Info @ wikipedia om tröghetsnavigering
http://en.wikipedia.org/wiki/Inertial_guidance_system
Jag har riktigt seriösa planer på att bygga en autonom helikopter då jag sett att andra folk lyckats med detta. Dock är mitt krav att det skall bli billigt, annars är det ju inget utmaning. Så snälla, alla pessemistiska personer kan väl försöka tänka lite mer optimistiskt, annars kommer aldrig detta bli möjligt

UTRUSTNING: 2st Tvåaxlig linjär accelerometer (LIS2L0x)
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?l ... =11376.htm
En placerad i mitten av helikoptern och mäter acceleration i höjd samt sida.
Andra placerad längst bak på svansen och mäter fram/bak samt sida.
Detta för att bestämma position samt riktning på helikoptern.
PROBLEM: Nogranhet vid tröghetsnavigering
Bortse från noggranhet vid A/D omvandlare då detta alltid går att lösa. Borse för temperaturkänslighet då detta inte påverkar under 60 sekunder.
BERÄKNING: Brus (LIS2L0x): 30 μg/√Hz typ, Hz = 2000
(30*10^-6)/√(2000) ~= 6,7*10^-7 g ~= 6,6*10^-6 m/s^2
Dvs. efter 60 sekunders navigering blir maximala felet på
6,6*10^-6 * 60 sek / 2 medelhastighet * 60 sek ~= 0,012m
SVAR: Maximalt fel vid tröghetsnavigering efter 60 sekunder = 1,2cm
Har jag glömt något, eller stämmer detta?