiken kan få ur en "ordinär" OP i sammanhanget? (Op som för förstärkare kanske? (i den mån en sådan behövs)) Snyggt skulle det bli i allafall.

Men ett arrangemang med transistorer blir nog enklare, tror jag.
Såvitt jag sett verkar transistorer åtminstone vara det brukliga.
Fast, vet inte om det bara är jag som är gammalmodig.

(Anm, vi må ju betänka att ljudkvaliteten nog är ganska ovesäntlig i detta sammanhang)

Låter frågan passera vidare...

Edit: Den kommer att få laglig uteffekt
Edit2: Min skall bara vara för eget, lagligt, bruk, ej för allmänfarlig verksamhet

Edit3: Min skall också vara till att överföra signalpulser.

Edit4: De sändare som säljs i butik *uppges* ha en räckvidd på ca 5 meter, trots effektbegränsningen, vilket således är betydligt högre effekt än den typ som efterfrågades här :)
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

även normala prylar stör ut radio , bor där man har dålig radiomottagning, och till exempel så stör min lcdskärm klockradion ordentligt
samma sak gällde för min gamla 486/100 som störde p3 på 99.x Mhz

där jag jobbade innan så störde en switchad batteriladdare för en en borrmaskin radion 15m bort, och inte i samma uttag/säkring, avhjälptes med en ferrit

en 74ac04 klarar 100Mhz direkt och ger förvånandsvärt mycket signal uppåt i spektrumet

en sak ska ni ha fullständigt klart för er, så länge ni inte bygger en välanpassad störsändare med mycket låg uteffekt så kan det gå galet,
en gjord på 74xx ger störningar över ett stort frekvensområde och det går inte lätt att bortförklara till exempel varför man stör tv , polis eller något annat som annvänds mycket
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

En laglig sändare stör inte ut en annan radiokanal även om den är myckt nära motagaren.
Skriv svar