Värt att lägga ned tid på en gammal Weller?

Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Re: Värt att lägga ned tid på en gammal Weller?

Inlägg av anders_bzn »

Automatiskt rättstavning på telefonen.

Jag menar spetsar i LT/ET serien som har elementet i pennan. Hållbarheten på spetsarna är bra, men det är något annat all löda med en modern JBC eller Weller.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Jag tycker folk ofta överdriver om skillnaderna, så länge det är en station med äkta temperaturreglering (alltså inte bara en dimmer) och en bra beläggning på spetsen så är det gasnka likvärdigt.

Ofta sitter folk och nästan letar efter skillnader på papper som inte spelar nån roll i dagligt bruk, det snackas millimeter "tip to grip" och uppvärmningstiden i sekunder (som om nån egentligen bryr sej om det tar 5 eller 30s). Det som kan göra liten skillnad är hur snabb den är på att brassa på effekt, och därmed även massan i spetsen, men vid "vanligt" lödande är det gasnka oviktigt.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Ska man tillexempel löda/löda bort komponenter som har ben i stora kopparplan gör det stor skillnad.
Fortran
EF Sponsor

Inlägg av Fortran »

Håller med Glenn här.
Gäller även typ allt annat där det finns datablad som säger optimalt "whatever".
Det är lite skillnad på "håll dig inom detta processfönster om du är en robot" och "du kan ju faktiskt anpassa dig"
DanielM

Inlägg av DanielM »

TomasL skrev: 21 juni 2024, 15:54:16 Ställ den på högre temp då, så jäkla viktigt är det inte.
Eller kalibrera på potentiometrarna.
anders_bzn skrev: 21 juni 2024, 16:00:11
DanielM skrev: 21 juni 2024, 12:22:45 Är dom dåliga?
Menar du etronix? Jag har beställt den dem några gånger, det har strulat varge gång. Sista gången levererade dom inte alls, men visst jag fick tillbaks mina pengar snabbt så de luras inte.

Det finns kinesstationer som man använder JBC spetsar och pennor till. Jag jämförde en kompis sådan men min JBC och den funkade väldigt bra. Bättre än min Weller WSD 80, men visst vi mätte inte temperaturen på spetsen.
Det är bra att du säger detta. Jag kontaktade supporten och frågade om spetsar passar MLR-21 och om handtaget på MLR-21 passar WECP-20. Dom sa ofta "tror...kanske".
Glenn skrev: 21 juni 2024, 16:11:48
DanielM skrev: 21 juni 2024, 15:48:53 Varför inte? JBC har bättre spetsar.
Weller spetsar är OK, men dom är något gammskola.
Vad är bättre med JBC-spetsarna tänker du ?

Jag tycker wellers spetsar är bland dom bättre, i synnerhet med tanke på det låga priset, även om jag nyligen övergått från Weller (som jag hade i ~30 år) till en metcal.
Ja. Wellers spetsar är bara billiga. Men JBC är alltid bättre.
TomasL skrev: 21 juni 2024, 16:19:50 Vad menar du med "Gammelskola" Wellers spetsar är fantastiska, framförallt spetsarna till WXMP-verktygen.
Du byter spets utan verktyg, även när den är varm, uppvärmningstiden är typ 5 sekunder
Du har inte kört JBC med NT115 handtaget?
Gudomligt handtag!
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Och du har uppenbarligen inte använt Weller WXMP.
Ja. Wellers spetsar är bara billiga. Men JBC är alltid bättre.
NEJ
DanielM

Inlägg av DanielM »

Du jämför med äpplen och päron.

En gammal MLR spets mot en JBC NT115 är flera års skillnad i utveckling.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Och jag jämför mina WX, så din jämförelse är definitivt mellan äpplen och päron

Så nej, du har totalt fel.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

DanielM skrev: 21 juni 2024, 19:38:34 En gammal MLR spets mot en JBC NT115 är flera års skillnad i utveckling.
Och exakt vad är bättre menar du ?

Jag säger inte att JBC är dåliga, dom gör riktigt bra prylar, men vilken skillnad i just spetsen tycker du är signifikant ?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Och det betyder inte et skit, när man löder.

Det handlar enbart om att överföra värme, huruvida det är datorstyrt eller magnetiskt styrt spelar ingen som helt roll.
Du löder precis lika bra med en gammal TCP-station som med en hypermodern datorstyrd station.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Det spelar visst roll, du får ju än mycket bättre temperaturreglering om du har elementet och temperatursensorn i spetsen.

Men visst, du kanske sätter temperaturen på 400 grader och kör på.
BJ

Inlägg av BJ »

(som om nån egentligen bryr sej om det tar 5 eller 30s)

Det gör jag alltid. :) Jag tycker alltid att det tar sådan tid. :)
Men jag har en vanlig magnet-styrd Weller-station.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

BJ skrev: 22 juni 2024, 10:11:00 (som om nån egentligen bryr sej om det tar 5 eller 30s)

Det gör jag alltid. :) Jag tycker alltid att det tar sådan tid. :)
Men jag har en vanlig magnet-styrd Weller-station.
Jag förstår inte ritkigt problemet, jag slår på stationen det första jag gör, sen fyller jag svampen med vatten och då är pennan varm typ.

Sen är den på tills jag går därifrån.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Mina weller stänger av sig efter en stunds overksamhet, eller snarare går ned i standbymode, då är det bekvämt att den värms upp på någon sekund, när man tar den från stället.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Oj, wow, duktigt att orka vattna svampen :) Jag brukar våldsamt sätta tillbaka lödpistolen i sitt ställ några gånger i rad dels så att magnastaten kommer igång ifall den kärvar (har dock inte hänt på min, men har stött på det på andra magnastat-Weller) och dels så att överflödigt tenn trillar loss från spetsen. Behöver spetsen skrapas ren från sunk så går det ofta att göra försiktigt mot aluminumplattan som sitter under spiralfoten, eftersom svampen ändå kommit bort :D

Att ha elementet i spetsen är väl en fördel för de som tycker om runda/smala spetsar. Förr oss som kör bredaste platta spetsen så har det mindre betydelse, men det finns säkert skillnad ändå.

Element i spetsen gör ju inte löd-don automatiskt bra. Har t.ex. en ärvd lödpistol som just har element i spetsen, men den är inte ens termostatreglerad och dessutom rätt långsam, speciellt för att vara en lödpistol. Så långsam att den växlar mellan två effekter med knappen snarare än att växla av/på. Duger dock utmärkt för enklare elektroniklödning, typ löda kontakter för signalkablar och liknande.

Det är väl 25 år sen jag använde varmluftblås och lödde nåt ytmonterat, men håller med om att varmluft istället för lödpenna är väl bästa metoden för de minsta komponenterna. Bra mikroskop, gärna ett stereomikroskop, är bra. Likaså en pincett eller liknande att hålla komponenterna på plats ifall varmluftblåsen vill blåsa bort dem.

Sidospår: Ingen aning om prisläget idag, men då det begav sig då jag då och då lödde lite sånt yrkesverksamt så kostade stereomikroskopen 20kkr :O
Just priset på bra mikroskop och hur stor skillnad det gör är en av alla orsaker till att jag inte sysslar med ytmonterat som hobby mer än nödvändigt (d.v.s. jag har väl i stort sett bara lött fast kabel direkt på nån mobil där USB-uttaget havererat och liknande).

P.S. i min gamla semi-boomer-verklighet så är en "gammal Weller" en Magnastat. En sån skulle jag inte uppgradera till nyare användning, åtminstone inte om jag inte hade flera, för det är skitjobbigt att byta spets eftersom man i princip måste arbeta på en yta som tål spetsens värme och försiktigt krångla med t.ex. polygrip för att gänga ur och gänga tillbaka delen som håller spetsen på plats. Konceptet att i förväg välja spets och sen slå på stationen framstår som helt otänkbart för mig...
Skriv svar