Värt att lägga ned tid på en gammal Weller?
Värt att lägga ned tid på en gammal Weller?
Jag har en Weller WECP-20 som är från 90-talet. Allt fungerar på den. Jag har många spetsar till den och två passande handtag.
* LR-21 på 50W
* MLR-21 på 25W
Båda fungerar att koppla in och man kan få en rejäl värme. Men jag tänkte angående om jag ska:
* Kalibrera den
* Undersöka om MLR-21 fungerar med WECP-20
* Köpa in adapter från MLR till LT från Etronix (120 kr)
* Köpa in LT spetsar från Etronix (100 kr styck)
Dom spetsar jag har till MLR-21 är superspetsiga, vanlig spets och en smal mejsel på någon millimeter.
Men är detta värt att investera min tid på denna station?
Finns det något värde i gamla goda lödstationer? Eller ska jag köpa något kinesiskt?
Jag har dock dragit mig lite för kinesiska lödstationer. Trots att dom fungerar utmärkt, så finns det alltid något att klaga på. Det jag har hört är:
* Läckageström i spetsen
* Handtaget blir varmt
* Värmeelementet tappar styrka över tid
* Spetsarna är av billigt material, trots kopia av JBC
* Kabeln ej av silicon
Detta kan förekomma på dyra lödstationer från Kina.
Men vad tror ni om min Weller när ni ser detta: http://remotesmart.wikidot.com/weller-wecp-20
* LR-21 på 50W
* MLR-21 på 25W
Båda fungerar att koppla in och man kan få en rejäl värme. Men jag tänkte angående om jag ska:
* Kalibrera den
* Undersöka om MLR-21 fungerar med WECP-20
* Köpa in adapter från MLR till LT från Etronix (120 kr)
* Köpa in LT spetsar från Etronix (100 kr styck)
Dom spetsar jag har till MLR-21 är superspetsiga, vanlig spets och en smal mejsel på någon millimeter.
Men är detta värt att investera min tid på denna station?
Finns det något värde i gamla goda lödstationer? Eller ska jag köpa något kinesiskt?
Jag har dock dragit mig lite för kinesiska lödstationer. Trots att dom fungerar utmärkt, så finns det alltid något att klaga på. Det jag har hört är:
* Läckageström i spetsen
* Handtaget blir varmt
* Värmeelementet tappar styrka över tid
* Spetsarna är av billigt material, trots kopia av JBC
* Kabeln ej av silicon
Detta kan förekomma på dyra lödstationer från Kina.
Men vad tror ni om min Weller när ni ser detta: http://remotesmart.wikidot.com/weller-wecp-20
Re: Värt att lägga ned tid på en gammal Weller?
En fungerande WECP-20 med lödpenna är värd ca 800-1000 spänn begagnad.
Det beror ju lite på vad för egenskaper man vill ha.
Det beror ju lite på vad för egenskaper man vill ha.
Jag vill löda 0402 säkert. Har säkert flera hundra jag ska löda.
Tittade på en Aixun T3A men denna har läckageström och handtaget brukar bli varmt.
Annars så konkurrerar den mot JBC.
Tittade på en Aixun T3A men denna har läckageström och handtaget brukar bli varmt.
Annars så konkurrerar den mot JBC.
- Synesthesia
Jag skulle hellre lagat en gammal Weller och använt den, spetsar och reservdelar brukar dessutom finnas i årtionden.
Fast att handlöda hundratals 0402 låter ganska tröttsamt, det är mycket enklare att pilla dit alla sakerna (med tennpasta på kortet) och sedan löda med varmluft.
Fast att handlöda hundratals 0402 låter ganska tröttsamt, det är mycket enklare att pilla dit alla sakerna (med tennpasta på kortet) och sedan löda med varmluft.
köp adaptern!
löd hundratals 0402 i ugn, allt annat är masochistiskt
löd hundratals 0402 i ugn, allt annat är masochistiskt

Nu är det inte fel på min Weller, men jag tror den behöver en kalibreringSynesthesia skrev: ↑20 juni 2024, 01:03:38 Jag skulle hellre lagat en gammal Weller och använt den, spetsar och reservdelar brukar dessutom finnas i årtionden.

Det är ca 150 stycken.
Jag lutar mera att köpa adaptern.
Ska kolla vad det är för resistans på värmeelementet för både MLR-21 och LR-21.
Dom verkar ha lika resistans på PTC motståndet.
Uppdatering:
En Weller har DIN 5 kontakt(ungefär) och pinne 5 är GND på både MLR-21 och LR-21.
Men...
Mellan pinne 1 och 2 så är det värmeelementet. Där har MLR-21 22 ohm och LR-21 har 11 ohm. Detta är logiskt då båda dessa drivs med 24V men MLR-21 har 25W och LR-21 har 50W.
Med tanke på att min WECP-20 kan max leverera 50W så då passar en MLR-21 som kräver 25W.
Mellan pinne 3 och 4 så är det PTC motståndet. Där har MLR-21 22.5 ohm i nuvarande rumstemperatur och LR-21 har 23.3 ohm.
Så det finns alltså en potential för kalibrering här

- anders_bzn
- Kontakt:
Beställ inte från Etronix, jag skulle köpt från någon annan försäljare i EU.
Är dom dåliga?
Visst, adaptern är ju bara ett litet rör för 130 kr...rätt dyrt.
Men jag funderar på kanske att bygga egen lödstation.
https://github.com/AxxAxx/AxxSolder

Inte göra exakt likadan, men kanske konvertera en Weller så man kan använda JBC spetsar med denna
Visst, adaptern är ju bara ett litet rör för 130 kr...rätt dyrt.
Men jag funderar på kanske att bygga egen lödstation.
https://github.com/AxxAxx/AxxSolder

Inte göra exakt likadan, men kanske konvertera en Weller så man kan använda JBC spetsar med denna

Varför det, blir den inte varm?Nu är det inte fel på min Weller, men jag tror den behöver en kalibrering
Varför ville du använda JBC-spetsar ? ..jag menar, vad vinner du på det ?
Jo. Men om jag ställer in den på 350 så blir det bara 310.
Varför inte? JBC har bättre spetsar.
Weller spetsar är OK, men dom är något gammskola.
Ställ den på högre temp då, så jäkla viktigt är det inte.
- anders_bzn
- Kontakt:
Menar du etronix? Jag har beställt den dem några gånger, det har strulat varge gång. Sista gången levererade dom inte alls, men visst jag fick tillbaks mina pengar snabbt så de luras inte.
Det finns kinesstationer som man använder JBC spetsar och pennor till. Jag jämförde en kompis sådan men min JBC och den funkade väldigt bra. Bättre än min Weller WSD 80, men visst vi mätte inte temperaturen på spetsen.
Vad är bättre med JBC-spetsarna tänker du ?
Jag tycker wellers spetsar är bland dom bättre, i synnerhet med tanke på det låga priset, även om jag nyligen övergått från Weller (som jag hade i ~30 år) till en metcal.
Vad menar du med "Gammelskola" Wellers spetsar är fantastiska, framförallt spetsarna till WXMP-verktygen.
Du byter spets utan verktyg, även när den är varm, uppvärmningstiden är typ 5 sekunder
Du byter spets utan verktyg, även när den är varm, uppvärmningstiden är typ 5 sekunder