Senaste reparationen

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 3071
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Danny »

Imponerande att du hittade den :) :tumupp:
Bra felsökning :tumupp:
svanted
Inlägg: 5144
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Senaste reparationen

Inlägg av svanted »

gamla cykelhjälpmotorn har fått nya ventilsäten/ventiler/styrningar/stötstänger är lite stolt att jag lyckades....
toleransen i sätena är sisådär en 5 hundradelar...
ventiler från en peugeot bil.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 33566
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Senaste reparationen

Inlägg av säter »

Vad är det för fabrikat på motorn?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 34954
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Glenn »

En fyrtakts hjälpmotopr för cykel ? den skulle jag vilja se mer av, kanske egen tråd ?
svanted
Inlägg: 5144
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Senaste reparationen

Inlägg av svanted »

IMG_0829.jpg
20 talet nånting...
är för lat för att hålla igång en tråd...
det finns en renoverad på nätet, leta på "phantom werken"
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
malman
Inlägg: 579
Blev medlem: 13 februari 2006, 01:17:03
Ort: Arboga

Re: Senaste reparationen

Inlägg av malman »

Lyckades pajja min Radiomaster Tx16s RC sändare genom lättare överström på mataningarna för extern radiomodul.... ( Reverserad polaritet vid programering av mottagare uppskattades inte av utgången.... Mottagaren klarade sig dock.. hade tummen på den och märkte i princip direkt att den vart ohälsosamt varm, och kopplade ur den direkt....) gick att flasha externa moduler, men kommunikation med den interna sändarmodulen saknades....

Visade sig vara en intressant fel konstruktion/dimensionering...

Moderkort och separat kort för intern radiomodul, som också utgör interface för extern extra modul om man plockar in dylik i radion...
Spänningsmatningen från moderkortet är osäkrad för den interna modulen.... Den externa modulen har en poly fuse om 1A..... Men av någon outgrundlig anledning tyckte de att jordreturen från radiomodulerna skulle passera en 10uH chip induktor i 0608 utförande.... Å de jag hittat tål typ 200mA max... Denna hade övergått till att simulera 200ohm motstånd istället.....
20240628_075405.jpg
20240628_074922.jpg
20240630_025946.jpg
20240630_191143.jpg
Man kan skönja spår av rök runt induktorn vid pinne 2 på den övre kontaktraden...

I sammanhanget snubblades det över en intressant blog på RC-groups, där en herre reverse engineerat hela moderkortet (4 lager) på mkt intressant vis... Rekomenderar läsning...

https://www.rcgroups.com/forums/showthr ... -mainboard

https://www.rcgroups.com/forums/showthr ... ic-diagram

Kretslösnigen runt del fallerade spolen syns i övre högra hörnet i schemat vid punkt 2.11. https://static.rcgroups.net/forums/atta ... nector.png

Kanske ännu mera intressant är att supportfolket hos tillverkaren själva, Radiomaster hänvisade till detta reversade schema istället för att säga nåt om sina underlag mm…. :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 4267
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Mickecarlsson »

Danny skrev: 17 juli 2024, 21:53:40 Imponerande att du hittade den :) :tumupp:
Bra felsökning :tumupp:
Tackar.
Minnet kommer tillbaka mer och mer med RT-datorn, det är 40 år sedan jag byggde och felsökte den. Kommer ihåg att där var en hel del problem med att få igång den, de flesta fel var usel lödning :D, bryggor mellan pinnar och missade lödningar. Speciellt på minneskortet. Jag hjälpte en del byggare med att få igång deras kort när jag jobbade på Telko (1981-1985). En duktig kille i Trelleborg, Leif, tog sen över felsökning då jag fortsatte med ett nytt jobb där vi byggde IBM XT-kloner. Men det är en annan historia 8)
Användarvisningsbild
frownlayer
Inlägg: 1844
Blev medlem: 17 maj 2012, 19:40:32
Ort: Reftele

Re: Senaste reparationen

Inlägg av frownlayer »

pi314 skrev: 15 juli 2024, 18:40:07 Symaskinservice
Symaskinen, en Husquarna 2000/6010 fungerade tidigare med raksöm, men inte med zigzag.
För några år sedan lämnade jag in den till en affär som lovade att försöka fixa zigzag, men på villkoret "no-fix, no-pay". När jag fick tillbaka den fick jag beskedet att det inte gick att fixa eftersom dom inte kunde skaffa reservdelar.
När jag ett tag senare skulle använda maskinen fungerade inte heller raksöm. Då ställde jag den åt sidan.
Nu ville jag sy lite och plockade fram den.
En genomgång visade att det fanns flera fel. Den matade inte, plockade inte upp undertråden, m.m.

Efter genomgång kan den nu återigen sy raksöm. Vilket är vad jag behöver just nu.

Symaskiner är ganska intressanta mekaniska apparater...

Jag hade exakt samma bekymmer med min gamla husqvarna symaskin. Kunde bara göra raksöm. Jag hittade att den delen som styrs av programvredet, som även styr sicksack. Den hade fastnat på axeln. Men med lite värmepistol och 5-56 så fick jag bort allt gammalt intorkat fett. Sen smorde jag upp den med nytt fett. Fungerar kalasbra sedan dess. Kanske samma på din.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 6451
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Senaste reparationen

Inlägg av pi314 »

Jag har mycket gott att säga om Husqvarnas 2000-serie symaskiner.
Dom har ett robust utförande som ger dom en betydligt längre livslängd än många moderna maskiner.
Om dom bara får lite TLC.
Flertalet varianter, kanske alla, marknadsfördes som att dom inte behövde smörjas. Den tekniska lösningen för detta var att punkter som behövde smörjas regelbundet, på ett eller annat sätt, "lagrade" olja så att det skulle räcka för ett års användning. Årligen förväntades man lämna symaskinen till verkstad på service. Vid servicen smordes maskinen.
Om maskinen blev stående betydligt längre än ett år omvandlades oljan till något som liknar harts. Maskinen, eller delar av den, upphörde att fungera. Lagom, men inte för mycket värme kan mjuka upp hartsen så att det kan gå att få tillbaka rörligheten och få in olja där det ska vara sådan.

frownlayer:

Ungefär så var det med din maskin och tidigare troligen också med min.

Sedan gjorde jag misstaget att lämna in den till en syaffär som erbjöd service på symaskiner. Om jag skulle gissa var innehavaren av affären thailändska och hennes partner/servicetekniker från Indonesien. Jag fick tillbaka maskinen, med delar av den i en påse, med beskedet att den inte gick att laga eftersom det inte gick att få tag på reservdelar.
Jag ställde undan den och glömde den under ganska lång tid.
När jag ett par år senare ville kunna sy raksöm igen försökte jag plocka ihop den. Då konstaterade jag att det saknades viktiga delar.
Mest uppenbart den axel som går inuti programvredet och som styr upp en av dom armar som följer programenheten. Se bild nedan.
För att maskinen ändå skulle fungera med raksöm ersatte jag den saknade axeln med en bit M3 gängstång med ett par muttrar som höll den lösa armen på plats.
Det fungerar inte som det ska, men det fungerar för raksöm.

Jag är generellt inte lika fördomsfull som min respektive. Hennes kommentar när jag försökte få igång maskinen igen efter den misslyckade "servicen" var ungefär "vad trodde du skulle hända när du lämnar en svensk symaskin till en reparatör från Asien?".

Om jag kunde få tag på rätt del/delar i stället för det som saknas kanske jag kan få igång zigzag och liknande igen. Men, även om jag har en servicemanual så täcker den så många olika 2000-modeller så att jag inte ens vet hur saknad del/delar ser ut.

Så här ser det ut i min maskin nu. Det fungerar för raksöm, men den kan troligen inte läsa programmodulen för t.ex. zigzag.
gängstång-i.st.f,-axel.jpg

Så här såg det ut där programvredet tidigare fanns, när jag fick tillbaka maskinen från "service". Gemet hat jag satt i i stället för styrpinnen, som saknas nu.
resten_av_programvredet.jpg

Här är en bild från servicemanualen som antyder att det borde vara en lång skruv, iskruvad bakifrån, där jag nu har en M3 gängstång.

Från_servicemanual.png

Om jag kan få tag på rätt delar i stället för dom som saknas så kanske jag kan få igång zigzag också.

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3524
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Senaste reparationen

Inlägg av lond »

Bytt motor på kattoan efter att ett kugghjul blev av med tänderna efter varit i drift i 10 år...
Beställde ny motor på revdelssidan i tisdags när den gamla motorn gick sönder och den nya kom på posten idag

Katterna är nöjda att skiten försvinner automagiskt igen

/// Marcus
Akai
Inlägg: 1536
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Akai »

Är det en självrensande kattoa? Funkar det bra??
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3524
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Senaste reparationen

Inlägg av lond »

Min är en Litter-Robot 2 och är ca 10 år gammal, så man kan säga att jag är nöjd med den :)

Dock är den något modifierad, då jag ha gjort ett eget styrkort med en ESP8266:a och kattdetekorbrytaren är bytt till en moddad personvåg 8)

Jag började med att modda kattdetekorbrytaren som var en fjäderbelastad brytare då de två katterna jag har skiljer sig ganska mycket i vikt och den minsta gillar att gräva sanden mot öppningen, vilket gjorde att hon aldrig detekterades eller var brytaren alltid aktiv, beroende på inställning. Med en modifierad personvåg som nu kattoan står på blir det inga problem längre..

Sedan tog jag det ett steg längre genom att designa ett ny "hjärna" till den där även vågsensorn inkluderades, så nu är den full IoT-mod men webbsida för att konfigurera och fjärrstyra den tillsammans med MQTT för att skicka all mätdata till min influx/grafana server så att jag kan se när vilken katt och hur länge den uträttade sina behov + viktförändringar 8)

Sedan servar jag även 2 st Litter-Robot 3:or som har lite designproblem för att dom försökte införa sensorer som inte klarade den aggressiva miljön i en kattoa, så har jag gjort samma modifiering med ny "hjärna" + vågsensor vilket har gjort dom användbara igen :tumupp:

Det som fungerar bäst i dom är kattsand av bentonit, har testat några olika miljövänligare alternativ med blandat resultat....

Men bara det att slippa behöva gräva ut exkrementerna ur kattoan varje dag är en lyx i sig och sedan behöver man bara fylla på med ny sand vartefter det går åt och tömma lådan ca varannan vecka (ca 2kg skit). Gör ett totalt byte av sand i kattoan knappt 2 ggr om året, för har man fått rätt sand, så behövs det inte göras oftare.
kattoa.png
/// Marcus
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 4267
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Mickecarlsson »

Jag testade den inte innan recapning, 4 st elyter byttes. Det låter burkigt, men precis som det lät när jag var 7 år gammal och spelade samma singel :D Jupp, den har följt mig genom livet, tillsammans med Wedding och Sunny Girl.
Skivspelaren hittade jag på Erikshjälpen för 45 kr.
IMG_5188.jpeg
IMG_5190.jpeg
IMG_5191.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 34954
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Glenn »

Jag har ägt en skivspelare som var misstänkt lik den där, fast den var orange och hade philips-logga på sig.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 4267
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Mickecarlsson »

Stämmer bra, den heter Philips Miniphon 133. DUX beställde den från Philips, eller licenstillverkade den. Hittar inte mycket info om DUX-varianten. Den heter DUX 2133.
Skriv svar