Nu har du tänkt fel, om gravitationen minskar så dyker/nedstiger helikoptern. Tänk på dom flygplanen som astronauter/kosmonauter övar tyngdlöshet i, det är när dom gör kraftiga dykningar som viktlösheten uppstår. Det stora problemet med positionering med accelerometer är avrundningsfelen.warpi skrev:CPU-kommentar: Oh my god. Nu minskar grativationen, då måste ju helikoptern lyfta!
Noggranhet vid tröghetsnavigering med accelerometer
För att riktigt "ta död" på idén så har lite mer info att lägga till.
För ett år sedan höll jag också på med ett positioneringsprojekt där vi funderade på kombinationen av accelerometrar och gyroskop (båda treaxliga). Genom dem skulle man kunna räkna ut rörelser och således position.
Efter att ha språkat med en professor så gav vi upp vår idé. Han hade nämligen, till ett projekt, köpt in en liten modul som innehöll accelerometrar och gyroskop i tre axlar. Tyvärr så var driften alldeles för hög (ordningen cm/s har jag för mig), ändå hade de betalat ~100.000kr ...

Efter att ha språkat med en professor så gav vi upp vår idé. Han hade nämligen, till ett projekt, köpt in en liten modul som innehöll accelerometrar och gyroskop i tre axlar. Tyvärr så var driften alldeles för hög (ordningen cm/s har jag för mig), ändå hade de betalat ~100.000kr ...
"oJsan". Haha, det där lät ju inget vidare.
Alltså, självklart blir driften för hög.... efter en stund. Men man kan minimera den till 0.1 till 0.05m/s om man använder sig av GPS.
Kör man enbart gyro samt accelerometer så är det inte så konstigt att det blir fel efter ett tag, det är ju teknikens natur.
Detta företaget använder en 15 000kr gyro/accelerometer/magnetometer + gps för att navigera, och det funkar perfekt!
http://www.neural-robotics.com/
Dock är det de enda privata företaget som jag hittat som verkligen har lyckats med det också.
Utmaningen är ju inte enkel men spännande
Alltså, självklart blir driften för hög.... efter en stund. Men man kan minimera den till 0.1 till 0.05m/s om man använder sig av GPS.
Kör man enbart gyro samt accelerometer så är det inte så konstigt att det blir fel efter ett tag, det är ju teknikens natur.
Detta företaget använder en 15 000kr gyro/accelerometer/magnetometer + gps för att navigera, och det funkar perfekt!
http://www.neural-robotics.com/
Dock är det de enda privata företaget som jag hittat som verkligen har lyckats med det också.
Utmaningen är ju inte enkel men spännande

15000:- bara!
det är småpengar för företag - var köper man sådant, är intresserad!
jag åker nämligen och mäter i tunnlar då och då och där fins det ingen GPS... mindre avdrift är inget avgörande - men man måste kunna parerar tex kökörning, stå vid stopp etc.
Skulle vara hemskt skönt om man slapp montera radarsträckmätaren hela tiden...
det är småpengar för företag - var köper man sådant, är intresserad!
jag åker nämligen och mäter i tunnlar då och då och där fins det ingen GPS... mindre avdrift är inget avgörande - men man måste kunna parerar tex kökörning, stå vid stopp etc.
Skulle vara hemskt skönt om man slapp montera radarsträckmätaren hela tiden...
xxargs: inte säker på att det är detta AHRS men jag antar att det är något liknande åtminståde. Detta är den bästa ahrs jag hittat hittils
http://www.microstrain.com/3dm-gx1_buy.aspx
http://www.microstrain.com/3dm-gx1_buy.aspx