Kylskåp blir inte kallare än ca 8 grader
-
Kylskåp blir inte kallare än ca 8 grader
Hej!
Vänder mig till er experter här inne. Jag har ett ca 15 gammalt kylskåp som började vara för varmt. Efter googling så beställde jag en termostat och bytte ut den som fanns med hjälp av en tysk youtube film.
Nu verkar den ändå inte gå ner i temp.. Är det kört?
Tack på förhand
Vänder mig till er experter här inne. Jag har ett ca 15 gammalt kylskåp som började vara för varmt. Efter googling så beställde jag en termostat och bytte ut den som fanns med hjälp av en tysk youtube film.
Nu verkar den ändå inte gå ner i temp.. Är det kört?
Tack på förhand
-
Re: Kylskåp blir inte kallare än ca 8 grader
Kan tillägga att det är en kombinerad integrerad kyl plus frys. Inga problem med frys -delen.
Börja med att posta komplett beteckning på kylen.
Ja precis gärna foto på kyl-frysen och på märkskylten. Om man vill ha hjälp underlättar det något väldigt.
Modellbeteckning underlättar, som redan framförts. eventuell diagnos.davidgoteborg skrev: ↑27 juli 2024, 00:11:16 Kan tillägga att det är en kombinerad integrerad kyl plus frys. Inga problem med frys -delen.
Är det en eller två kompressorer?
För 15 år sedan var det inte så ovanligt med kyl+frys med två helt skilda kylsystem och då två kompressorer.
Idag är nästan alla kyl+frys byggda med en kompressor, så att man t.ex. inte kan stänga en utan att stänga den andra och om kompressor eller något annat i kylkresten gått sönder så upphör både kyl och frys att fungera.
Har du en eller två kompressorer?
Det "uppenbara" misstänker jag att du testat? Att göra rent "gallren" på baksidan, som ska överföra värmen som tas från skåpens insida till utsidan av skåpen? Dom kan vara "igensatta" av damm. Att se till att det finns ett luftflöde hela vägen, förbi "gallren" på baksidan? Att se vad som händer med temperaturen om du ökar temperaturinställningen ett par grader? Att försöka höra hur kompressor/kompressorer går, t.ex. om en kompressor går hela tiden?
/π
Ett enkelt led i felsökningen kunde vara att "förbikoppla" termostaten helt och se hur det går med temperaturen då. Förutsätter naturliggtvis att du vet exakt hur termostatkretsen är kopplad.
Men som sagt försök få fram typbeteckningen ...gärna innan danny tittar in i tråden.
Men som sagt försök få fram typbeteckningen ...gärna innan danny tittar in i tråden.
-
Tack för alla svar. Borde inte vara termostaten då jag bytte den men skulle nog testat att förbikoppla först. Bifogat bild på modellen. Då den är integrerad har jag inte tillgång till baksidan men borde väl skruva loss o kolla där med och eventuellt göra rent gallren. Kan lägga upp bild om / när jag tagit ut den ur skåpet
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Alltså en Ikea kyl/frys. IKEA tillverkar emellertid inga egna kyl/frysar utan är förmodligen ett annat fabrikat som sätter på en IKEA-klisterlapp.
Kan det vara en Whirlpool? Danny vet nog.
Ja ditt skåp verkar vara en Whirlpool CBI 602 W
https://www.ersatzteilewhirlpool.de/cbi ... f=11296520
Enligt märkskylten är det 55 gram köldmedium R600a(Isobutan) i skåpet.
Vad hade du tidigare då för temperatur i kylen när den var sprittans ny?
https://www.vitvaruservice.se/varumarken/ikea/
Här säger de att IKEA kylskåp är tillverkade av Whirlpool eller Electrolux
Kan det vara en Whirlpool? Danny vet nog.
Ja ditt skåp verkar vara en Whirlpool CBI 602 W
https://www.ersatzteilewhirlpool.de/cbi ... f=11296520
Enligt märkskylten är det 55 gram köldmedium R600a(Isobutan) i skåpet.
Vad hade du tidigare då för temperatur i kylen när den var sprittans ny?
https://www.vitvaruservice.se/varumarken/ikea/
Här säger de att IKEA kylskåp är tillverkade av Whirlpool eller Electrolux
Senast redigerad av Haralt 27 juli 2024, 11:58:53, redigerad totalt 1 gång.
För övrigt är temperaturen i kyl jag använder 8 oC. Går alldeles utmärkt.
Temperaturdifferens gentemot inomhustemperaturen är då 20 - 8 = 12 oC.
Många har på tok för kallt i kylen kan vara neråt 4 oC, ja till och med 2 oC.
Blir då temperaturdifferens på 20 - 4 = 16 oC.
Då drar kylen 16/12 = 1,33 dvs 33 % mer ström jämfört 8 oC i kylen.
Temperaturdifferens gentemot inomhustemperaturen är då 20 - 8 = 12 oC.
Många har på tok för kallt i kylen kan vara neråt 4 oC, ja till och med 2 oC.
Blir då temperaturdifferens på 20 - 4 = 16 oC.
Då drar kylen 16/12 = 1,33 dvs 33 % mer ström jämfört 8 oC i kylen.
-
Tack för svar. Vet inte vad det var när den var ny då vi flyttade in när den var 10 år gammal. Dock har vi märkt en hel del mögel och att mjölk med mera inte håller så länge annars hade det nog inte varit nåt problem med tempen.
Hittade nåt tyskt forum med samma problem (-20 i frysen, men +10 i kylen), där någon med Tomas entusiasm
rekommenderade slänga, men termostatbytet löste problemet.
Ser ut att vara bara en kompressor.

Ser ut att vara bara en kompressor.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Det är nog denna rvl menar, är exakt samma kyl/frys som trådstartarens:
https://forum.teamhack.de/thread/64356- ... icht-mehr/
Där har den trådstartaren -20 oC i frysen men inte lägre än 10 oC i kyldelen. Han provade att brygga över termostaten, och siehe da!, då kyler den även kylen.
Sedan därefter bytte han termostaten och fick 5 oC i kyldelen och levde lyckligt sina fortsatta dagar.
Det står i den tråden att termostaterna var original från Altea, men de gick konkurs, och efter det att termostater på lager tagit slut, finns annan termostat från Ranco, men då behövs tydligen en ombyggnadssats, står det.
davidgoteborg, Vilken ny termostat skaffade du? Altea eller Ranco?
https://forum.teamhack.de/thread/64356- ... icht-mehr/
Där har den trådstartaren -20 oC i frysen men inte lägre än 10 oC i kyldelen. Han provade att brygga över termostaten, och siehe da!, då kyler den även kylen.
Sedan därefter bytte han termostaten och fick 5 oC i kyldelen och levde lyckligt sina fortsatta dagar.
Det står i den tråden att termostaterna var original från Altea, men de gick konkurs, och efter det att termostater på lager tagit slut, finns annan termostat från Ranco, men då behövs tydligen en ombyggnadssats, står det.
davidgoteborg, Vilken ny termostat skaffade du? Altea eller Ranco?
-
Låter ju som om bytet skulle hjälpt då. Köpte den som heter Termostat Atea A130696R
Hittade denna videon som jag följde
Så om det inte är termostaten, då borde jag ta ut det integrerade o rengöra baksidan men om inte det går.. Konstigt om det bara är en kompressor men frysen fungerar som den ska..
Hittade denna videon som jag följde
Så om det inte är termostaten, då borde jag ta ut det integrerade o rengöra baksidan men om inte det går.. Konstigt om det bara är en kompressor men frysen fungerar som den ska..
Kanske på gränsen till, men inte helt, off-topic.
Hur fungerar det tekniskt i en kyl/frys med en kompressor, så att apparaten kan reglera temperaturen separat i respektive kyl och frys? Jag har bara erfarenhet av apparater med separat kompressor för kyl och frys och där är det IMO enkelt att förstå att och hur kyl och frys regleras var för sig.
/π
Hur fungerar det tekniskt i en kyl/frys med en kompressor, så att apparaten kan reglera temperaturen separat i respektive kyl och frys? Jag har bara erfarenhet av apparater med separat kompressor för kyl och frys och där är det IMO enkelt att förstå att och hur kyl och frys regleras var för sig.
/π