Jag använder min JBC med sned mejselspets vid lödning. Löder mest 0201 0ch 0402.
Av olika anledningar så är det specifika komponenter som ofta löds och avlöds ett flertal gånger.
Vid SMD-lödning av hela PCB så är det hetluft som gäller.
Har ett flertal urgamla Weller m.fl. men de med indirekt värmda spetsar som förr gick bra att löda DIL-kapslar går inte använda till att löda paddar mot floodade jordplan om man ska göra jobb som tål inspektion och håller god lödstandard. Envisas man ändå och då kanske i värsta fall med övertemperatur för att alls få upp utflytande temperatur så riskerar man termisk spänning i keramiska komponenter och att kopparfolien lossnar. Kopparfolie-problemet är individuellt mellan olika av mina kunder beroende bl,a på miljökrav typ fritt från epoxy-gaser och blyfritt.
Nej indirekt värmda spetsar hör inte hemma om man löder ytmonterade komponenter. Det är forntida verktyg som oavsett vad somliga mindre kunniga lödare av något konservativt skäl tycker. Det är fysiska begränsningar som är lätta att märka.
Det är inget subjektivt tyckande utan är ofrånkomligt problem. Den som försöker kompensera med övervärme, ja det kan gå på tåliga PCB och tåliga komponenter men det är inget kvalitetsjobb som krävande kunder accepterar. Lödare som kör med övervärme är inte någon jag skulle låta göra jobb.
Löder som sagt av komponenter lika ofta som de löds. Ibland avlöds med enbart varmluft men oftast använder jag två lödpennor. Förutom JBC används oftast en QUICKO.
Visst skulle jag kunna tänka mej att ha två JBC istället men även Quickon har spets med värmeelement/värmesensor integrerat i spetsen och har hög uteffekt utan att ge övertemperatur. Med rätt firmware är avgiven max-effekt 100 Watt.
Quickon är en utmärkt lödstation och med lödpenna med kort överhäng vilket påverkar lödprecisonen och den kostar en 20-del av vad JBC-stationen kostade. Det gör att det är Quickon som offras vid grovjobben där jag inte vill slita på JBC's spetsar. Quickons lödspetsar har jag en hel bunte av för olika ändamål. Lite grövre spetsar vid lödning av kablar och en spets särskilt avdelad för att smälta plasthål.
För JBC är det två spetsar som används. Den ena spetsen är snedskuren mejsel. Har haft spetsen sedan lödstationen köptes för 15 år sedan och den är fortfarande helt fräsch och med vätande ytor trots daglig användning. Att det är mejselspets gör att man får lättare att överföra värme via lödtennet för ett stort område av lödytor. Oavsett hur små komponenterna är så är smal rund spets oftast trögare. Det tar löngre tid att få ok utflytning och spetsen kan inte hålla lika mycket tenn.
För Quickon byter jag spets när större ytor ska lödas. För JBC byter jag spets vid släplödning då JBC har en gaffelformad spets som håller en lödkula i gaffeln och som är underbar till släplödning som jag inte sett någon annan lödstation ha. Det är lätt att styra hur mängden tenn fördelas och man kan fixa lödbryggor utan att rensa spetsen.
Spetsar med allt i spetsen nära lödstället, värmeelement och tempsensor underlättar god tempreglering. Man får inte problemet att temperatur och värmetillförsel är placerade 4-5 cm från varandra vilket får temperaturen att störtdyka vid stora jordplan och små lödspetsar kan få värma i evighet trots för spetsen skadlig övertemperatur.
En viktig faktor för hur jag jobbar är att jag löder aldrig en större mängd komponenter utan det blir några enstaka lödpunkter per timme. Löder ett par komponenter och sedan mäter i 20 minuter.
Ofta löder jag under mikroskåp och greppar lödpennan utan att släppa blicken från kretskorrtet där jag troligen håller en komponent med pincett med den andra handen. I den situationen sklulle det vara jobbigt att behöva vänta 10 sekunder på att spetsen ska bli varm. Då hinner jag tappa fokus på pincetten och när komponenten far över rummet får man leta upp en ny komponent och börja om.
Likaså är det inte önskvärt att tennet på lödspetsen slaggat som det blir om spetsen stå varm en längre tid. Tredje problemet är att lödpenna som står ständigt varm tappar vätförmåga med tiden. Det gäller alla plätterade spetsar oavsett märke.
Dessa problem samt att mina kunder krävde bra lödarbeten var anledningen till att jag köpte en JBC. Kostade över 15k för 15 år sedan vilket var dyrt men det fanns då inga alternativ.
Numera har priset rasat både på original och kines-varianter där kinesvarianterna i somliga fall bättre än originalet och med fler finesser. En fördel är att både JBC och Quicko är att det kommer finnas gott om billiga reservdelar för lång tid framåt.
Vill man ha en annan penna eller slimmare silikonkabel är det ingen större kostnad och till skillnad från äldre lödstationer går det knappast att köra sönder värmelementet/sensorn.
Om man inte löder oupphörligt så trots kort överhäng och hög värmeeffekt i spetsen så blir handtaget måttligt varmt. Det går inte trolla, om värmestrålningen till handtaget är ett bekymmer får man välja grövre verktyg, längre handtag eller reducera spets-effekten. Vad gäller värme i handtaget är det inte i närheten av vad det blir från lödpennor som aldrig går ned i standby i motsvarande effektklass och som oftast har värme-elementet uppe ända upp till handtaget trots att spetsen finna i ena änden.
En modern spets har värme-elementet i spetsen och ingen annan stans.
Det varmaste jag varit ute för är en Weller varmluft där handtaget började smälta då fotströmbrytaren hängt sej.
Ett möjligt problem med dessa högeffekt spetsar där värmeelementet är galvaniskt i kontakt med lödspetsen i kombination med switchade nätaggregat är att man lätt får in nätrippel till spetsen om nätaggregatet har krävda Y-kondensatorn över transformatorns primär och sekundär och 240V jorden inte är tillräcklig. Aktuella kondensatorn inringad här:
https://i.sstatic.net/fV15S.png
Kondenstorn har en säkerhetsfunktion samt fungerar som dämpare av övertoner som annars kulle gå ut på nätkabeln. Det är lätt att se att detta kondensatorn som ger förbindelse mellan primär och sekundär sida.
Fulltrafo är en lösning för att förbättra isolationen. Klippa bort kondensatorn en annan. Klipper man kondensatorn kan man istället skaffa ett nätfilter. Nätaggregat i dator har sällan denna kondensator men har i stället ett nätfilter som bromsar så inte övertonerna förpestar elnätet.
Det är sant att kineserna har alla möjliga varianter på intern jordning. Ibland finns kabeln men är inte ansluten till något meningsfullt eller jordning via plätterade ytor, plåtskuv och utan taggbrickor mm.
Det är sällan några problem att själv ändra jorden som man själv vill ha den.
Jag vill inte ha styvt jordad spets. Det är tillräckligt med jord via ett motstånd på 10 kOhm för att eliminera ESD utan att det sprakar allt för mycket när man löder i saker som redan är spänningssatta och kondensatorn klipper jag bort för att få bättre isolation mellan primär och sekundär. Det är inte bra att göra egna ingrep i saker som kan elektrifieras samtidigt som man har jord i handen. Gör man förändringar i mätaggregat så bör man veta att det är på eget förstånd och risk.
Mina lödpennor stängs aldrig av mer än vad automatiken gör. De är inkopplade och körklara 24/7.
Quickon är inget bekymmer, men om JBC-pennan skulle halka ur hållaren kan den bli en brandfara.
Bla. därför hålls lödplatsen städad och fri från lösa papper osv och sladden för pennan har kortats så spetsen inte kan nå golvet. Det senare gjorde jag även därför att JBCs smalaste spets (0.3mm) knäcktes när den slog i golvet. Kabeln är kortad med en klämma så skulle jag behöva större räckvidd så är det möjligt men som till en regel behöver jag inte täcka större yta än mikroskåpet täcker.
Bägge lödstationernas nätaggregat står under arbetsbänken för att inte stjäla det viktigaste arbetsutrymmet. Det är ett problem med vissa JBC att lödstället är fast kopplat till en stor klump med displyer och jox men ändra inställningar på dessa efter att grundinställningarna är gjorda sker inte en gång om året så det är slöseri med arbetsytan att parkera fasta klumpar där.
Medans du funderar på vad du ska köpa, skaffa en egen billig modern referens. Denna är vad jag rekommenderar, med det blå handtaget som ger minst överhäng:
https://www.aliexpress.com/item/1005002984936580.html
Det blir aldrig bortkastade pengar som det blir på lödpennor som saknar eftermarknad, typ Biltema m.fl.
Reservdelar och lödspetsar kommer finnas för lång tid till överkomliga priser.
Den är definitivt användbar och många resor bättre än oreglerade lödpennor ställda på övertemperatur.
För 1500 kr finns bra JBC-kloner och om man absolut vill ha originalet så finns även sådana på AliX från 2500.
https://www.aliexpress.com/w/wholesale- ... ation.html
Eller välj station som kan hantera flera sorters lödpennor med god effektkapacitet och köp pirat eller original penna efter behov.
Även om JBC är bra kanske du hellre skulle investera i varmluft som komplement om det är mest hela PCB som ska lödas. Om varmluften inte passar för kablar och kontakter kanske det vid dom tillfällena är ok med en aldrig så gammal Weller med spets uppvärmd via en 5cm lång stång. Tempsensorn reagerar 30 sekunder efter att spetsen blivit avkyld vid lödstället men det blir någon slags lödning om man ger det tid eller att man har en sådan övervärme att stång och spets inte behöver värmas ytterligare vid måttligt värmebehov.
Återigen beroende på vilken typ av lödning som är aktuell kan en bra undervärme vara viktigare än lödpennan. Ska du löda värmekrävande PCB, månglagers med stora BGA-kretar eller aluminim-kort som finns i somliga LED-lampor kan undervärmen vara viktigaste verktyget. Ska du löda enkelsidiga PCB behövs ingen lödpenna eller varmluft. Det räcker med en bra temperaturreglerad undervärme. Det går med ett gammalt strykjärn med termostat. Att köpa nytt och man får hygglig undervärme billigare än en lödstation. 500 kr räcker en bit:
https://www.aliexpress.com/item/1005004832834354.html
Undervärme kan ibland betyda mycket som komplement till lödpenna/varmluft. Jag skulle själv använda undervärme mer om det inte vore för att jag inte gillar arbetsställningen i kombination med mikroskåp.
Ett bra stereomikroskåp är ett tidsförödande löd-verktyg. Alla lödningar tar mycket längre tid när man ser hur illa lödningarna ser ut när man inte gör rätt. Sådant som ser perfekt ut utan hjälpmedel, plötsligt ser man vad fel temperatur betyder även med blyat tenn, slagg som annars inte syns och dåliga utflytningar och mikroskopiska flussrester som fastnat mellan benan på ic som man släplött och inte vill låta sej tvättas bort.
Mikroskåpet är ändå mitt viktigaste verktyg för att göra bra lödningar. Kanske är det för att jag jobbar med mycket smått. Ska man löda DIL-kretsar så är kanske ett mikroskåp bortkastat. Det är i första hand d vilken typ av lödningar du vill göra och kvaliteten på dessa lödningar som avgör vilka verktyg som passar dej bäst. Du kan lyssna på råd från andra, alla kommer med sin unika åsikt om vilket märke på saker som ska väljas och vilken arbetsmetod som är bäst osv.
Köper du en dyr JBC är du sedan lite låst vid att det kostar att ha många lödspetsar och att ha en andra jbc lödstation blir för dyrt och du kanske märker att en bra varmluft för 2000kr eller en värmeplatta hade passat dina behov bättre. Om det är gott om pengar, om arbetsgivaren vill ha bra jobb utfört, så väljer di bra verktyg.Om pengar måste prioriteras på andra verktyg och lödpennan bara kommer användas en eller två gånger kanske det är bättre använda pengar att anlita någon erfaren med bra verktyg att göra lödjobbet.
Mit råd, som inte är bättre än andras, är att du köper en original Quicko som utvärdering av dina behov.
Skaffa dej en egen erfarenhet istället för att i det oändliga lyssna på andras olika spretande råd.
Notera original Quicko då många på AliX säljer samma lödstation men förbilligad med billigare lödpenna, sämre kabel, sämre nätaggregat. Det är så med mycket som säljs på AliX. Någon källarhandel köper lödpennan som finns från 10 olika alternativa tillverkare liksom övriga delar och sedan säljer paketet till lägre pris än Quickos egna AliX-pris. Man måste vara lite slug och förstå hur det kommer sej att källarförsäljarna säljer billigare än original-produkten.
Skulle du ha ett bättre nätaggregat liggandes så kan man köpa Quicko utan nätaggregat så har man sparat 200 kr och det är upp till dej att hantera jordning och nätisolation.
Finns även varianter med batteri-anslutning om man vill förbättra nätisolationen.
Den Quicko jag har, där fungerar logikregleringen på 12Volt men då faller max uteffekten till 25W.
Kör i normalt med 26 Volt vilket max ger ca 100Watt uteffekt. Exakt effekt skiljer lite mellan olika spetsar och har bytt och flyttat en reglertrissa för säkrare funktion och kylning i höljet.
Slutligen, det är inte alltid visat temperatur på lödstationen är aktuell spets-temperatur eller ens faktisk börvärdes-temperatur. En termometer anpassad för lödspetsar är därför bra att ha. Detta är en billighetstermometer men fungerar för mina verifierings-behov:
https://www.aliexpress.com/item/32861019685.html
Skrev jag att jag har provision på AliX?
