störa ut radio?
störa ut radio?
Hej, jag undrar om man kan komma upp i sånna höga freqvenser som man sänder radio (vanlig tex. P3) på med en inverter?
Tack i förhand!
//Daniel
Tack i förhand!
//Daniel
En snabb logikkrets (74-serien tänker jag mest på) har bandbredd på uppåt flera GHz (74ABT), så det är inga problem där att generera frekvenser som plockas upp i din radioapparat.
För att bygga en resonator bör det bara vara att återkoppla en inverterare med lämpligt lågpassfilter för att ställa frekvensen.
Även om du genererar fyrkantsvåg på låga frekvenser, kommer snabba grindar att spy ut övertoner som kan hamna i radioområdet. Vill du bli av med dem kan du lågpassfiltrera, exempelvis.
För att bygga en resonator bör det bara vara att återkoppla en inverterare med lämpligt lågpassfilter för att ställa frekvensen.
Även om du genererar fyrkantsvåg på låga frekvenser, kommer snabba grindar att spy ut övertoner som kan hamna i radioområdet. Vill du bli av med dem kan du lågpassfiltrera, exempelvis.
- Mizzarrogh
Detta är exakt vad jag skulle behöva också, satt och funderade på något gnistbasserat, med signalförstärkning medelst trafo arrangemang,squiz3r skrev: > jag ska ha den för att störa ut en radio
men satt och funderade om det inte skulle gå med något baserat på tex en tändspole, tro? Probelmet blir väl att få till rätt frekvens, men det går kanske att lösa genom en enkel antennspole som går att variera?
- JimmyAndersson
- Kontakt:
"jag ska ha den för att störa ut en radio"
Snälla, inte nu igen!!
Stäng av radion om du inte ska lyssna, men gör inte så att andra inte kan lyssna! Det finns faktiskt en viktig orsak till att vi har public-service-media. Om något viktigt/allvarligt händer så ska allmänheten kunna få reda på det *snabbt*.
Detta är faktiskt en så allvarlig grejj att någon moderator borde ha spärrat tråden för länge sedan!
Snälla, inte nu igen!!
Stäng av radion om du inte ska lyssna, men gör inte så att andra inte kan lyssna! Det finns faktiskt en viktig orsak till att vi har public-service-media. Om något viktigt/allvarligt händer så ska allmänheten kunna få reda på det *snabbt*.
Detta är faktiskt en så allvarlig grejj att någon moderator borde ha spärrat tråden för länge sedan!
- Mizzarrogh
Att periodvis störa ut en radio, så klart... 
Frågan är väl hurpass mycket uteffekt man i praktiken kan få ur en "ordinär" OP i sammanhanget? (Op som för förstärkare kanske? (i den mån en sådan behövs)) Snyggt skulle det bli i allafall.
Men ett arrangemang med transistorer blir nog enklare, tror jag.
Såvitt jag sett verkar transistorer åtminstone vara det brukliga.
Fast, vet inte om det bara är jag som är gammalmodig.
(Anm, vi må ju betänka att ljudkvaliteten nog är ganska ovesäntlig i detta sammanhang)
Låter frågan passera vidare...
Edit: Den kommer att få laglig uteffekt
Edit2: Min skall bara vara för eget, lagligt, bruk, ej för allmänfarlig verksamhet
Edit3: Min skall också vara till att överföra signalpulser.
Edit4: De sändare som säljs i butik *uppges* ha en räckvidd på ca 5 meter, trots effektbegränsningen, vilket således är betydligt högre effekt än den typ som efterfrågades här

Frågan är väl hurpass mycket uteffekt man i praktiken kan få ur en "ordinär" OP i sammanhanget? (Op som för förstärkare kanske? (i den mån en sådan behövs)) Snyggt skulle det bli i allafall.
Men ett arrangemang med transistorer blir nog enklare, tror jag.
Såvitt jag sett verkar transistorer åtminstone vara det brukliga.
Fast, vet inte om det bara är jag som är gammalmodig.
(Anm, vi må ju betänka att ljudkvaliteten nog är ganska ovesäntlig i detta sammanhang)
Låter frågan passera vidare...
Edit: Den kommer att få laglig uteffekt
Edit2: Min skall bara vara för eget, lagligt, bruk, ej för allmänfarlig verksamhet
Edit3: Min skall också vara till att överföra signalpulser.
Edit4: De sändare som säljs i butik *uppges* ha en räckvidd på ca 5 meter, trots effektbegränsningen, vilket således är betydligt högre effekt än den typ som efterfrågades här

även normala prylar stör ut radio , bor där man har dålig radiomottagning, och till exempel så stör min lcdskärm klockradion ordentligt
samma sak gällde för min gamla 486/100 som störde p3 på 99.x Mhz
där jag jobbade innan så störde en switchad batteriladdare för en en borrmaskin radion 15m bort, och inte i samma uttag/säkring, avhjälptes med en ferrit
en 74ac04 klarar 100Mhz direkt och ger förvånandsvärt mycket signal uppåt i spektrumet
en sak ska ni ha fullständigt klart för er, så länge ni inte bygger en välanpassad störsändare med mycket låg uteffekt så kan det gå galet,
en gjord på 74xx ger störningar över ett stort frekvensområde och det går inte lätt att bortförklara till exempel varför man stör tv , polis eller något annat som annvänds mycket
samma sak gällde för min gamla 486/100 som störde p3 på 99.x Mhz
där jag jobbade innan så störde en switchad batteriladdare för en en borrmaskin radion 15m bort, och inte i samma uttag/säkring, avhjälptes med en ferrit
en 74ac04 klarar 100Mhz direkt och ger förvånandsvärt mycket signal uppåt i spektrumet
en sak ska ni ha fullständigt klart för er, så länge ni inte bygger en välanpassad störsändare med mycket låg uteffekt så kan det gå galet,
en gjord på 74xx ger störningar över ett stort frekvensområde och det går inte lätt att bortförklara till exempel varför man stör tv , polis eller något annat som annvänds mycket