Strypa DC motor

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Cees

Strypa DC motor

Inlägg av Cees »

Hej!
Är ny här på forumet så detta blir mitt första inlägg. 😀

Det är så att jag håller på att modifiera en crosskart för barn. Motorn är en 48v 1000w borstlös DC motor och det finns tre stycken hastighetslägen 10,20,30 km/h ca. Det jag skulle vilja är att strypa den till 6km/h på ett säkert sätt.

Signalen från gaspedalen jobbar med max 5v.
Skulle man kunna sätta ett enkelt motstånd där så att den bara kan ge halv gas?
Och låsa den på första effektläget för att på så sätt få ner den till ca 5-6 km/h.

Alternativt så får jag dreva om den men vore enklare att bara strypa gassignalen känns det som.

Sen vill jag vara säker på att motorn inte kan rusa om det skulle bli något fel på motorstyrboxen.

Finns det något färdigt att koppla in som bryter strömmen helt om den skulle ge mer effekt än önskat?
Typ som en automatsäkring eller liknande som bryter direkt om effekten blir för stor. Gärna ställbar så man kan justera lite själv om det skulle behövas.

Hoppas på smarta idéer från er som är lite mer insatta i ämnet 😉
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Re: Strypa DC motor

Inlägg av grym »

är den 0-5v på gaspedalen så kan man ju lätt strypa den till valfritt max med en extra potentiometer

kolla om det finns något i inställningarna för motordriven för maxeffekt
alexanderson

Inlägg av alexanderson »

Cees skrev: 8 juni 2024, 15:42:40 Hej!
Sen vill jag vara säker på att motorn inte kan rusa om det skulle bli något fel på motorstyrboxen.

Finns det något färdigt att koppla in som bryter strömmen helt om den skulle ge mer effekt än önskat?
Typ som en automatsäkring eller liknande som bryter direkt om effekten blir för stor. Gärna ställbar så man kan justera lite själv om det skulle behövas.
Crowbar på Engelska. En tyristor som kortsluter manöverströmmen då hastigheten är för hög, så att säkringen till manöverströmmen löser ut. Jag hoppas att bromsen är mekanisk, så att det går att bromsa vid elfel.
alexanderson

Inlägg av alexanderson »

Cees skrev: 8 juni 2024, 15:42:40 Hej!
😀Det är så att jag håller på att modifiera en crosskart för barn. Motorn är en 48v 1000w borstlös DC motor och det finns tre stycken hastighetslägen 10,20,30 km/h ca. Det jag skulle vilja är att strypa den till 6km/h på ett säkert sätt.
Signalen från gaspedalen jobbar med max 5v.
Vad är det för givare som känner av hastigheten ?
Hur påverkar signalen från gaspedalen och hastighetslägena kraftelektroniken ?
Att lura givaren kan VARA ett sätt att lösa ditt problem.
Användarvisningsbild
karlo

Inlägg av karlo »

Gjorde detta med en elscoter. Tog en volympot på trådarna till gashandtaget, när den maxade 20km/h mätte jag sedan hur många ohm det var och lödde ihop ett gäng motstånd från samlingen till samma värde. Den gick i 35 innan.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

cirka 20A vid full effekt

ligger innom rimlighetens gränser att montera ett helt vanligt motoröverströmsskydd som kan varierar en del i varjefall
Cees

Inlägg av Cees »

Tack för alla tankar och idéer hittills!
Ursäkta om jag är lite sen och dålig på att återkoppla.
Har använt era tankar och kikat runt på lite olika lösningar.
Inser dock att jag måste ta några mätningar på motorn i drift så jag vet vilken ström/spänning som är aktuell vid så låg effekt.
Kommer att lägga ut lite mer info så jag har fått klarhet i det.
En extra potentiometer på gassignalkabeln verkar smart så slipper jag räkna ut exakt motstånd för att hamna på rätt effekt.
Och ett enkelt motorskydd som bryter vid högre effekt låter väldigt simpelt och bra. Ska försöka hitta ett som passar ändamålet bara.

Jag har fått för mig att motorn bör må bättre av att gå på låg effekt men stämmer det verkligen eller lurar jag mig själv där på något sätt?

Fick frågan om mekaniska bromsar och det finns det, sitter hydraulisk skivbroms på den.
Men vill ha en fristående säkerhetslösning som sköter sig självt vid eventuellt elfel.

Kom gärna med fler idéer, är väldigt tacksam för all hjälp jag kan få!

Återkommer snart med lite mätresultat 😊
Prins Valiant

Inlägg av Prins Valiant »

Tänk, om du skall ha motorskydd, att nästan alla motorskydd är tillverkade för 50Hz = AC. Lättare att bryta AC än DC, för det skapas inte samma ljusbåge.
Man kan öka DC- tåligheten genom att koppla samtliga 3 kontakter i motorskyddet i serie.
alexanderson

Inlägg av alexanderson »

karlo skrev: 8 juni 2024, 19:12:35 Gjorde detta med en elscoter. Tog en volympot på trådarna till gashandtaget, när den maxade 20km/h mätte jag sedan hur många ohm det var och lödde ihop ett gäng motstånd från samlingen till samma värde. Den gick i 35 innan.
Hur fungerar gaspådraget ? Är det ett återkopplat system ? Förmodligen inte. Då gäller att vid ett motlut behövs större gaspådrag än vid ett medlut för att uppnå samma hastighet.
Därför är det bättre att manipulera hastighetsgivaren så att den får fler impulser per varv.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Du kan ha någon typ av centrifugalkopplingskontakt i hjulen som sluter när de snurrar för fort.
Cees

Inlägg av Cees »

Hur fungerar gaspådraget ? Är det ett återkopplat system ? Förmodligen inte. Då gäller att vid ett motlut behövs större gaspådrag än vid ett medlut för att uppnå samma hastighet.
Därför är det bättre att manipulera hastighetsgivaren så att den får fler impulser per varv.
[/quote]

Vad menas med återkopplat system?

Efter lite mätning så förstår jag lite hur du menar.
Kommer inte funka att bara begränsa spänningen då det behövs så mycket mer i motlut än medlut. Och jag vill ju att den ska klara motlut utan att tappa gör mycket fart.

Vet faktiskt inte om det finns någon hastighetsgivare på den. Dem tre hastighetlägena verkar mer vara effektlägen.
Annars borde man väl märka en hastighetssänkning i nedförsbacke?
Cees

Inlägg av Cees »

Lovade att komma med mätresultat men dem varierade så mycket beroende på last så det gav inte så mycket att gå på. Men det hade ni säkert redan listat ut ☺️
Tyckte dock att strömmen skilde något på dem tre lägena
Max ca 15-20-25A.
Cees

Inlägg av Cees »

4kTRB skrev: 13 juni 2024, 16:25:15 Du kan ha någon typ av centrifugalkopplingskontakt i hjulen som sluter när de snurrar för fort.
Förstår inte riktigt hur du menar? Förklara gärna mer.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Jo vid 6km/h så snurrar hjulen tillräckligt för att centrifugalkraften ska få kopplingen att sluta sig.
Cees

Inlägg av Cees »

Kanske bara är enklast att byta styrenheten till en på kanske 350w istället för 1000w?

Eller måste jag isf byta motor också?
Vill vara säker på att den aldrig ska kunna ge mer effekt vid eventuellt fel på styrenheten.
Skriv svar