Kan ju funka men bekymret är ju ändträet. Att fräsa från "sidan" och in på ändträet är inga problem men när man får från ändträ till längdträ kan man få utslag. Dammar gör det lite beroende på varvtal på fräsen och bearbetningshastighet.
Material till prototyp tillverkning?
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Re: Material till prototyp tillverkning?
- SeniorLemuren
När frågan om damm kommer upp måste jag återigen slå ett slag för vattenkyld spindel. Jag har nästan aldrig utsuget på när jag kör med min nya spindel. Allt bortfräst material ligger snällt kvar på fräsbordet om man har korrekt varvtal/matningshastighet. För högt varvtal i förhållande till matningshastigheten producerar ju damm i stället för spånor.
Den tidigare luftkylda spindeln spred ju det avverkade materialet i hela lokalen. Möjligen kan det vara något lite problem med MDF som ju inte ger hela skärspånor, men det finns ju ingen kylluft som hjälper till att sprida det speciellt långt.
Den tidigare luftkylda spindeln spred ju det avverkade materialet i hela lokalen. Möjligen kan det vara något lite problem med MDF som ju inte ger hela skärspånor, men det finns ju ingen kylluft som hjälper till att sprida det speciellt långt.
Var här inne förr om åren och läste ibland, men detta är mitt första inlägg.
Förstår jag det rätt att du cnc-fräser först mdf och sedan aluminium i samma fräs?
Jag funderar själv på att bygga en CNC och kommer troligen bygga in den för att kylvätska inte ska stänka, för att ljuddämpa, samt att det blir lite säkrare om något går snett. Är det möjligen ett alternativ? Då kan du fortsätta använda billig mdf och så kan det damma bäst det vill där inne.
Förstår jag det rätt att du cnc-fräser först mdf och sedan aluminium i samma fräs?
Jag funderar själv på att bygga en CNC och kommer troligen bygga in den för att kylvätska inte ska stänka, för att ljuddämpa, samt att det blir lite säkrare om något går snett. Är det möjligen ett alternativ? Då kan du fortsätta använda billig mdf och så kan det damma bäst det vill där inne.