Ang; Ericsson STEP/ONE
- anders_bzn
- Kontakt:
Re: Ang; Ericsson STEP/ONE
Jag läste om detta i "On the edge, the spectacular rise and fall of Commodore". Historien är lite mer än vad jag skrev. Jag rekommenderar boken.
När man läser boken ovan undrar man hur de lyckade få ihop maskinen till slut och dessutom sälja den i så många exemplar.
Hittar inte boken längre, men detta verkar vara andra upplagen med ett annat namn: http://www.bokus.com/bok/9780973864960/ ... d-edition/
När man läser boken ovan undrar man hur de lyckade få ihop maskinen till slut och dessutom sälja den i så många exemplar.
Hittar inte boken längre, men detta verkar vara andra upplagen med ett annat namn: http://www.bokus.com/bok/9780973864960/ ... d-edition/
Ska man mikla med C64 för att snabba upp laddningshastigheten och ger sig på patchade kernelanrop med hårdvara. Så kan man väl lika gärna göra ett externt kort för cartridgeporten som har snabbhet nog att springa i cirklar även runt en 1571 i burstmode.
(eller rentav en 6526 + ROM på cartridge tillsammans med en 1571..)
(eller rentav en 6526 + ROM på cartridge tillsammans med en 1571..)
Om man ändå ska bygga en cartridge så kan man ju lika gärna bygga ett minneskortinterface
Annars gick det väl riktigt snabbt med varianten med parallellkabel mellan 1541 och C64 vad jag förstått. Jiffydos som jag tror har med saken att göra verkar fortfarande säljas...

Annars gick det väl riktigt snabbt med varianten med parallellkabel mellan 1541 och C64 vad jag förstått. Jiffydos som jag tror har med saken att göra verkar fortfarande säljas...
Är det nån som har en manual till en sån här dator eller vet om det finns att ladda ner nånstans?
Jag har en bärbar dator från den eran som heter EEPC , kolla om det är samma o sök på den också isfall
Har ingen manual men jag tror dom är syskon annars så mycket lika
Har ingen manual men jag tror dom är syskon annars så mycket lika
ADP 4703 frågan verkade aldrig besvaras. Jag har en extension till Step/one, en lika dan burk som själva datorn. Den innehåller 6 kortplatser. 3 a dessa är ADP 4703 kort och när jag ser lite mer noggrant på dem så är det RS-232c kort.
Har även bootbara media CP/M-86 och MS Dos 1.25.
-Nils
Har även bootbara media CP/M-86 och MS Dos 1.25.
-Nils
Den där expansionsboxen är nog rätt ovanlig.
Är det du som köpte den dator som dök upp på tradera för ett tag sen?
Är det du som köpte den dator som dök upp på tradera för ett tag sen?
Senast redigerad av ASEA 7 augusti 2024, 16:40:12, redigerad totalt 1 gång.
-
I slutet av 80-talet körde vi Victor datorer med CP/M (vet ej om det var CP/M86). De datorerna var levererade med dos på hårddisken. Vi formaterade om hårddisken och installerade CP/M av den anledningen att vi ville använda dom för att programera Siemens PLC. Ett jäkla bök. På den tiden använde Siemens CP/M till sina programeringsstationer för PLC. Det var bärbara stora lådor som kostade massor (70 000kr om jag minns rätt).Gizmo skrev: ↑19 januari 2014, 17:49:03 Men tillbaka till STEP/ONE. Om man ska köra CP/M så krävs det en Z80-processor (eller derivat av den). Men DOS fanns väl bara för X86 ?
Betyder det att maskinen med andra ord hade två processorer?
Minns inte mer än den bärnstensfärgade skärmen. Och DOS, minns inget av CP/M
Ja, det stämmer. Den fungerar nu fint med alla 4 diskar och expansionsboxen.
CP/M-86 är inte så kul kanske men jag har ett par Compis maskiner som kör det samma. Inte samma format på skivorna dock vad jag kan se.
MS Dos 1.25 går också fint och med MS COBOL :-D . Dos disketterna är lite lättare att hantera eftersom de kan läsas av lite fler maskiner.
Den har färgskärmen och det finns ett fint Basic Demo med färggrafik och ljud :-D
Aha, vad kul!
Jag har också en gammal step/one, inte haft igång den än dock.
Behöver en rejäl genomgång först. Endast monochrome skärm på min.
Är det förberett för färggrafik på moderkortet eller behövs det separat grafikkort för det?
Vet du om det är vanlig PC ISA-buss i dessa datorer?

Är det förberett för färggrafik på moderkortet eller behövs det separat grafikkort för det?
Färggrafiken verkar sitta på moderkortet. Jag har två kontakter, en monokrom och en färg. Har inte kollat om den monokroma fungerar samtidigt.ASEA skrev: ↑9 augusti 2024, 07:17:56 Aha, vad kul!![]()
ISA bus, hmm, vet faktiskt inte men kanske. Kanske man skall prova med en ISA kontroller och en HDD. Jag har en skiva med HDTools som jag tror hör till maskinen.
Det är fortfarande, för mig, väldigt intressant med en maskin som kan köra både DOS och CP/M. Eftersom DOS var för X86 och CP/M var knutet till Z80. Iaf såvitt jag vet.Mindmapper skrev: ↑7 augusti 2024, 16:14:30I slutet av 80-talet körde vi Victor datorer med CP/M (vet ej om det var CP/M86). De datorerna var levererade med dos på hårddisken. Vi formaterade om hårddisken och installerade CP/M av den anledningen att vi ville använda dom för att programera Siemens PLC. Ett jäkla bök. På den tiden använde Siemens CP/M till sina programeringsstationer för PLC. Det var bärbara stora lådor som kostade massor (70 000kr om jag minns rätt).Gizmo skrev: ↑19 januari 2014, 17:49:03 Men tillbaka till STEP/ONE. Om man ska köra CP/M så krävs det en Z80-processor (eller derivat av den). Men DOS fanns väl bara för X86 ?
Betyder det att maskinen med andra ord hade två processorer?
Minns inte mer än den bärnstensfärgade skärmen. Och DOS, minns inget av CP/M
Eller kanske hade de precis som den gamla skoldatorn Compis, en Intel 80186 och kunde köra både DOS och CP/M-86.
-
Gizmo>
Det här var under en kort period i slutet på 80-talet. Kommer ej ihåg om det var PC. Har för mig att det var 286, fast jag vet att vi hade PC en stund också. Det var under en kort period vi installerade CP/M86. Sedan kom Siemens med program för Step5 som gick under dos då behövde man ej krångla längre.
Men det var väl skillnad på CP/M och CP/M86 det fanns båda varianter. Vi använde CP/M86, om jag inte minns fel.
Jag hade också en JET80, den gick på CP/M. Tror jag har kvar moderkortet till den.
Det här var under en kort period i slutet på 80-talet. Kommer ej ihåg om det var PC. Har för mig att det var 286, fast jag vet att vi hade PC en stund också. Det var under en kort period vi installerade CP/M86. Sedan kom Siemens med program för Step5 som gick under dos då behövde man ej krångla längre.
Men det var väl skillnad på CP/M och CP/M86 det fanns båda varianter. Vi använde CP/M86, om jag inte minns fel.
Jag hade också en JET80, den gick på CP/M. Tror jag har kvar moderkortet till den.
-