Material till prototyp tillverkning?
Material till prototyp tillverkning?
Jag brukar använda mdf att fräs test bitar i. För att sen fräsa i aluminium.
Brukar göra så för bitarna är egen design och lite större model. Så man är säker på att allt är ok.
Större aluminium bitar är dyrt.
Skulle vilja använda något annat än mdf. Dammar så mycket.
Xps är för mjukt. Skulle vara något material som är liknande mdf och inte dammar och lätt att få tag på. Och inte dyrare än mdf.
Förslag!
Brukar göra så för bitarna är egen design och lite större model. Så man är säker på att allt är ok.
Större aluminium bitar är dyrt.
Skulle vilja använda något annat än mdf. Dammar så mycket.
Xps är för mjukt. Skulle vara något material som är liknande mdf och inte dammar och lätt att få tag på. Och inte dyrare än mdf.
Förslag!
Re: Material till prototyp tillverkning?
Väldigt beroende på vad det är för grejor du gör. Jag 3d printar ofta prototyper. I några fall duger det med plasten som den är. Annars tillverkas i stål oftast. Har sällan en fräst prototyp som test, det blir en riktig del direkt även om man kan behöva ändra på nåt. Cadda upp det så man vet det passar.
- SeniorLemuren
Jag fräser mycket i 12 mm Corian till både prototyper och färdiga produkter, men det är ju inte något billigt material att köpa. Jag använder det för jag har ett lager av det som jag blev vid när jag flyttade en snickerifabrik. Min CNC är byggd av Corian i stället för Aluminium, det är styvare än Aluminium och går att såga, borra gänga, fräsa med vanliga verktyg för trä. Kolla med något företag som jobbar med Corian, de har säkert spillbitar som man kan få eller köpa billigt.
Bitarna är cad ritade.
Det är mindre motorblock halvor ca 300x250x80 mm
Vill gärna prov montera delarna i motor halvorna innan tillverkningen.
Det är mindre motorblock halvor ca 300x250x80 mm
Vill gärna prov montera delarna i motor halvorna innan tillverkningen.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
+1 på den. Corian är ett fantastiskt material och man kan ju kanske få tag i bitar hos firmor som gör köks- och badrumsinredning då man ju skär ut hål för diskhoar och tvättställ.SeniorLemuren skrev: ↑13 juni 2024, 07:52:36 Jag fräser mycket i 12 mm Corian till både prototyper och färdiga produkter, men det är ju inte något billigt material att köpa.
Hur OK kan det bli att fräsa MDF om man har bra utsug i fräsen?
/π
/π
Kanske något sånt här https://www.instructables.com/Machinable-Wax/
Faller POM på att det är för dyrt ?
För det är ju jäkligt fint att fräsa i.
För det är ju jäkligt fint att fräsa i.
Skulle tro att det mesta faller med dom kriterierna.Skulle vara något material som är liknande mdf och inte dammar och lätt att få tag på. Och inte dyrare än mdf.
Renshape is tha shit! Fast billigt vet jag inte om det är.
Gammal prislista som jag hitta:
RenShape BM5460 1500x500x200mm 6616.00
RenShape BM5460 1500x500x150mm 5129.00
RenShape BM5460 1500x500x100mm 3496.00
RenShape BM5460 1500x500x75mm 2644.00
Gammal prislista som jag hitta:
RenShape BM5460 1500x500x200mm 6616.00
RenShape BM5460 1500x500x150mm 5129.00
RenShape BM5460 1500x500x100mm 3496.00
RenShape BM5460 1500x500x75mm 2644.00
Kostnadsmässigt tänker jag att skummad pvc borde vara närmast (men ändå mycket dyrare än mdf...). Men osäker på hur det är hälsomässigt att fräsa i det. Också osäker på hur mycket värre situationen kan bli av små plastfibrer med statisk elektricitet som får dem att fastna överallt.
Har sett också på tuben att det finns jänkare som smältåtervinner förpackningar av polyetylen, typ dunkar och kanske mjölkflaskor och sånt som de har där. Ser ut som om det ger bra material, med bra bearbetningsegenskaper. Men det verkar behöva utvinnas med rätt stor arbetsinsats. Temperaturen verkar behöva hållas inom ett hyfsat snävt lagomfönster och det ser ut som om man behöver ha en ordentlig hydraulpress för att få något som inte har för mycket luft i sig. För visst prototypande kanske man kan acceptera luftbubblor, och då kanske det kan vara en framkomlig väg?
Har sett också på tuben att det finns jänkare som smältåtervinner förpackningar av polyetylen, typ dunkar och kanske mjölkflaskor och sånt som de har där. Ser ut som om det ger bra material, med bra bearbetningsegenskaper. Men det verkar behöva utvinnas med rätt stor arbetsinsats. Temperaturen verkar behöva hållas inom ett hyfsat snävt lagomfönster och det ser ut som om man behöver ha en ordentlig hydraulpress för att få något som inte har för mycket luft i sig. För visst prototypande kanske man kan acceptera luftbubblor, och då kanske det kan vara en framkomlig väg?