Kylskåp blir inte kallare än ca 8 grader

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Haralt

Re: Kylskåp blir inte kallare än ca 8 grader

Inlägg av Haralt »

Jag gissar det är en "lätt" förstrypning före kylskåpsdelen på samma rörledning och sedan ytterligare en förstrypning före frysdelen, fortfarande på samma rörledning. Efter en förstrypning sjunker trycket på gasen och då även gastemperaturen. Det är det som ger kylverkan.

Joule-Thomson-koefficient, dt/dp, för olika gaser. Positiv eller negativ.
Senast redigerad av Haralt 27 juli 2024, 12:38:05, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Jag tror man löser det med en fläkt mellan frys och kyl.
Användarvisningsbild
pi314

Inlägg av pi314 »

davidgoteborg skrev: 27 juli 2024, 11:34:19 Konstigt om det bara är en kompressor men frysen fungerar som den ska..
Utan att veta så tolkar jag det som att "kylmaskineriet" fungerar som det ska. Det är något med "hur mycket kyla som skickas till kylen" som krånglar.

Ett par tankar till. Vi har nu den varmaste och fuktigaste tiden på året. Det ökat kylbehovet. Det ökar också risken för kondens och/eller påisning om avisningen inte riktigt gör sitt jobb, som det ska.

Vid tillfälle, om jag antingen är borta och kan tömma innan jag åker, eller har en annan kyl/frys att utnyttja, så brukar jag stänga av några veckor eller någon månad någon gång per år så att det både får avfrostas och torka ordentligt. Om det kommit in fukt i isolering, genom kondens t.ex., så kan det bli dålig isolering.

Användarvisningsbild
Danny

Inlägg av Danny »

Köldmedlet går först genom frysen innan kommer upp i kylen.
Börjar kompressorn bli trött, läcka i kylsystemet eller strypning får man detta problem.

Termostaterna var ingen höjdare på dessa skåp. Har bytt många med detta problem just att
de driver i temperatur. T.o.m helt nya termostater kunde vara dåliga.

Du kan testa att koppla förbi termostaten, och se om du får en jämn frost på hela kylplattan.
Får du inte det så är problemet i kylsystemet.

Kolla även upp att frysen inte är igenisad och dörrarna sluter tätt.

Skåpet är tillverkat 2006
Haralt

Inlägg av Haralt »

TomasL snitziga reparationstips att slänga skåpet kanske är tillämpbart, då 18 år gammalt.
Men först koppla förbi termostaten och se om ger ordentlig kyla, som Meister Danny säger.

På mitt kombinerade kyl- och frysskåp som har en enda kompressor var det så att det vart tokkallt i kylskåpsdelen, sallad frös, öl blev hård.
Kompressorn gick ständigt det var ca -4 oC i kylskåpsdelen. 14 år gammalt. Reparatören sa det var temperaturgivaren, har jag för mig. Fastighetsägaren böt ut det mot ett nytt kyl-och frysskåp.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

pi314 skrev: 27 juli 2024, 11:46:52 Hur fungerar det tekniskt i en kyl/frys med en kompressor, så att apparaten kan reglera temperaturen separat i respektive kyl och frys? Jag har bara erfarenhet av apparater med separat kompressor för kyl och frys och där är det IMO enkelt att förstå att och hur kyl och frys regleras var för sig.
Jag har bara en kompressor i mitt kombiskåp, och det är individuella styrningar i respektive utrymme. Jag kan t.o.m stänga av ena och låta det andra vara på. :)
Det sitter två magnetventiler i bak så skåpet väljer om det ska pumpas i ena, andra, eller båda slingor.
Användarvisningsbild
Danny

Inlägg av Danny »

Kolla även att lampan är släckt när dörren är stängd.
Annars värms kylen upp med 15W.

Finns ingen fördelningsventil på detta skåpet.
Haralt

Inlägg av Haralt »

På min förra kombinerade kyl-och frys som vart tokkall i kyldelen -4 oC.

Där ca 4 år tidigare märkte jag att täckglaset(av plast) på lampan i kyldelen vart brunfärgat av värme. Lampan lös ständigt, även med dörren stängd. Förra ägaren hade satt i en på tok för effektstark lampa. Får vara max. 15 Watt, tror jag det var, förra hyresgästen hade satt i 25 W. Det går ju att skruva i starkare lampa.

Här min tråd. Jag hade kört flera år utan glödlampa i kylen.
viewtopic.php?f=2&t=97136&p=1496796&hil ... x#p1496796

Kolla effekten på glödlampan i kylen, det kanske sitter för stark glödlampa.
Användarvisningsbild
rvl

Inlägg av rvl »

Sitter termostatens givare nära en lampa som ständigt är på, så kan det ju få positiv effekt i scenariot, dvs negativ effekt på temperaturen.
Användarvisningsbild
pi314

Inlägg av pi314 »

rvl:

I ett kylskåp eller en kyl-frys med två kompressorer eller tillräckligt med "överskottskyla" till kylen blir det som du skriver, men om det är knappt med kyla till kylen så kan ju temperaturen gå upp i kylen med en lampa som värmer.

Om lampan inte släcks kan man ju skruva ur den tills man får felet fixat. Även om det är, eller i alla fall ska vara, korta brinntider på lampan så räcker det väl troligen med en ca 2-3W ledlampa, om man hittar en som passar.

Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Haralt> Joule-Thomson-koefficient, dt/dp, för olika gaser.

“Jultomteeffekten” som labben kallades hos oss har inget eller mycket litet bidrag till kyleffekten i vanliga kylmaskiner. Det är förångningsvärmet som ger kylan (eller värmen i värmepumpar.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Bara för att en kyl är inbyggd förskonas den inte från damm.
Om kondensorn inte varit rengjord på 18 år kanske det är dags?
Haralt

Inlägg av Haralt »

hcb,
jag tänkte på hur man kommer ner i temperatur på luft som ska destilleras. Så du har rätt att det är köldmediet förångningsvärme som tar värme från insidan kylskåpet.
Användarvisningsbild
rvl

Inlägg av rvl »

pi314 skrev: 27 juli 2024, 14:30:56 rvl:

I ett kylskåp eller en kyl-frys med två kompressorer eller tillräckligt med "överskottskyla" till kylen blir det som du skriver, men om det är knappt med kyla till kylen så kan ju temperaturen gå upp i kylen med en lampa som värmer.
Jo, jag var fullständigt med på hur Danny menade, men tog upp en annan vinkling, hur det också kan (utan särskild betoning i det tidgare inläget) bli med givaren nära den extra värmekällan.

Hoppas TS fortsätter sina "laborationer" med skåpet och rapporterar hur det går.
Skriv svar