Strypa DC motor

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Cees

Re: Strypa DC motor

Inlägg av Cees »

4kTRB skrev: 14 juni 2024, 23:33:57 Jo vid 6km/h så snurrar hjulen tillräckligt för att centrifugalkraften ska få kopplingen att sluta sig.
Cees

Inlägg av Cees »

4kTRB skrev: 14 juni 2024, 23:33:57 Jo vid 6km/h så snurrar hjulen tillräckligt för att centrifugalkraften ska få kopplingen att sluta sig.
Förstår ändå inte 😊 menar du att den ska bromsa bakhjulen? Eller nån typ av elektrisk centrifugalkoppling som ger signal att bryta strömmen?
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Cees skrev: 14 juni 2024, 22:50:02 Hur fungerar gaspådraget ? Är det ett återkopplat system ? Förmodligen inte. Då gäller att vid ett motlut behövs större gaspådrag än vid ett medlut för att uppnå samma hastighet.
Därför är det bättre att manipulera hastighetsgivaren så att den får fler impulser per varv.
Vad menas med återkopplat system?

Efter lite mätning så förstår jag lite hur du menar.
Kommer inte funka att bara begränsa spänningen då det behövs så mycket mer i motlut än medlut. Och jag vill ju att den ska klara motlut utan att tappa gör mycket fart.

Vet faktiskt inte om det finns någon hastighetsgivare på den. Dem tre hastighetlägena verkar mer vara effektlägen.
Annars borde man väl märka en hastighetssänkning i nedförsbacke?
[/quote]
Förmodligen är det inte ett återkopplat system. Antar att den fungerar som en vanlig bil. Den som kör bestämmer hastigheten genom att trycka ner gaspedalen så mycket som det behövs. Det är inte återkopplat.
Ett återkopplat system har du om du kan koppla in cruise control. Då används signalen om hur fort det går tillbaka till elektroniken som ser till att du får det gaspådrag som behövs för att hålla den inställda hastigheten.

En centrifugalkoppling ger signal när du överskrider en viss hastighet. Den signalen kan du använda till en crowbar. Dvs kortsluta motorströmmen när du överskrider ett kritiskt högt värde på hastigheten. Är ju inget man vill ska inträffa. Inträffar det får men byta säkringar för att få igång systemet.
Använder man istället den signalen för att bryta motorströmmen när det går för fort får du en vettigare funktion.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Cees skrev: 14 juni 2024, 23:47:37
Förstår ändå inte 😊 menar du att den ska bromsa bakhjulen? Eller nån typ av elektrisk centrifugalkoppling som ger signal att bryta strömmen?
Nej jag tänkte att kontaktorn ska strypa strömmen till motorn.
Cees

Inlägg av Cees »

Ok ja det skulle kunna vara ett alternativ.
Har aldrig stött på någon elektrisk centrifugalkoppling dock, bara mekaniska.
Vet du var jag kan hitta en sån?
Men blir det inte svårt att hitta en som sluter vid rätt hastighet? Eller är dem justerbara?
Cees

Inlägg av Cees »

Skulle även vilja få den att motorbromsa om det är möjligt? Som den är nu så rullar den väldigt lätt och kan komma upp i högre hastighet i brant nedförsbacke.
Och då hjälper det ju inte att bryta strömmen till motorn.

Har börjat titta runt lite efter en annan styrenhet för att få ner effekten till motorn.

Är det någon som vet om det finns styrenheter med inbyggd motorbroms? Och vad det isf kallas? Så jag vet vad jag ska leta efter.

Motorn har inbyggda hallgivare som styr hastigheten,
det va nog det Alexsanderson menade med hastighetsgivare? Men hur man manipulerar dem har jag ingen aning om☺️
Krävs väl att man programmerar om styrenheten isf?

Men med en styrenhet på 350-500w så tror jag effekten/ hastigheten blir lagom. Blir den då för svag istället så får jag dreva om den då det är kedjedrift.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

börja med det enklaste, länka till driven och motorn
visa hur du vill ha din koppling
sedan är det betydligt lättare att gå vidare
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Cees skrev: 15 juni 2024, 20:01:54 Skulle även vilja få den att motorbromsa om det är möjligt? Som den är nu så rullar den väldigt lätt och kan komma upp i högre hastighet i brant nedförsbacke.

Har börjat titta runt lite efter en annan styrenhet för att få ner effekten till motorn.

Är det någon som vet om det finns styrenheter med inbyggd motorbroms? Och vad det isf kallas? Så jag vet vad jag ska leta efter.

det va nog det Alexsanderson menade med hastighetsgivare? Men hur man manipulerar dem har jag ingen aning om☺️

Men med en styrenhet på 350-500w så tror jag effekten/ hastigheten blir lagom. Blir den då för svag istället så får jag dreva om den då det är kedjedrift.
Hallgivare är standard i BLDC motorer för att veta när motorn ska ha sina pulser. De är inte hastighetsgivare utan för att ge rätt timing till pulsföljden. Kommer man åt signalerna kan man naturligtvis använda dom som hastighetsreferens.

För att motorbromsa måste den ha fyrkvadrantdrift. Förmodligen kan du bara köra motorn i en riktning och då ger den inte mycket motorbroms. >De jag har kommit i kontakt med tycker jag inte rullar så lätt att de får upp någon större fart i utförsbackar. Men det beror naturligtvis också på hur branta backarna är.
Bilder kan hjälpa till att ge råd. Jag skulle sätta in en yttre hastighetsgivare. Kanske på kuggkransen?
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Cees skrev: 15 juni 2024, 20:01:54 Skulle även vilja få den att motorbromsa om det är möjligt? Som den är nu så rullar den väldigt lätt och kan komma upp i högre hastighet i brant nedförsbacke.

Hallgivare är standard i BLDC motorer för att veta när motorn ska ha sina pulser. De är inte hastighetsgivare utan för att ge rätt timing till pulsföljden. Kommer man åt signalerna kan man naturligtvis använda dom som hastighetsreferens.

För att motorbromsa måste den ha fyrkvadrantdrift. Förmodligen kan du bara köra motorn i en riktning och då ger den inte mycket motorbroms. >De jag har kommit i kontakt med tycker jag inte rullar så lätt att de får upp någon större fart i utförsbackar. Men det beror naturligtvis också på hur branta backarna är.
Bilder kan hjälpa till att ge råd. Jag skulle sätta in en yttre hastighetsgivare. Kanske på kuggkransen?
Cees

Inlägg av Cees »

Absolut!👍

Länkar till en sida som har lite info om motorn.
Samt några bilder på motor och styrenheten.

https://www.kellycontrollers.eu/bm1418zxf-500w-48v
IMG_7459.jpeg[/attachment [attachment=1]IMG_7462.jpeg
IMG_7466.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

är det denna drivern
https://www.manualslib.com/manual/23215 ... =13#manual

verifiera nog, om det är det finns det gott om reglermöjligheter
Cees

Inlägg av Cees »

Och jag vill alltså:
få ner hastigheten till 6km/h
Ha tillräckligt med driv för att klara uppförsbackar bra
Vara säker på att det aldrig kan skena om elektroniken strular.
Den får heller inte kunna rulla fritt ifall föraren glömmer att håll ner bromsen.
Vi har en annan elbil för barn som har en liten motor vid varje hjul och den är betydligt mer svårrullad😊 stannar så fort man släpper gasen.
Cees

Inlägg av Cees »

grym skrev: 15 juni 2024, 23:23:19 är det denna drivern
https://www.manualslib.com/manual/23215 ... =13#manual

verifiera nog, om det är det finns det gott om reglermöjligheter
Dem verkar vara något olika då min har tre hastighetslägen
och den bara två.
Cees

Inlägg av Cees »

Såg nu att det fanns ett alternativ till med tre lägen precis som min.
Men dem ser inte lika ut på bilden heller, tyvärr.

Men du har rätt, verkligen många möjligheter att programmera den precis som jag vill!😀 och även motorbroms om jag tolkade det rätt?
Det skulle ju lösa allt isf förutom ett skydd vid eventuellt elfel.

Blir väldigt sugen på att beställa en sån!

Tack för länken!
Skriv svar