Chladni platta

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
djj1927
Inlägg: 6
Blev medlem: 19 december 2019, 16:42:55

Chladni platta

Inlägg av djj1927 »

Hej igen alla kunniga. Jag har ett litet projekt på gång och det är att bygga en chladni platta. En högtalare monterad på en platta, strö sand på plattan och spela toner i olika frekvenser genom högtalaren och se hur sanden formar sig till olika mönster beroende på vilken frekvens det är.

Jag vill bygga en elegant grej, som en låg platt låda med en högtalare i.
Men jag vill kunna styra den via Bluetooth, tror ni att det räcker med att hitta en lämplig högtalare enhet och ansluta den till en Bluetooth ljud mottagare för att det ska funka?
guckrum
Inlägg: 1720
Blev medlem: 19 juni 2012, 09:04:27
Ort: Lund

Re: Chladni platta

Inlägg av guckrum »

Skall du ha någon form av automatisk fördelning av sanden också?
Fortran
EF Sponsor
Inlägg: 1345
Blev medlem: 5 december 2011, 04:18:29
Ort: Åland

Re: Chladni platta

Inlägg av Fortran »

Det finns massor av färdiga moduler baserade på en populär förstärkare vars namn för tillfället undgår mig.
Huggbävern har testat ganska många så kika i hans trådar så hittar du nog något lämpligt.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 33072
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Chladni platta

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jaha, vad har jag gjort den här gång ... :x

Nämenvisst, plocka godtycklig enkel sketen förstärkare från eBay. AliX eller var man nu köper enkla billiga klassD-förstärkare (moduler). Ta en vanlig sketans simpel högtalare från en transistorradio eller var du nu råkar hitta och testa chladniplattan med billigt skroms först.

När du ska gå all in kan denna instruktion vara en vägledning: https://www.instructables.com/CHLADNI-P ... TRUCTABLE/
Skriv svar