Datalogger, vad är det som kostar egentligen?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
pjator
Kontakt:

Datalogger, vad är det som kostar egentligen?

Inlägg av pjator »

Hej

Är en flitig läsare av detta forum då jag ständigt fascineras av ert kunnande.

Men nu till en fråga som jag funderat på, i mitt jobb har jag fått upp intresset för att kunna logga en massa saker från ett styrsystem på vår processutrustning.

Och har lyckats klurat ut att det borde gå i PLC skåpet där signaler på 0-20mA ges vid lite olika signalomvandlare.

Allt väl så långt, min fråga är: Om jag vill ta in det till datorn enligt dessa specifikationer:
15 kanaler
20 Hz sampling
0-20mA signal noggranhet 0,01mA (går det?)

Är det några komponenter i detta projekt som drar iväg och blir tok dyrt eller skulle det gå att göra för en billig peng?

För jag vill då misstänka att t ex en sådan här http://www.intab.se/pclogger3100/s_main.htm från intab som jag tittat på måste vara överprissatt, men jag kanske har fel?

Tacksam för lite funderingar och svar.

Edit: Kom på en till grej med en gång, hur stor lagringskapacitet skulle krävas om jag loggade alla dessa kanaler med tidsstämpel i ett dygn!
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Det var rätt dyrt...

Nej, inget omöjligt alls att bygga själv enligt din spec. Det blir inte helt gratis att bygga, men å andra sidan inte heller några extrema prylar.

11bitars upplösning vill du ha, lagrar du ändå 16 bytes word så kan du få med kanalnummret också på de sista bitarna.

så 2x15x20 per "rad" = 600 bytes per frame plus någon overhead på tidstämpeln på 40 bytes kanske låt oss säga 640 bytes/s

ett dygn ger då: ungefär 54 Mb/dygn.

A/D kan vara lite trickig. 11-bitars A/D med 15-kanals multiplexer och 300 Hz finns säkert, men inget som jag har i lådan direkt. Till processor hade jag valt PIC 18 serien eller något snarlikt. Till minne hade jag valt SD eller något annat flashkort, men går ju också lagra på inlödda flashminnen och ha utläsningslogik, men troligen är minneskort smakligaste lösningen.
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Kör du signalen genom ett väldigt lågohmigt motstånd får du ju ett spänningsfall du kan förstärka upp med en OPAMP och köra in i en A/D. Sen hänger det ju på A/D:n hur bra precision du får. 20Hz samplerate är inte mycket precis, och en 16bit borde ge en teoretisk precision på 0.0003051mA. Vid en så låg hastigeh kan man ju använda en multiplexer för att få många kanaler, så man slipper ha flera A/D helt i onödan.

Och vad skulle det kosta då? ja.. en MCU, lås oss säga en hundring, PCB, en till hundring, minneskrets som räcker livet ut, ännu en hunring, sen lite andra komponenter, operationsförstärkare och annat smått och gott för någon hundring.. En femhundring i total kostnad kanske?
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

jag och pi-faktorn så att någon vill tillverka den (skall ju EMC-testas och skit...). SÅ säg 1500-2000 pix borde den kosta.... Kanske finns pengar på att bygga och börja nasa ?
pjator
Kontakt:

Inlägg av pjator »

WOW, sjukt snabba svar måste jag säga!

Tja, om det går att lösa en dylig grej för 2000-3000pix med bygg kostnad så är ivarjefall jag intresserad.

Kan dock tänka mig att detta kan vara ett lämpligt projekt för mig själv att börja med för att lära mig lite om µc programmering (som jag länge velat lära mig). Och jag tror ju verkligen att jag det är lättare att lära sig något om man har ett mål med sitt lärande. Slängde mest ut frågan för att höra om det är möjligt att göra detta själv, kul att höra att det är rimligt. Det där med 16 bitars upplösning förstod jag mig inte riktigt på men får väl läsa på lite om sådant.

Sedan skall jag försöka kolla upp lite mer om styrsystemet om det är några andra av signaler som fås ut så jag kan specifiera om det är något mer loggerna måste klara av.

Men nu får jag lov att slänga ut en följd fråga: finns det intresse här att göra en sådan här mot betalning om det är så att jag känner mig för liten för uppgiften? Skall försöka speca lite mer noggrant vad som skall mätas och hur också.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Någon finns det nog. Dock så får du räkna med att någon säkert vill ha betalt för det är inte gjort på en kafferast trots att det är en tämligen enkel proudukt. 16-bitar, jo du ville ha 0-20mA med 0,01mA i upplösning -> 2000 steg 10-bitar är 1024 steg, 11-bitar 2048 steg. 8,10 och 16 bitar är vanliga upplösningar på A/D.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

en annan sak som kostar pengar med är programvaran för att visa vad man loggat med, vi idioter kanske klarar oss med en dumpad råfil som behandlas i 30 steg och sju program innan man har klart för sig vad som hänt men en normal annvändare vill ha det lätt och bara trycka på en knapp för att visa vad som hänt

logga saker är kul och ger mycket info
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Här finns ett antal färdiga lösningar under menyn "instrument"

http://www.lawicel-shop.se/shop/
DeeJayPA
EF Sponsor

Inlägg av DeeJayPA »

Vad är det för styrsystem?
Går det inte att logga med styrsystemet?
TERdON
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TERdON »

Precis, är det 15 olika analogsignaler borde det vara ett ganska maffigt styrsystem, som borde ha kommunikationsmöjligheter exempelvis över Ethernet, i alla fall om det är hyfsat nytt, eller åtminstone via serieport.

Det konventionella sättet att göra sådana här lösningar är att antingen använda någon form av färdig SCADA, att bygga något hemmabygge via exempelvis OPC och Excel eller OPC och egenprogrammerade delar, eller rentav implementera kommunikationsprotokollet från botten upp på egen hand i ett specialprogrammerat program.

Potentiell materialkostnad: under hundringen (ev behövs en sladd) om PLC:t redan har lämpliga kommunikationsgränssnitt + ett antal timmar programmerande.

Fördelar: endast kommunikationshastigheten begränsar antalet övervakade signaler.
Nackdelar: potentiellt massor av programmering, men det var väl det du ville ha? :)

Vad är det för PLC-system för övrigt? Jag har expertkunskaper på Omrons system. I övrigt kan jag rekommendera ett engelskspråkigt forum och webbplats där jag också är medlem: www.mrplc.com. Massor av kunnigt folk på hur man jobbar med programmerbara styrsystem och processkontroll som kan hjälpa till om kunskaperna inte skulle finnas här. :)

Edit: För dem som inte är insatta i PLC:n: Ett PLC har normalt i bästa fall någon MB minne, eftersom behoven ofta inte är så stora. Därav att jag inte nämner loggning direkt i PLC:n. Det går att göra, men då kan man bara logga långsamma kontinuerliga signaler eller lågfrekventa diskreta händelser.

Edit2: Eller är det signaler som bara finns i samma styrskåp som PLC:t och inte i PLC:t som sådant?
Användarvisningsbild
Stinrew
Kontakt:

Inlägg av Stinrew »

chille skrev:Kör du signalen genom ett väldigt lågohmigt motstånd får du ju ett spänningsfall du kan förstärka upp med en OPAMP och köra in i en A/D.
Ursäkta en fråga, men jag kan inte inse varför man ska omvandla strömsignalen över ett litet motstånd och sedan förstärka med en op-amp. Själv hade jag använt ett 200/249ohms motstånd, och en Vref på 4/5V. Att lägga till en op-amp tycker jag låter som att lägga till brus. Sedan är ju frågan om strömgeneratorerna i givarna har ett lågt maxspänningstak, och om inte ingångarna till PLC-modulerna har inbyggda motstånd. Det är ju inte vanligt med ström-A/D. Om det är så att modulerna omvandlar strömsignalerna till spänning över motstånd i 200-250ohms området, behövs ju ingen omvandling till spänning, bara att koppla in A/D rakt på. 12-b A/D är ju vanliga, det är väl vadpjatorborde inrikta sig på.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Signalen skall väl fortdarande gå fram.... sätter du ett 200 ohm motstånd i serie med strömgeneratorn så har du stört funktionen en aning...
Användarvisningsbild
Stinrew
Kontakt:

Inlägg av Stinrew »

Nu måste jag verkligen be dig förklara dig. Så här gör man ju i kommersionella produkter med 0-20/4-20 mA ingång. Snälla förklara hur/varför man stör signalen!!!
TERdON
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TERdON »

En poäng med att använda ett lågohmigt motstånd är att 4-20 mA-signaler är gjorda för att kunna seriekopplas till flera ingångar. Om man använder 250ohms-motstånd så blir antalet seriekopplade mottagarkretsar ganska begränsat, speciellt om den sändande kretsen har en begränsad matningsspänning.

I praktiken har det dock ganska minimal betydelse. Det är inte särskilt vanligt att man kopplar ens två mottagara på samma slinga...
Användarvisningsbild
Stinrew
Kontakt:

Inlägg av Stinrew »

Om man använder 250ohms-motstånd så blir antalet seriekopplade mottagarkretsar ganska begränsat, speciellt om den sändande kretsen har en begränsad matningsspänning.
Det där kommenterade jag själv i mitt första inlägg. Jag vill bara veta hur man stör signalen/funktionen, om signalen bara ansluts via1motstånd och spänningstaket i givarens strömkälla tillåter 5V.
Skriv svar