Datalogger, vad är det som kostar egentligen?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Stinrew skrev: Ursäkta en fråga, men jag kan inte inse varför man ska omvandla strömsignalen över ett litet motstånd och sedan förstärka med en op-amp. Själv hade jag använt ett 200/249ohms motstånd, och en Vref på 4/5V. Att lägga till en op-amp tycker jag låter som att lägga till brus.
Tanken var att inte påverka signalen allt för mycket. Har man ett litet motstånd får man ju litet spänningsfall, och då går ju signalen att använda till annat också. Nu vet jag förståss inte vad det är för signal eller om det finns krav på att använda den till mer än att just mäta. Är signalen avsedd endast för mätning så är det ju lungt. Då är ju ditt förslag bättre.
TERdON
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TERdON »

Stinrew skrev:
Om man använder 250ohms-motstånd så blir antalet seriekopplade mottagarkretsar ganska begränsat, speciellt om den sändande kretsen har en begränsad matningsspänning.
Det där kommenterade jag själv i mitt första inlägg. Jag vill bara veta hur man stör signalen/funktionen, om signalen bara ansluts via1motstånd och spänningstaket i givarens strömkälla tillåter 5V.
Jo, men 4-20 mA kan inte bara kopplas till en, utan även till FLERA mottagare (seriekoppling), även om det inte är så vanligt. Väljer man motstånd på 250 ohm och har två mottagare (2x250 ohm, i en låda var, seriekopplade) krävs det isåfall 10 V för att drivar-opampen inte ska bottna, och inte 5 V som du föreslog.

Det är faktiskt enda möjliga anledningen jag kan se till att man inte skulle kunna göra som du föreslagit - det är enda invändningen jag överhuvudtaget kan hitta. Störningar kommer ju hur som helst att ligga på en helt ointressant nivå, om man inte lägger signalkabeln ytterst olämpligt precis parallellt med en kraftkabel eller nåt...
Skriv svar