Jag köpte en liknande kompressor splitt ny för typ 5 år sedan eller något och då köpte jag den här oljan till.
https://webshop.industriacenter.fi/prod ... ston-fluid
Idag tror jag att jag skulle välja något betydligt billigare.. Typ biltemas kompressorolja.
Blivit vid en luftkompressor
Re: Blivit vid en luftkompressor
Sidospår ett: Kolla gärna inne i tanken med boroskop eller liknande. Det finns en video på Youtube där nån random amerikan visar resultatet efter att tanken havererade på en klart mindre kompressor. Hade nån varit tillräckligt nära så hade den personen garanterat skadat sig rejält. Smällen var stor nog att grannar dök upp och undrade vad som hade hänt osv.
Sidospår två: Hur mycket olja förbrukar kompressorer?
Sidospår två: Hur mycket olja förbrukar kompressorer?
Den är 3dje-parts besiktad relativt nyligen, så det är nog ingen fara.
Den kompressorn som stod i mitt hus när jag köpte det drack en hel del olja, så mycket att man fick fylla på.
Men den var nåt hembygge baserad på ett atlas copco kompressorblock och hemsvetsad tank, det sistnämda var huvudanledningen att jag köpte en "modern" kompressor som ersättare
Men den var nåt hembygge baserad på ett atlas copco kompressorblock och hemsvetsad tank, det sistnämda var huvudanledningen att jag köpte en "modern" kompressor som ersättare