Bra felsökning

Tackar.
 , bryggor mellan pinnar och missade lödningar. Speciellt på minneskortet. Jag hjälpte en del byggare med att få igång deras kort när jag jobbade på Telko (1981-1985). En duktig kille i Trelleborg, Leif, tog sen över felsökning då jag fortsatte med ett nytt jobb där vi byggde IBM XT-kloner. Men det är en annan historia
, bryggor mellan pinnar och missade lödningar. Speciellt på minneskortet. Jag hjälpte en del byggare med att få igång deras kort när jag jobbade på Telko (1981-1985). En duktig kille i Trelleborg, Leif, tog sen över felsökning då jag fortsatte med ett nytt jobb där vi byggde IBM XT-kloner. Men det är en annan historia 
Jag hade exakt samma bekymmer med min gamla husqvarna symaskin. Kunde bara göra raksöm. Jag hittade att den delen som styrs av programvredet, som även styr sicksack. Den hade fastnat på axeln. Men med lite värmepistol och 5-56 så fick jag bort allt gammalt intorkat fett. Sen smorde jag upp den med nytt fett. Fungerar kalasbra sedan dess. Kanske samma på din.pi314 skrev: ↑15 juli 2024, 18:40:07 Symaskinservice
Symaskinen, en Husquarna 2000/6010 fungerade tidigare med raksöm, men inte med zigzag.
För några år sedan lämnade jag in den till en affär som lovade att försöka fixa zigzag, men på villkoret "no-fix, no-pay". När jag fick tillbaka den fick jag beskedet att det inte gick att fixa eftersom dom inte kunde skaffa reservdelar.
När jag ett tag senare skulle använda maskinen fungerade inte heller raksöm. Då ställde jag den åt sidan.
Nu ville jag sy lite och plockade fram den.
En genomgång visade att det fanns flera fel. Den matade inte, plockade inte upp undertråden, m.m.
Efter genomgång kan den nu återigen sy raksöm. Vilket är vad jag behöver just nu.
Symaskiner är ganska intressanta mekaniska apparater...
/π

Jupp, den har följt mig genom livet, tillsammans med Wedding och Sunny Girl.
 Jupp, den har följt mig genom livet, tillsammans med Wedding och Sunny Girl.